עפ"י דו"ח של עמותת אור ירוק שהתפרסם השבוע במדינת ישראל כולה ממוצע של הרוג בכל חודש ברכיבה על אופניים. ברמת גן נפגעו 90 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017) ושני רוכבים קיפחו את חייהם. מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הפתרון הוא סלילת שבילי אופניים"
ביום א' האחרון, בשעות הערב, רכב על אופניו אילן לרנר ז"ל בן ה-74, תושב כפר מסריק, סמוך לעכו בכביש 4. בסמוך לאזור התעשייה נעמן אילן נפגע מרכב שנסע בכביש ומותו נקבע במקום.
כמיליון רוכבי האופניים בישראל, ביניהם ילדים ובני נוער רבים, נמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. התשתית בכבישים רבים בארץ אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, ספורט ולבתי הספר.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2017 (ינואר-נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 264 רוכבי אופניים, עליה של 12% אחוז מהשנה שקדמה לה בתקופה המקבילה.
12 רוכבי אופניים נהרגו בשנת 2017 ו-89 נפצעו באורח קשה. 225 מתוך רוכבי האופניים שנפגעו בשנה החולפת נפגעו בתוך הערים והישובים. שבעה מתוך 12 הרוכבים ההרוגים ב-2017 נהרגו בכבישי הערים והישובים.
בממוצע של העשור האחרון (2008-2017), נפגעים מדי שנה כ- 275 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בתוך הערים, כשבעה נהרגים וכ- 64 נפצעים באורח קשה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוכב אופניים לא יכול להגן על עצמו מפני פגיעה של רכב, גם כשהוא ממוגן. לכן תאונות אופניים רבות הן קטלניות. המדינה חייבת לדאוג להגנה לרוכבי האופניים על ידי סלילת שבילים מיוחדים לרכיבה כפי שקורה בערים רבות בעולם. נסיעה של רוכב אופניים בכביש עם מכוניות, אוטובוסים ומשאיות היא סכנת חיים של ממש, על אחת כמה וכמה במקרה של ילדים ובני נוער שאינם מכירים את חוקי התנועה. חייבים להפריד את רוכבי האופנים מיתר כלי הרכב בכביש".
נתונים קשים בעשור האחרון
- בתל אביב נפגעו 847 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), 12 רוכבים נהרגו.
- בירושלים נפגעו 137 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), ארבעה רוכבים נהרגו.
- בפתח תקווה נפגעו 112 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), חמישה רוכבים נהרגו.
- בחולון נפגעו 100 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), שלושה רוכבים נהרגו.
- בראשון לציון נפגעו 100 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), רוכב אחד נהרג.
- ברמת גן נפגעו 90 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), שני רוכבים נהרגו.
- בבני ברק נפגעו 86 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), שני רוכבים נהרגו.
- בנתניה נפגעו 85 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות (2008-2017), שלושה רוכבים נהרגו.
כיצד לרכב באופן בטוח:
- מיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.
- מיגון גוף: בזמן רכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.
- שיפור הנראות: בשעות החשיכה יש לרכב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים מחזירי אור כדי לשפר את הנראות.
שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט 2B Community ומשפחת חשין, אשר בטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, בהן מתנדבי 'אור ירוק' משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה ע"פ החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים.
בשנים האחרונות מתרחבת בארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר, במחצית הראשונה (ינואר-יוני) של שנת 2017 אושפזו כתוצאה ממעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים – 289 בני אדם לעומת 266 בתקופה המקבילה בשנת 2016 ו-203 בני אדם שאושפזו בתקופה המקבילה בשנת 2015.