Site icon מקומון רמת גן

100 שנים לרמת גן: סטודנטים לארכיטקטורה הציעו איך לתכנן את כיכר העיר

סטודנטים מהמחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה פיתחו הצעות לתכנון כיכר העיר של רמת גן בהתאם להנחיות תחרות האדריכלים הפתוחה בחסות אגודת האדריכלים ועיריית רמת גן בסימן 100 שנים לעיר. 

36 סטודנטים מהמחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה פיתחו הצעות לתכנון כיכר העיר של רמת גן, במסגרת קורס סטודיו לתכנון אדריכלי שנה ד', בהנחיית: פרופ' אדר' ברוך ברוך ז"ל, ד"ר אדר' דנה מרגלית ואדר' אורי רונן. כיכר אורדע (רמב"ם), בנייני העיריה ומה שביניהם, תוכננו בהתאם להנחיות תחרות האדריכלים הפתוחה שנערכה במקביל לקיומו של הסטודיו, בחסות אגודת האדריכלים ועיריית רמת גן בסימן 100 שנים לעיר. במסגרת התחרות, התבקשו אדריכלים להציג את חזונם לכיכר העתידית במרכז רמת גן, בית העירייה וכל הסובב אותם, ליצירת מרחב ציבורי עדכני ונוח המשלב בו: בית ספר לתאטרון, משרדי עירייה, פעילויות עירוניות, מסחר ושירותים, תוך שימור הצביון של העיר ומבנים משמעותיים סביב לכיכר ובתוכה.

בתערוכה שנפתחה השבוע בגלריית בית האדריכל, לצד עבודותיהם של האדריכלים שהשתתפו בתחרות מוצגות תשע עבודות נבחרות של סטודנטים לארכיטקטורה מהמרכז האקדמי ויצו חיפה, שמקדמות גישות מעניינות ושונות לפיתוח לב העיר. 

להלן דוגמאות לכמה עבודות שיוצגו בתערוכה:  סאמא חיסין מציעה שדה אורבאני הליכתי,  באמצעות קירות אורכיים היא יוצרת שדה של תנועה, פעילות ושהיה בכיכר. משרדי העיריה, בית הספר לתיאטרון,  ופונקציות המסחר נשזרים בצורה אלגנטית וכמעט בלתי מובחנת ברשת העירונית במפלס עליון ותת קרקעי. המבנים הקיימים בכיכר – בית הכנסת ובית האזרח, משאירים חותם בדמות בריכה המחדירה אור לפונקציות התת קרקעיות.

עבודתו של לואיס דניאל

לואיס דניאל מפרק את המרחב ל 4 כיכרות משנה, כל אחת משמשת לצורך אחר באווירה ייחודית. הכיכרות מתחברות זו לזו ברשת דרכים במפלס הקרקע, וברשת מעברים עיליים ובהם פונקציות ציבוריות. המבנים הקיימים בכיכר שזורים בהצעה החדשה. השימוש באופן זה במרחב העירוני יוצר מבנה בקנה מידה אינטימי, ומהדהד חשיבה על מבני ציבור הומניים אשר רווחה במחצית השנייה של המאה ה-20. 

דימה שחייבר מגדירה כיכר פתוחה אך תחומה משלוש דפנותיה בסטרוקטורה קלה ואלגנטית, שמאפשרת תנועה אל ומן הכיכר מכל כיוון, ומנקזת אליה את הפעילות מהרחובות הסובבים. בתוך הסטרוקטורה נשזרות הפונקציות הנדרשות על פי הפרוגרמה. ההצעה קושרת בין חשיבה קלאסית של הגדרת דפנות לכיכר בצורה ברורה ונהירה, וחשיבה מודרנית של פירוק ופיזור.

עידן בר אור מיצר כיכר גדולה פתוחה. הוא סבור כי לאור צפיפות הבינוי העתידית, יש להותיר את השטחים הציבוריים פנויים ככל שניתן. מחשבה זו מובילה לתכנון מגדל גבוה עם טכסית קטנה בפינת הכיכר, עבור בית הספר לתאטרון ומשרדי העיריה. בנוסף מתוכנן מבנן אופקי צר, למסחר ולאולם מופעים, אשר מהווה דופן לכיכר כלפי רחוב ביאליק. עבודה עדינה עם הטופוגרפיה בכיכר מסמנת דופן כלפי רחוב הרצל, ויוצרת תחושה אינטימית ובטוחה באזורים המונמכים. 

עבודתו של סמא חיסן

ד"ר אדר' דנה מרגלית, ראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי ויצו חיפה: "הצעותיהם של הסטודנטים מגוונות, ובכולן ניכרים חזון, תעוזה ויכולת חיבור בין חשיבה עירונית רחבה ותכנון מפורט, אחד ממאפייני החינוך במחלקה לארכיטקטורה בויצו, חיפה. אנו מאמינים כי מעורבותה של האקדמיה במחקר, בחשיבה ובעשייה האדריכלית בארץ חשובה. הסטודנטים במחלקה מלווים בסגל מגוון מתחומי הפרקטיקה והתיאוריה, יכולים לתרום לקידום חשיבה ביקורתית, חדשנית ונסיינית רלוונטית , ולהעשיר את היצע הפתרונות לסוגיות חברתיות, סביבתיות ואדריכליות מקומיות. ההתמודדות עם סוגיות אמיתיות חשובה על מנת להכין את הסטודנטים לעשייה אדריכלית עתידית. המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, יצרה קשר עם התאחדות האדריכלים בשם כל בתי הספר לאדריכלות בארץ, בבקשה לפתוח מסלולי סטודנטים בתחרויות עתידיות. תערוכה זו היא בגדר סנונית ראשונה לפוטנציאל הגלום במסלול סטודנטים כאמור . המעורבות של המחלקה שלנו בשיח ובעשייה האדריכלית מאפיינים את המחלקה מאז הקמתה. נמשיך לפעול למען מעורבות האקדמיה בעשייה ובשיח הציבורי ובתרומה להם".

 

Exit mobile version