Site icon מקומון רמת גן

10 שאלות שאסור לשאול אתכם בראיון עבודה

כולנו עברנו בחיינו ראיון עבודה אחד או יותר. כמו כן, יכול להיות שבמהלך ראיון העבודה, הופנו אלינו שאלות לא רלוונטיות ועדיין בגלל הסיטואציה ובגלל שרצינו מאוד להתקבל לתפקיד, השבנו עליהן. חשוב לדעת, שיש שאלות שאסור למראיין לשאול אתכם. מרגישים שנעשה לכם עוול בראיון העבודה? מעוניינים להגיש תביעה בגין אפליה?

לקבלת ייעוץ משפטי בנושא ללא כל התחייבות, צרו קשר עם עורך דין איריס אלמוג.
להלן השאלות הפופולאריות ואלה שאסור לשאול בראיון עבודה:
שאלה מס' 1 – האם אתה נשוי? האם יש לך ילדים?

על פי חוק שיוויון הזדמנויות לעבודה, אין להפלות בין מועמדים לעבודה על רקע מעמד אישי. על כן, אין מקום לשאלות על סטטוס אישי. שאלות כאלה עשויות לחשוף את המעסיק לתביעות בגין אפליה אסורה.

שאלה מס' 2 – האם את מתכננת ילדים בקרוב?

על פי דברי החוק, אישה לא חייבת לספר למעסיק על הריון עד החודש החמישי. כמו כן, שאלות הקשורות למצב משפחתי, עשויות להיחשב כאפליה על רקע של מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות או הורות וזאת בהתאם לדברי החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה ועל כן, המעסיק אינו רשאי לשאול שאלות בנושאים הקשורים למצב המשפחתי.

שאלה מס' 3 – מהן הנטיות המיניות שלך?

אין לשאול שאלות הקשורות לנטייה המינית של המועמד. הדבר יכול להצביע על אפליה על רקע נטייה מינית.

שאלה מס' 4 – מאיזה מוצא אתה? מהיכן ההורים שלך?

אם עניין המוצא הוא מהותי לתפקיד או המשרה, אין בעיה עם השאלה. במידה והוא לא קשור, אין שום מקום לשאול שאלות לגבי המוצא שכן במידה והמעסיק שואל שאלות על המוצא, הרי שהוא חשוף לתביעות בגין אפליה אסורה.

שאלה מס' 5 – האם עברית היא שפת האם שלך?

אסור למעסיק לשאול את השאלה הזאת וזאת משום שהיא מכוונת לבירור הלאום או ארץ המוצא ועל כן, השאלה הזאת עשויה להיחשב כמפלה. יש מקרים בהם השאלה היא לגיטימית. לדוגמה, אם המועמד מתמודד לתפקיד של עורך ספרים בעברית, אז המעסיק בהחלט יכול לשאול אותו לגבי רמת העברית שלו.

את בהריון? זו לא שאלה לגיטימית בראיון עבודה. צילום: pixabay
שאלה מס' 6 – האם אתה בריא? האם אתה נוטל תרופות באופן קבוע?

גם כאן, החוק קובע, שאין להפלות בין דורשי עבודה בגלל מוגבלות. כל עוד שאלה מוכשרים לביצוע התפקיד או המשרה, הרי ששאלה כזאת יכולה להתפרש כאפליה לכל דבר.

שאלה מס' 7 – האם אתה שומר כשרות? האם אתה שומר שבת?

יש איסור על אפליה על בסיס דת. על כן, אין מקום לשאלות לגבי האמונה הדתית של המועמד לעבודה.

שאלה מס' 8 – מה הפרופיל הצבאי שלך?

רק גופי ביטחון, יכולים לשאול את המועמד לגבי הפרופיל הצבאי שלו. לכל שאר הגופים והמקומות, אסור לדרוש את הפרופיל הצבאי ובוודאי שאסור להם לעשות בו שימוש גם אם הגיע לידיעתם.

שאלה מס' 9 – באיזה תכיפות אתה נקרא למילואים?

מדובר על שאלה לא רלוונטית ובוודאי שאלה שאין לשאול את המועמד בראיון העבודה. שאלות הקשורות לביצוע מילואים, עשויות להיחשב כאפליה.

שאלה מס' 10 – האם יש לך עבר פלילי?

למעסיקים אסור לדרוש פרטים מהמרשם הפלילי לגבי מועמד. אין איסור בחוק על שאלות שקשורות לעבר הפלילי של המועמד לעבודה. כמו כן, יש מקרים שבהם אפשר לשאול לגבי עבר פלילי. מקרים כמו קבלה לעבודה בבתי ספר, מעונות, בתי חולים מסוימים וכו'.

Exit mobile version