Site icon מקומון רמת גן

תרופות הרזיה וזריקות דיאטה – כל האופציות שכדאי להכיר

תרופות הרזיה במרשם, שנקראות גם תרופות נוגדות השמנה או "כדורי דיאטה", ניתנות במקרים מסוימים למטופלים ככלי עזר לטיפול יעיל במחלת ההשמנה, שכולל בבסיסו דיאטה מופחתת קלוריות ופעילות גופנית מוגברת.

תרופות הרזיה מתחלקות לקטגוריות שונות בהתאם למנגנון הפעולה שלהן. מרבית התרופות לירידה במשקל משפיעות על המוח על ידי דיכוי התיאבון, אך חלקן מכילות רכיבים בעלי השפעה ממריצה על מערכת העצבים. כיצד הן משמשות להפחתה במשקל, מהי היעילות שלהם ולמי הן מתאימות לנטילה – הכל במאמר שלפניכם.

מהי היעילות המוכחת של תרופות לירידה במשקל?

הרף שנקבע להוכחת היעילות של תרופות הרזיה עומד על ירידה של לפחות 5% במשקל הגוף. מחקרים קליניים מצביעים לרוב על שיעורי ירידה במשקל שנעים בין 5-10% לאורך שנה של טיפול, המתווסף לדיאטה ולפעילות גופנית.  לאדם השוקל 90 קילו, זה יתורגם לירידה של כ- 10 ק\"ג בשנה. גם אם זה נשמע מעט נמוך, הפחתה בסדר גודל שכזה תסייע בוודאות לשיפור מדדי בריאות ולהפחתת גורמי סיכון למחלות קשות, כמו יתר לחץ דם וסוכרת, ומכאן חשיבותן של תרופות לירידה במשקל להתמודדות יעילה עם מחלת ההשמנה וסיבוכיה.

למי מתאימות תרופות מרשם לדיאטה?

באופן כללי, ההמלצה הראשונית היא תמיד לנסות לרדת במשקל באמצעות תזונה ופעילות גופנית. לרוב, תרופות הרזיה במרשם יינתנו במצבים חמורים של עודף משקל והשמנה, כשהמטופל מתמודד עם סיכונים בריאותיים נלווים. דרישת הסף היא מדד מסת גוף BMI של 30 ומעלה, או BMI 27 כשברקע קיימת מחלה נלווית להשמנה, כגון סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, שומנים בדם, סיכון לשבץ, דום נשימה בשינה, מחלת לב ועוד.

אילו תרופות לדיאטה מאושרות בישראל ואיך הן משפיעות על הירידה במשקל?

התרופה הוותיקה ביותר לירידה במשקל נקראת רזין והיא נמצאת בשימוש בארץ עוד משנת 1966. היא מכילה חומר פעיל בשם פנטרמין שיש לו השפעה ממריצה על מערכת העצבים. הוא מגביר את הפרשת המוליך העצבי הממריץ נוראדרנלין – שבפועל תורם לדיכוי התיאבון. פנטרמין הוא גם אחד מתוך 2 רכיבים פעילים בתרופת ההרזיה קסימיה שמאושרת לשימוש בארה\"ב עוד משנת 2012, אך היא עדיין לא אושרה בישראל. רזין מיועדת לשימוש קצר טווח של עד 3 חודשים.

צילום: unsplash

תרופת דור ישן ותיקה נוספת, היא קסניקל, שנמצאת בשימוש בישראל משנת 1999. היא פועלת מקומית במערכת העיכול למניעת פירוק שומנים מהמזון וספיגתם. כתוצאה מכך, 30% מהשומנים בכל ארוחה מופרשים מהגוף מבלי להיספג, מה שמוביל לירידה בצריכה הקלורית וגם במשקל. זוהי תרופה בטוחה הניתנת לשימוש ארוך טווח, לעיתים לכל החיים.

כשמדברים על תרופות הרזיה של הדור החדש מדברים על סאקסנדה – זריקת דיאטה חדשנית, שמחקה את הפעילות של הורמון טבעי המופרש בגוף לאחר ארוחה, שתורם לדיכוי תיאבון והגברת תחושת השובע. את התרופה מזריקים פעם ביום בלבד, כיוון שיש לה השפעה מתמשכת. מחקרים רבים הראו כי היא יעילה גם בהפחתת משקל וגם בשמירה על המשקל החדש לאורך שנים. ניתן ליטול אותה באופן כרוני, גם לכל החיים במידת הצורך.

מלבד שלוש תרופות הרזיה אלו, ניתן לעיתים לקבל מרשם רופא מיוחד לתרופה בשם קונטרייב, שמאושרת לשימוש בארה"ב מאז 2014, אך טרם אושרה לשיווק בישראל. זוהי תרופה ייחודית משום שהיא תורמת גם לשריפת קלוריות גבוהה יותר, גם לדיכוי התיאבון ולא פחות חשוב – היא מסייעת להפחית חשקים, מחשבות וכמיהה למזונות שונים, כמו מאכלים סוכריים ושומניים.

לסיכום, חשוב לזכור כי השמנה היא מחלה כרונית מורכבת, שאף מהווה גורם סיכון למחלות כרוניות נוספות ולקיצור תוחלת החיים. הטיפול בהשמנה דורש התייחסות מקצועית מקיפה, הכוללת שינוי באורח החיים, ובעת הצורך נטילת תרופות לירידה במשקל במרשם רופא. תרופות הרזיה תומכות בירידה במשקל ומסייעות לשמור על המשקל שהושג לאורך זמן. הן פועלות במנגנונים מגוונים לאיזון מנגנוני הרעב והשובע במוח, להגברת ההוצאה האנרגטית, לעיכוב ספיגת שומנים מהתזונה, ועוד. יעילות הטיפול התרופתי לרוב עולה משמעותית, כשהוא מלווה בפיקוח של רופא המתמקצע בתחום ההשמנה וליווי של צוות מקצועי רב-תחומי האחראי על האספקטים התזונתיים, ההתנהגותיים והרגשיים של המחלה.

Exit mobile version