Site icon מקומון רמת גן

יו"ר ועדת הכלכלה תובע מעיריית ר"ג ונת"ע להסכים על בורר שיפסוק תוך חודשיים במחלוקת על תוואי הקו הסגול

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לשתי ישיבות שעסקו בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. היו"ר כבל התייחס לנושא הקו הסגול ברמת גן ולטענות העירייה וחברי הכנסת כי הוא יגרום לפגיעה קשה בעיקר בצומת אלוף שדה, הירדן ודרך רבין.

בפתח הישיבה ציין היו"ר כבל כי מדובר בעניין מקצועי וכי צריך לשים את האמוציות בצד, וביקש לדעת האם השינויים שמבקשת עיריית רמת גן לבצע בפרויקט יביאו לדחייתו ובאיזה עלות מדובר. הישיבה בעניין הקו הסגול התקיימה לבקשת ח"כ יואב קיש, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ יואל חסון וח"כ אכרם חסון, וחברי הכנסת ביקשו גם הם לקבל תשובות לשאלות.

ח"כ קיש ביקש לקבל התייחסות נת"ע לתוכנית של עיריית רמת גן, ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי צריך לאזן בין הפרויקט הלאומי לפגיעה בעשרות אלפי תושבי העיר ושאלה: "אם לאזרחים יהיה גרוע יותר איזה הישג הביא הפרויקט הלאומי". ח"כ יעקב אשר אמר כי הפקקים שיהיו במקום יפגעו לא רק בתושבי רמת גן, והוסיף כי במקומות כאלה מקובל לבצע שיקוע ואם מדובר בעשרות מיליונים אז זה כסף קטן לעומת תקציב הפרויקט. ח"כ יואל חסון, ח"כ ענת ברקו, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ יוסי יונה, ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ נורית קורן הצטרפו לדרישה לבחון מחדש את הנושא. ח"כ דב חנין אמר כי הסוגיה נמצאת לפתחו של בית המשפט והציע שלא לקיים את הדיון, היו"ר כבל אמר בתגובה כי אין כוונה להתערב בהליך וכי גם בית המשפט ישמח אם הוועדה תוציא לו את הערמונים מהאש.

אוטובוסים חשמליים. צילום באדיבות pixabay

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, אמר כי הציג לשר התחבורה, ישראל כץ, את הטענות יחד עם אנשי נת"ע ואז דובר כי התוכנית של העירייה לא תביא לעיכוב בפרויקט ועלותה כ-40-50 מיליון שקל. הוא הוסיף כי שר התחבורה שאל האם העירייה תהייה מוכנה להשתתף במימון והוא השיב בחיוב. "אני מבקש מחברי הוועדה לבדוק מדוע נת"ע לא מיישמת את מדיניות שר התחבורה ומבקש מהשר שיסביר למנכ"ל נת"ע, יהודה בר און, מי עובד אצל מי", אמר זינגר. מנהל מחלקת התנועה בעירייה, קובי בר טוב, אמר כי שיקוע של 100 מטר בצומת הרחובות הירדן ואלוף שדה וגשר ברחוב רבין יפתרו את הבעיה. נציגים נוספים מהעירייה הזהירו מ"אסון תחבורתי" ואמרו כי בעניין הזה כל התושבים כולם, יחד עם כל חברי העירייה, מבינים את הקטסטרופה.

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און, השיב לזינגר ואמר כי הוא עובד אצל שר התחבורה, אך יחד עם זאת השר מצפה ממנו לומר את האמת המקצועית שלו. "הכסף והזמן הן שאלות משניות, השאלה העיקרית היא האם הפתרון שלנו נכון או של עיריית רמת גן, אנחנו מעדיפים לתת רמת שירות יותר גבוה לנוסעי הקו הסגול ועל סמך ניתוח מקצועי שביצענו נוכחותו של הקו הסגול לא תרע כהוא זה את התנועה ברחוב הירדן". היו"ר כבל דרש התייחסות לשאלת הזמן והעלות ובר און השיב כי בניגוד למה שטען ראש עיריית רמת גן זינגר, יידרש הליך תכנוני חדש שימשך כשנתיים והעלות נאמדת בכ-360 מיליון שקל.

היו"ר כבל אמנם שיבח את בר און על תפקודו בנת"ע, אך הוסיף כי אין לוועדה יכולת מקצועית לדעת מי צודק ואם רק 10% ממה שאמרו נציגי עיריית רמת גן נכון צריך לבחון זאת ברצינות. הוא הציע לשני הצדדים לוותר על הדיון בבג"ץ ובמקום זאת להסכים בניהם על בורר שייתן חוות דעת תוך חודשיים. ראש עיריית רמת גן זינגר השיב בחיוב, ואילו נציג משרד התחבורה, איתן טי, אמר כי כבר נעשתה בדיקה חיצונית. היו"ר כבל הודיע בתגובה כי יפנה לשר התחבורה, בשם חברי הוועדה, ויתבע ממנו לקבל את ההצעה תוך שבוע.

מוקדם יותר דנה הוועדה בשאלה האם הפרויקט כל הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להתייקר במיליארד שקלים נוספים, בישיבה שהתקיימה לבקשת ח"כ עיסאווי פריג'. היו"ר כבל דרש בפתח הישיבה מנציג משרד האוצר למצוא דרך לפצות את בעלי העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה בתל אביב, ודרש להקצות לשם כך כ-20-30 מיליון שקל. לדבריו, מדובר בכסף קטן לפרויקט שעלותו למעלה מ-16 מיליארד שקל. מנכ"ל נת"ע בר און התייחס לפרסום על התייקרות הפרויקט ואמר כי התקציב, שעומד על 16.1 מיליארד שקל, ולוח הזמנים להפעלת הקו האדום באוקטובר 2021 – לא השתנו מאז נכנס לתפקידו ב-2014. לדבריו, 75% מהתקציב כבר בהליכי התקשרות בפועל ועבודה בשטח וכי התקציב כולל גם סכום מסוים להוצאות בלתי צפויות. היו"ר כבל סיכם ודרש מבר און להעביר לוועדה, אחת לחודשיים, דיווח על התקדמות בפרויקט ולהתריע ככל שיש חשש לשינוי בלוח הזמנים ובתקציב.

Exit mobile version