Site icon מקומון רמת גן

תואר ראשון במנהל עסקים- אל תמהרו להספיד אותו

אם גם אתם הרגע סיימתם צבא או חזרתם מהטיול הגדול, ואתם מתלבטים לגבי לימודים, הרשו לנו לחדש לכם ידיעה שתיתקלו בה בוודאי, מתישהו במהלך הדרך שתעברו עד שתבחרו סופית מה ללמוד והיא- התואר הראשון במנהל עסקים "מת". ובכן, מסתבר שהוא ממש לא מת, עדיין נחשב תואר מוערך ואפילו יש לו כמה כיוונים חדשים שכדאי לשקול. למה אנחנו מתכוונים? המשיכו לקרוא. 

תואר ראשון במנהל עסקים- מיוקרתי לפופלארי

אז מה ההיסטוריה של התואר הראשון במנהל עסקים שהביאה אותו, יש כמה שטוענים, לחמת מיאוס? ובכן, בראשית נולד התואר הראשון במנהל עסקים אי שם בפקולטות היוקרתיות בארה"ב ומשם הם הגיעו גם לאונברסיטאות הגדולות שבישראל. בתחילה, התחום נלמד יחד עם לימודי התואר הראשון בכלכלה, ולאחר מכן, שגילו שמדובר בדיסיפלינה שלמה בפני עצמה, החליטו ליצור פקולטות בפני עצמן ללימודי התחום. מוסדות הלימוד שדאז החזיקו בתואר, שיווקו אותו כמה שיפתח את הדלת לצעירים להיות מנהלים, יקדם אותם בקריירה ויתן להם דחיפה יוקרתית בשוק העבודה היוקרתי.

לימודים צילום pixbay

 

הפרסום אכן הצליח ושאלפי נרשמים צבאו על דלתות האוניברסיטאות בכל שנה ללימודי המקצוע, הן  החלו להקשיח את תנאי הקבלה. הקושי להתקבל ללימודי התחום יחד עם התפיסה החיובית שהייתה באוכלוסיה כלפי התואר, קרצה במיוחד למכללות הפרטיות שרק החלו את דרכן באותה תקופה והן אימצו בחום לחיקן את לימודי התחום ויחד איתו, את כל אלפי הנרשמים שלא עמדו בתנאי הקבלה של האוניברסיטאות.

כך נוצר למעשה מצב, שבו כמעט כל מכללה פרטית הציעה לימודי מנהל עסקים לתואר ראשון במקביל לאוניברסיטאות, מספר הבוגרים בתחום הציף את השוק, ורבים מהמנהלים במשק השכילו להבין כי הצעירים אותם עודדו לפני כמה שנים ללכת ללמוד מנהל עסקים, למעשה יצאו עם ידע חלקי ותיאורטי בלבד שהוא בבחינת ידיעת הכל, וידיעת כלום בו זמנית. שהחלו הרשמים האלו להופיע, קרנו של מקצוע מנהל העסקים החל לרדת.

ואז הגיעו ההתמחויות

המכללות, ובראשן מכללות גדולות וידועות דוגמת המסלול האקדמי המכללה למינהל, הבינו את המצוקה, והחלו לחשוב על תוכנית חדשה לתקיפת לימודי תחום מנהל העסקים. הפעם במקום להתמקד בבליל של תיאוריות, הן יציעו תחומי נישה ספציפיים בהם יתמחו הסטודנטים וכך הם יצאו עם תחום ידע אחד חזק במיוחד בזכותו יזכו לייחודיות אצל המעביד הפוטנציאלי. ההתמחות הוותיקה ביותר היא ההתמחות כמובן בשיווק ואחריה גם הגיעה ההתמחות בתחום המימון.

כיום המסלול האקדמי מציע שלל התמחויות מגוונות במסגרת תואר ראשון במנהל עסקים שלהם, שהן מעבר רק להתמחות בשיווק. כדוגמת: חשבונאות, ניהול עסקים גלובלי, שוק ההון, יזמות ועוד.
במכללות אחרות אגב, שילבו את לימודי התואר במנהל עסקים עם לימודי תקשורת למשל, או משפטים, ומציעים גם התמחויות בתחומי ניהול משאבי האנוש והייעוץ הארגוני.

ניהול לומדים דרך מנהלים

עוד עיקרון חשוב שהבינו במהלך השנים קברניטי מוסדות הלימוד המלמדים את מסלול מינהל העסקים, היא שלימודי ניהול אפקטיביים ועם ערך מוסף צריכים להלמד לא רק באמצעות תיאוריה אלא גם באמצעים מעשיים דוגמת חיבור למנהלים המובילים במשק והתנסות יחד איתם בכל האתגרים שהעבודה בפוזיציה זו מספקת להם. יתר על כן, חוץ מפרויקטיים משותפים עם המנהלים, בחלק מהמקומות גם משלבים את הסטודנטים במרכזים פנימיים של מוסדות הלימוד העוסקים בייעוץ פיננסי וכספי למשפחות או בני נוער ובכך מחזקים את הנגיעה בשטח של הסטודנטים הלומדים בתחום. כל האופציות הללו, מתווספות גם לפרוייקטי ההאקתון (שיתופי פעולה של 24 שעות הנערכים עם מוסדות הלימוד כתחרות בין קבוצות סטודנטים לפיצוח בריף נתון), המובילים כיום את שוק הלימודים ובהם משתלבים לעיתים קרובות הסטודנטים למנהל עסקים בשל יכולת הראייה הרחבה שלהם.

אז… אחרי כל זה- אתם באמת חושבים שאפשר לוותר על לימודי מנהל העסקים?

כפי שאתם יכולים להתרשם מכתבה זו, תחום מנהל העסקים נמצא בפריחה מחודשת ואף חווה שינויים וחידושים כל העת. ממקצוע שכולם לומדים, הוא הפך למקצוע שיש בו נישות לימוד והזדמנות להתחכך בדרגים הבכירים במשק ואף להתנסות בשלל פרויקטים יוקרתיים עוד במהלך הלימודים. ושזו המציאות בהקשר ללימודים אלו,
אפשר בהחלט להסיק ולומר שהתואר הראשון במנהל עסקים- חי וגם בועט! 

Exit mobile version