Site icon מקומון רמת גן

רמה גבוהה: עובדות ונתונים מעניינים על העיר רמת גן

רמת גן היא עיר עם היסטוריה ארוכה ועתיד מבטיח. הנה כמה עובדות ונתונים שאולי לא הכרתם על עיר הגנים. מאמר מאת צור גרניט

העיר רמת גן חוגגת כמאה שנים לניצני ההתיישבות באזור. כאשר תושבי תל אביב הקטנה חפצו להתגורר בסביבה ירוקה יותר, כמה עשרות מהם פרשו והקימו את עיר גנים אשר היוותה את ראשיתה של העיר רמת גן – שהוקמה תחילה כמושב שיתופי אך עד מהרה קיבלה צביון עירוני.

נכון לימים אלו, נמנית רמת גן בין הערים הגדולות בישראל. היא מונה למעלה מ- 163,000 תושבים וכוללת את אחוז השטחים הירוקים הגבוה מכלל ערי הארץ – 25% משטחה של העיר. מרכזיותה של רמת גן קורצת לכל מי שמעוניין להיות במרכז אך מוכן לצאת מהעיר תמורת מגורים נוחים יותר, שכן היא קרובה במיוחד לתל אביב וכל מה שחוצץ בין השתיים הוא כביש בודד. זאת ועוד, עומדת העיר בסימן התחדשות מהירה, מעצם היותה העיר השלישית בארץ בכמות התחלות הבנייה של דירות קטנות בעיקר. רובן נבנות בפרויקטים של התחדשות עירונית אך כיום תוכלו למצוא גם לא מעט דירות חדשות ושונות למכירה ברמת גן – החל מכאלו בנות 2 חדרים המותאמות לסטודנטים ועד לדירות גן למכירה, וילות פרטיות או דירות יוקרה. מה עוד כדאי לדעת על הרמה הגבוהה? העובדות והמספרים לפניכם.

איך הכל התחיל?

הרעיון להקים יישוב חדש בקרבת תל אביב קם עוד בימי מלחמת העולם הראשונה. הקרקעות לבניית היישוב נקנו החל משנת 1918 אך הדברים התנהלו בעצלתיים ורק בשנת 1921 הוקמה רמת גן כמועצה חקלאית. ד"ר יהודה לייב מטמון-כהן, מייסדה של גימנסיה הרצליה, עמד בראש הקבוצה שהחליטה לייסד עיר כפרית מבוססת על עבודה עברית באזור אך התוכנית התעכבה עד לסיום מלחמת העולם הראשונה עקב קרבות שהיו באזור בין הבריטים לעות'מאניים. עוד באותה השנה רכשו חברי הקבוצה שטח של 1800 דונם בין הערים ארלוזורוב, בן גוריון וז'בוטינסקי אשר חולק למגרשים והוגרל בין חברי הקבוצה.

למרות שבתחילה הוכרז היישוב כשיתופי, התברר במהרה כי צורת התיישבות זו אינה מתאימה לרצונותיהם ושאיפותיהם של המתיישבים באזור. בשנת 1923 הוא הוסב למושב ושמו שונה מעיר גנים לרמת גן, ב- 1926 הוכר כמועצה עירונית וב-1950 – כבר הוכר כעיר.

זאת ועוד, מכיל סמלה של רמת גן אלמנטים רבים אשר נמצאים בבסיסה הרעיוני של העיר: עבודה עברית מסומלת על-ידי שבעת הכוכבים, המסמלים את שבע שעות העבודה שאותם הציע הרצל, העצים והטנא מסמלים את הפן הכפרי של העיר וזאת לצד הארובות, שמייצגות את המפעלים שהוקמו בעיר בראשיתה. לצד אלו ישנה גם חומת הלבנים המסמלת את תנופת הבנייה בעיר, תנופה הנמשכת עד ימים אלו ממש.

תמונה: shutterstock

פוליטיקה, אוכלוסייה וחינוך

עוד מימיה הראשונים, היה ראש העיר הנבחר אברהם קריניצי מזוהה עם העיר רמת גן וכיהן בתפקידו למשך 43 שנים עד למותו בתאונת דרכים. כיום, ראש העיר המכהן הוא ישראל זינגר אשר ניהל במשך שנים רבות את תיכון "בליך".

רמת גן חולשת על שטח שיפוט בן למעלה מ- 16,000 דונם וכוללת 21 שכונות, כל אחת עם אופי ייחודי משלה. מתחם הבורסה בעיר הוא אחד המרכזים הכלכליים המרכזיים בישראל ובעיר למעלה מ-12,000 עסקים בתחומי המשק השונים לרבות תחום ההיי טק. היא גובלת עם הערים תל אביב, קריית אונו, בני ברק, גבעתיים, חולון וגבעת שמואל ובשנים האחרונות, עמד קצב גידול האוכלוסייה בה על 2.7% לשנה אך עם התחלות הבנייה החדשות המתוכננות באזור, היא צפויה להגדיל את מספר התושבים בה בכ- 20% בשנים הקרובות.

ומה בנוגע לחינוך בעיר?

מנתוני הלמ"ס עולה כי רמת גן מדורגת במקום ה- 8 מתוך 10 במדד החברתי כללי אשכול. בעיר 11 בתי חינוך תיכוניים מגוונים – כלליים, דתיים, חרדיים וגם תיכון אנתרופוסופי למדעים אומניות ורוח האדם, ושבעה מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת בר אילן, בית צבי – בית הספר הגבוה לאומנויות הבמה, מכללת רמת גן שנקר – בית ספר גבוה להנדסה ועיצוב, המרכז האקדמי למשפט ועסקים והמכללה הישראלית האקדמית ברמת גן.

טיולים וסיורים ברחבי העיר

רמת גן הלוא היא עיר הגנים – וכשמה כן היא. עוד במעמד הקמתה, הוחלט כי 25% משטחי העיר יועדו לפארקים, טבע ונוף כפרי – יחס אשר נשמר עד היום, ועם תנופת הבנייה שהיא חווה, מוסיפה העיר לשמור על צביון ירוק עם נגישות גבוהה למוקדי טבע.

מתחם הבורסה. אזור בילויים עסקים ומשרדים ברמת גן. צילום: מקומונט רמת גן

להכרת העיר ועברה תוכלו לצאת לסיור פתוח במרכזה היוצא מצומת הרחובות ביאליק וז'בוטינסקי ליד מבנה קולנוע "רמה" ההיסטורי, ועובר בין הגנים הוותיקים בעיר לצד שבילי מדרגות ומבנים היסטוריים ברחביה. מרחוב ביאליק תפנו לסמטת מעלה הצבי – שביל מדרגות בלב גן ציבורי דרך בית הפועלים וגן שאול על מגדל המים שבו. הגן המוכר יותר הוא גן הקופים, אחד מהגנים ההיסטוריים של העיר. במפלס העליון ישנה נקודת תצפית שממנה ניתן לצפות לעבר גן המלך דוד וגן אברהם – שני גנים היסטוריים נוספים אליהם ניתן להגיע במהלך הסיור. סיור ברחובות הצרים המתפתלים ושבילי המדרגות יוביל אתכם לבניין העירייה ושעון הפרחים, חנות הספרים פורת, התחנה המרכזית ההיסטורית של רמת גן, בית האזרח, כיכר רמב"ם אשר בשטחה מצויים פסלי ביאליק ושלושת האיילות, והמבנה ההיסטורי בו שכן בעבר קולנוע אורדע.

גם לחובבי הברים מביניכם יש מה למצוא ברמת גן: ארלוזורוב בר, שלדון, פרוג ושות', הספסל – כל אחד מהם יציע לכם בילוי לילי באווירה מעט שונה שכל אחד יוכל למצוא בה את מקומו.

רמת גן היא עיר עם עתיד, כזה ירוק המשופע בהתחלות בנייה ובדירות חדשות – גם קטנות וגם כאלו המותאמות לקהלים צעירים יותר. עם קיומם של רחובות מיוחדים, גנים ירוקים מתחדשים לצד מרכז עירוני תוסס וקירבה לעסקים ולערים גדולות נוספות סמוכות, רמת גן לגמרי מהווה מקום מגורים מועדף על לא מעט צעירים.

Exit mobile version