Site icon מקומון רמת גן

ציור בעולם המודרני – איפה אמנות נמצאת בעולם הטכנולוגי?

עיצוב גרפי מאפשר לנו להעביר מסרים באמצעות תקשורת חזותית והוא נשען על כלים טכנולוגיים חדשים. איך זה משפיע על תחום האמנות? הנה כל התשובות

אמנות היא תחום דינאמי שכל הזמן משתנה. מלבד השפעות חברתיות, תרבותיות ודתיות, האמנות משנה את פניה גם בגלל הטכנולוגיה. אמנות שנחשבת כיום מסורתית לא הייתה כזו בעבר, ואמנות מודרנית לא הייתה אפשרית עד לפני מספר שנים. בתוך כך, ישנם כלים טכנולוגיים מסוימים שמאפשרים לכל אחד להביא לידי ביטוי את תפיסת העולם שלו גם בלי להחזיק בכישרון אמנותי קונבנציונלי כמו ציור, רישום, פיסול ומלאכה.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אמנות לא נקראת היום תקשורת חזותית אלא שהתקשורת החזותית היא חלק מהמאמנות בעולם המודרני. זהו תחום אמנות שלם שעוסק בשילוב של טקסט ותמונה לשם העברת מסר מסוים. מה שהופך אותו למודרני לכאורה הוא השימוש בתוכנות עיצוב גרפי ממוחשבות. במילים אחרות, במקום שהאמן יצייר בדיו ויכתוב בעט, הוא יכול לפתוח תוכנת מחשב ולהעביר את המסר שלו עם עיצוב גרפי בלבד.

איפה אנחנו נתקלים בעיצוב גרפי?

אמנות או נמות. באדיבות Pixabay

הטכנולוגיה, המחשבים ורשתות התקשורת המקוונות הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו במאה ה-21. כתוצאה מכך אנחנו נתקלים יותר ויותר בעיצוב גרפי, ולו בגלל העובדה שזה הביטוי הכי יעיל ולעיתים היחיד של תקשורת חזותית. הטקסט והתמונה משולבים בתקשורת ובעולם המחשבים ובאים לידי ביטוי בהרבה מאוד מקומות.

תקשורת חזותית שנשענת על עיצוב גרפי נמצאת מולנו על גבי כרזות, עיצוב אתרי אינטרנט, באנרים, פרסומות, ממשקי משתמש במערכת הפעלה של המחשב או הטלפון הנייד, קונסולות משחקים, אפליקציות, וידאו, אנימציה ועוד. אם בעבר הוגבלה תקשורת חזותית לכלים מסורתיים ועיצוב טקסטים מודפסים כמו עלונים, כתבי עת וספרים בלבד, הרי שכיום התיווך של המחשב מקל על הפצת המסר ומשנה את העיצוב עצמו.

המדיום הוא המסר – הדור הבא

הקביעה שלפיה "המדיום הוא המסר" אינה חדשה והשפיעה על חוקרי תקשורת עוד מאמצע המאה הקודמת. מצד שני, סביר להניח שאף אחד לא צפה את החדירה המהירה של המחשבים לחיינו ואת האופן שבו הם ישפיעו על העברת המסר בין המוען והנמען. הנושא של תקשורת חזותית מדגים זאת היטב, כי בעיצוב גרפי כבר לא עוסקים רק באסתטיקה של המוצר הסופי אלא ממקדים בהעברת המסר בלבד.

עם זאת, בתחום האמנות עדיין לא מוותרים על האסתטיקה של המוצר הסופי ומנסים לשלב בינה לבין המסר. זה למעשה מה שמפריד בין אמנים של תקשורת חזותית ומעצבים גרפיים שמבצעים תפקיד פונקציונאלי בלבד. למעשה, רבים רואים בנושא של תקשורת חזותית בכלל ועיצוב גרפי בפרט הזדמנות של האמנות המודרנית. תוכנות ממוחשבות לעיצוב גרפי פותחות את התחום לאנשים חדשים ומשפיעות בחזרה על שדה האמנות, התרבות וההשראה.

Exit mobile version