Site icon מקומון רמת גן

צו ירושה

צו ירושה הוא צו משפטי הניתן במקרה בו המנוח לא הותיר אחריו צוואה ומטרתו להסדיר מי הם יורשיו. בשונה ממקרה בו המנוח כן הותיר אחריו צוואה, אז יינתן צו המעניק לצוואה תוקף משפטי מחייב – המכונה צו קיום צוואה. יחד עם זאת ישנם מקרים בהם יידרש להוציא הן צו ירושה והן צו קיום צוואה.

קרדיט Freepik.com

 

למשל, כאשר צוואת המנוח אינה כוללת הוראות חלוקה ביחס לכלל נכסי עיזבונו. לדוגמא: המנוח הותיר צוואה המתייחסת רק לאופן חלוקת זכויותיו בדירת המגורים, אך לא ביחס לנכסים או ממון אחר. במקרה כזה, צו קיום צוואה יתייחס רק לחלק אשר הוזכר בצוואה (דירת המגורים) ובנוסף יהיה צורך בצו ירושה אשר יפרט את אופן חלוקת יתר חלקי העיזבון אשר אליהם לא התייחס המנוח בצוואתו. במקרה שכזה, החלקים אליהם לא התייחס המנוח בצוואתו יחולקו בהתאם להוראות החוק היבש, זאת חרף העובדה שהמנוח הותיר אחריו צוואה.

התייעצות עם עורך דין ירושה, במועד עריכת הצוואה עשויה למנוע מצבים שכאלה ולהבטיח את חלוקת כל הרכוש שצברתם בהתאם לרצונכם.

איך מוציאים צו ירושה 

מרבית הבקשות להוצאת צו ירושה מוגשות לגוף המכונה הרשם לענייני ירושה, כאשר יורשים המעוניינים בכך יכולים לפנות גם לבתי דין דתיים לצורך הוצאת הצו.

לאחר הגשת הבקשה, היא תפורסם מעל דפי העיתון ואז תחל בחינתה על ידי הרשם. למעשה, בשלב זה מוזמנים לפנות אל הרשם מי שרואים עצמם נפגעים מעצם הגשת הבקשה לצו הירושה, או מי שאוחזים בצוואה אחרת שהשאיר אחריו המנוח (לעיתים מגיש הבקשה לצו ירושה כלל אינו מודע לקיומה של צוואה אחרת). ככל ולא תוגש התנגדות לבקשה, יוציא הרשם צו ירושה המפרט את אופן חלוקת העיזבון.

במקרים בהם תוגש בקשה לצו ירושה ותתעורר מחלוקת ביחס אליה, הרשם שאינו בעל סמכות שיפוטית ע\"י המחוקק, יפעל להעברת הבקשה וההתנגדות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך ניהול הסכסוך.

באילו מצבים תוגש התנגדות לצו ירושה

ישנם מצבים שונים בהם יש מי שרואים בצוואה כצוואה שלא נערכה כדין ומכאן שיש להתנגד לה. דוגמה למצב בו תוגש התנגדות היא: הורה בזוגיות פרק ב\' עם בן/בת זוג צעיר/ה בשנים רבות ולבן/בת הזוג ילדים ביולוגים מנישואיהם הראשונים. תקופה קצרה לאחר תחילת הקשר החדש, ההורה נפטר וילדיו הביולוגיים, אשר אינם אוחזים בצוואה, מגישים בקשה לצו ירושה על מנת לקבל את החלק המגיע להם בעיזבון. לאחר פרסום הבקשה בן/בת הזוג החדש/ה מגישים לרשם התנגדות למתן צו הירושה, בצרוף צוואה אחרת, אשר לטענתם הותיר המנוח/ה ובה נכתב כי הם זכאים לכלל עיזבונו ואילו לילדיו הביולוגיים לא מגיע דבר.

בשלב זה, כאמור הרשם יעביר את ההליך לבית משפט לענייני  משפחה, והילדים הביולוגים לרוב יטענו באמצעות עורך דין ירושה, כי בן/בת הזוג הצעיר/ה של הוריהם השפיע/ה עליו לרעה, ניצלו את מעמדם וגרמו להורה המנוח לערוך צוואה אשר מנשלת אותם מהעיזבון.

האם ניתן להימנע ממצב בו תוגש התנגדות לצו ירושה?

לרוב אין ביכולתנו לדעת מה אדם יבחר לעשות עם עיזבונו, האם בחר לערוך צוואה, מה תוכנה וכו\'. מיותר לציין, כי שיחה על עניינים מסוג זה לרוב תיצור מצב של אי נעימות ולכן מרבית האנשים בוחרים להימנע מכך.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות, אם אתם מעוניינים לדאוג לרכוש שצברתם במהלך השנים?

מומלץ לערוך צוואה בלווי עורך דין ירושה, הצוואה תפרט בצורה מסודרת באמצעות מנגנונים מפורטים כיצד תבוצע העברת הרכוש הבין דורית ולמעשה תייתר את הצורך בהגשת בקשה לצו ירושה.

אם אתם רואים עצמכם יורשים פוטנציאלים של אדם קרוב לכם, חשוב שתדעו, כי אין זאת בושה לדבר על הדברים, ובלבד שהדברים נעשים בצורה מכובדת ולא עשויים להתפרש כהשפעה בלתי הוגנת על המוריש. בנוסף ניתן להציע למוריש הפוטנציאלי להיוועץ עם עורך דין ירושה אשר יסביר לו את המשמעויות של מתן צו ירושה, במצבים בהם אדם לא הותיר אחריו צוואה.

כמו כן, ישנן דרכים נוספות בהן ניתן להבטיח את העברת הרכוש, לדוגמא מצבים בהם צדדים בחרו לבצע את ההעברה כבר במהלך החיים בדרך של מתנה, הקמת נאמנות ועוד. עורך דין ירושה יידע לתת לכם מענה גם לגבי שאלות הנוגעות למיסוי הרכוש המועבר בצוואה.

יש לכם שאלות נוספות בעניין צו ירושה 

עורכי הדין במשרדנו, חסון פרץ – עורכי דין, צברו עם השנים ניסיון רב בהענקת ייעוץ משפטי שוטף בהוצאת צו ירושה, עריכת צוואות ותכנון העברת רכוש בין דורית ובייצוג צדדים בהליכי התנגדות לצו ירושה ולצוואות ולצוואות הדדיות.

מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לעמוד לייצג אתכם תוך שימוש בחשיבה פורצת דרך, ביכולות ובניסיון אשר רכשנו עם השנים.

Exit mobile version