Site icon מקומון רמת גן

צופן חברתי: כשנערים מרמת גן, מג'ד אל כרום ודימונה חולמים גבוה

בשבוע הבא יתכנסו ב"היכל שלמה" בתל-אביב בני נוער מכל הדתות והמגזרים לתחרות ייחודית של יוזמה ויצירתיות. לא, לא מדובר בעוד מפגש "השכנת שלום" צפוי מראש, אלא ב"מונא קוואסט" – תחרות פיתוח ובניית חדרי הבריחה של עמותת מונא אשר מעמידה את היכולות והפיתוח האישי של המשתתפים בפעילות בראש – "בלי חסמים, כי כל אחד יכול".

הסיפור של מונא (Moona, 'משאלה' בערבית) מתחיל לפני 5 שנים, כשטייס הקרב לשעבר ויוצא התעשייה האווירית, רס"ן (במיל') אסף ברימר עצר מהמירוץ שהחיים צפו לו והביט על עצמו ועל סביבתו. הוא ראה שם סביבה תומכת ומעודדת מצוינות, אבל הוא גם הבין שהסביבה הייחודית של הקיבוץ בו גדל והטייסת בו הוא שרת אינן נגישות לכל אזרחי ישראל.

בעקבות ההבנה הזו, הקים ברימר את החלל הטכנולוגי במג'ד אל כרום. החלל מרכז את פעילות עמותת מונא, אשר ממנה מסתעפים מגוון פרויקטים מעצימים בכל רחבי הארץ.

אחד הפרויקטים, שיגיע לשיאו, כאמור, בעוד שבועיים בתחרות שתתקיים ב"היכל שלמה" בתל אביב הינו מונא-קוואסט, תחרות הקמת חדרי הבריחה, בה ישתתפו כ-50 קבוצות של תלמידים ובני נוער מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.

תחרות חדרי הריחה של מונא. צילום: יחצ

בניגוד לעמותות דומות, במונא לא שמים את הדגש העיקרי "על עצם המפגש" היהודי-ערבי, ומסתפקים באירועים חברתיים משותפים. להיפך, בעמותה משתדלים שלא לתת בולטות כלל לשוני, אם קיים, בין האוכלוסיות, מתוך רצון להדגיש לבני הנוער המשתתפים בפעילות, ואולי גם לעצמנו, שאין הבדל בין נער יהודי משהם, רמת גן או הרצליה לבין בן גילו מרהט או מג'ד אל כרום.

את חדרי הבריחה שיציגו המשתתפים בתחרות הקרובה הם פיתחו במשך חודשים ארוכים, מתוך אסטרטגיה חינוכית המבינה כי תכנון ובנייה של חדר בריחה ומנגנוני החידות טומנים בחובם עולם עשיר של יצירה, התמודדות והתנסות מעשית עם חומרים וידע ממגוון עולמות תוכן אשר מוקנים למשתתפים במסגרת פעילות קבוצות הלימוד המובלות לאורך כל השנה על ידי מדריכי העמותה.​
בחלקה הראשון של התכנית השנתית הקבוצות עובדות על תכנון החדר, הסיפור, החידות ושלבי המעבר בין החידות עם דגש על החשיבה המערכתית – פרוייקטלית. בחלקה השני הקבוצות מיישמות את מנגנוני החידות ובונות את חלקי החדר השונים בדגש על עבודה משימתית רב-תחומית וירידה לפרטים הקטנים.

מנכ"ל מונה, אסף ברימר, עם זוכי השנה שעברה. צילום: יחצ

במסגרת יום התחרות, יום השיא של הפרויקט, יתחרו כ-50 קבוצות וכ-1,000 בני נוער בבניית חדרי בריחה מקצועיים, כשלפתרון החידה ויציאה מהחדר ישנו צורך בפתרון של חידות הגיון, נוסחאות מתמטיות ויצירתיות מחשבתית ייחודית.

הקבוצות השונות ישפטו על ידי חבריהן לתחרות ועל ידי שופטים מקצועיים מהתחום ויבחנו על ביצועיהן לאורך כל שלבי התכנית – מרמת התכנון, הביצוע ועד התוצר הסופי.

מנכ"ל ומייסד מונא, אסף ברימר: "הרעיון של מונא הוא לאפשר לכל האוכלוסיות לחלום, ולהגשים ואת ההזדמנות להשתתף ולשחק באופן שווה בליגה הטובה בעולם, ללא קשר להיכן שהם נולדו, לאמונה שלהם או למקצוע של הוריהם"

Exit mobile version