Site icon מקומון רמת גן

פוביה ניתנת לטיפול גם ללא תרופות

מי שחושב שיש דרך אחרת לצאת מחרדה ופוביה מלבד תרופות מוזמן לנסות את השיטה לטיפול התנהגותי, שפותחה במקור לטיפול בדיכאון ומטפלת גם בבעיות נוספות.

צילום: pixabay

חרדות או דיכאון הופכים להיות אחד מתחלואי המאה ה-21 ואנשים מתקשים להתמודד עם שפע האפשרויות שמוצעות להם כדי לטפל בהם. במקרה של דיכאון, טיפול בדיכאון יכול להיות הרבה יותר פשוט אם מנסים גם לחשוב אחרת ולהתמודד אתו בעזרת שליטה במחשבות שיוצרות את המציאות המדכאת. אותו דבר גם בפוביה. המחשבות שלנו אחראיות גם על יצירת הרגשות שלנו, ויחד אנחנו מקבלים מנגנון משולב שסבוך בתוך תפיסת מציאות ששולטת בנו במקום שנשלוט בה, אם אפשר לסכם זאת בפשטות. הסיבות הרבות שגורמות לחרדה ניתנות להבנה ולשליטה אם רק מגבירים את המודעות להן ולפתרונן.

מהי שיטת טיפול CBT שמתמודדת עם חרדות?

שיטה זו פותחה כדי לטפל בתופעות כאלה משום שהגישה שהובילה את המטפלים באמצעותה הייתה שחסרים להם פתרונות להתמודד עם מצבים שהפסיכולוגיה הרגילה לא הצליחה לפתור. בכל הכבוד לפסיכואנליזה ופסיכולוגיה קלינית, התברר שנדרש מענה ממוקד וחיובי יותר שמבוסס על הגישה ההתנהגותית. כלומר, אם נתנהג אחרת נקבל תוצאות שונות, וכדי להתנהג אחרת אנחנו צריכים להבין למה אנחנו מתנהגים כך ולקבל את העובדה שאנחנו יכולים לשלוט במחשבה הזאת וכתוצאה מכך להפיק את השינוי.

זה היה המפתח שגרם למטפלים ההתנהגותיים לשים דגש על פיתוח שיטות וכלים שמבוססים על חשיבה חיובית וחיזוקים שונים כדי למדוד את ההתקדמות שמשיג המטופל משבוע לשבוע, ובכך הוכיחו לו שהוא יכול לשלוט בשינוי ולגרום לו.

למה טיפול קוגניטיבי גורם לשינוי?

השינוי המיוחל קורה למרות שלא "חופרים" יותר מדי במערכת יחסים של המטופל עם הוריו, נניח, אלא מגבירים את המוטיבציה לנטרל טריגרים שקשורים לכך כדי להוכיח שהמחשבה יוצרת מציאות אחרת ולא נכנעת למה שהיא רגילה לו כל החיים. כך שהטיפול הקוגניטיבי העדיף לטפל ישירות בבעיה הרלוונטית במקום לפרוס את כל המשאבים ותשומת הלב על פני כל תולדות חיי המטופלים. זה אמנם מוסיף ידע מסוים, אבל לא בהכרח הוביל לשינוי שאותו המטופלים ביקשו ליצור.

המחקרים והמטפלים ההתנהגותיים התחילו לנסות טיפול בחרדות ובפוביות או טיפול בדיכאון על ידי התמקדות בקשר שבין תהליכים של חשיבה וקוגניציה. הכלים היו לקוחים מתחום פיתוח המודעות לעצמנו ולמעשינו, לעולם שסביבנו וליכולת שלנו לתפוס אותו בצורה חיובית ולא מאיימת זהו עיקרון חשוב מאוד בנטרול פחדים או התמודדות עם חרדות שקיימים אצל מטופלים. המודעות חשובה משום שחלק מהבעיות נבעו משם, כמו חרדות ולחץ. התוצאות המעודדות גרמו להם להבין שאפשר להציע התמודדות עם חרדות או טיפול בדיכאון גם בעזרת כלים שלקוחים מהחיים, למשל, כמו מדידה על ידי טיפול בביופידבק ועוד.

מה חשוב לדעת על התנהלות הטיפול?

מטפל CBT משתמש בשלל הכלים שיש בידו ולקוחים משיטות שונות להגברת המודעות והחשיבה החיובית כדי לעורר בכם את השינוי שנחוץ כדי לחזור לשגרה. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי ממוקד מאוד ולכן לא אורך יותר מאשר כמה חודשים, תלוי בבעיה, ומשום כך הוא מתאים גם למי שחשב שלא יוכל לפתור בעיות בגלל תקציב או בגלל החשש מהתמשכות אין סופית של הטיפול.

בעיה ממוקדת היא בעיה התנהגותית שאפשר לטפל בה במדויק, כמו הפרעות אכילה, הפרעות שינה, דיכאון לאחר לידה או חרדות שונות כמו חרדת בחינות, חרדת טיסות, חרדת קהל ועוד. השליטה בחיים שלכם מושגת שבוע אחר שבוע בעזרת השיטה שמתמקדת בפתרון הרלוונטי וביצירת מודעות אצלכם לכך שהתשובות נמצאות אצלכם, כמו גם הפתרון לכך.

המאמר נכתב ע״י עפר בר נחום – מטפל בשיטת cbt – 054-6258872

Exit mobile version