Site icon מקומון רמת גן

מרמת גן אל הכנסת: "כולם מזדקנים, אם לסבא שלכם יהיה טוב – גם לכם יהיה טוב". מועמדי מפלגת הוותיקים תושבי ר"ג בראיון מיוחד

רגע לפני יום הבחירות, מפלגה חדשה עלתה השבוע על קו הזינוק "מפלגת האזרחים הוותיקים". מפלגה זו החליטה לפעול למען אלו שקולם לא נשמע – אוכלוסיית הקשישים בישראל. יצחק זיו ועפרה אור, תושבי רמת-גן וחברי המפלגה, סיפרו לנו קצת על המטרות והעשייה המבורכת של המפלגה הזו.

יצחק זיו עבד כל חייו במגזר הציבורי. תחילה, החל ברשות הדואר ושימש בה כיושב ראש ועד העובדים. הוא אף ניהל ענף בחברת "בזק" ושימש כמנהל מחלקת החשמל במשרד התקשורת. לאחר יציאתו לגמלאות, שימש כיו"ר ארגון הגמלאים של בזק במחוז הצפון, ולאחר מכן מילא את מקומו של יושב ראש הארגון הארצי.

ח"כ לשעבר, יצחק זיו. צילום: אודי גורן

ד"ר עופרה אור עוסקת בהנחיית קבוצות והיא תרפיסטית מדופלמת, יועצת מגדרית לגיל המבוגר ומלווה בכתיבה אקדמית. תחום התמחותה הוא ההצטלבות בין גיל ומגדר. אור היא פעילה חברתית שנים רבות ולוחמת למען צדק חברתי. מזה מספר שנים, היא ממקדת את העשייה שלה בקידום א/נשים מבוגרים (וותיקים/ות קשישים/ות). לטענתה, ניתן להבחין בתופעה בולטת של הדרה ואפליה על רקע גיל: גילנות – אייג'יזם. עפרה פועלת כנגד גילנות ושמה לה כמטרה לשנות את השיח והתפיסה בנושא גיל בכלל ונשים מבוגרות בפרט.

כששאלנו את יצחק מדוע החליט לרוץ בבחירות הקרובות במסגרת "האזרחים הוותיקים", הוא ענה מבלי להניד עפעף: "שימשתי כח"כ בכנסת ה-17 כי בער בי הצורך לדאוג לסיעוד לכלל אזרחי המדינה ולהעלות את קצבת הזקנה. ראיתי כי בכנסת דאז לא הושם מספיק דגש על זכויות ותנאי אוכלוסיית הקשישים בישראל, וזה חרה לי. מאז ועד היום לא חל שינוי, מדהים ומעורר כעס. לכן החיבור למפלגת האזרחים הוותיקים היה מבחינתי קלאסי".

מועמדי מפלגת האזרחים הוותיקים. צילום: אודי גורן

עופרה מספרת כי לאור העובדה שתמיד הייתה פעילה חברתית, הייתה מעורבת בבחירות לראשות העיר ואף בקמפיינים פוליטיים, הצטרפותה למפלגה הייתה אך טבעית. "הצטרפתי למפלגת האזרחים הוותיקים משום שהיחס לגיל השלישי ראוי לשינוי והדרך הפוליטית הינה כלי אפקטיבי לממש זאת. המפלגה שלנו היא חברתית ובראש מעייניה ביטחון חברתי וכלכלי. מן הידועות הוא כי הפוליטיקה חסרה ייצוג נשים, למרות האפליה המתקנת. על כן נציגות נשית בפוליטיקה מסבה לי גאווה והיא הכרחית. אני גאה להיות אישה במפלגה הזו!"

מפלגת האזרחים הוותיקים הוקמה על ידי עו"ד סער עמית, יו"ר המפלגה, פעיל חברתית ובפרט פעיל לשיפור חיי הקשישים למעלה מ-15 שנים. המפלגה הוקמה במטרה לקדם את איכות החיים ורווחתם של האזרחים הוותיקים, נושא שנדמה כי נשכח על ידי מרבית הממשלות המכהנות האחרונות. כולם נזכרים לעסוק בנושא בקמפיין הבחירות אך אף אחד לא מטפל בו במהלך הכהונה. לאזרחים הוותיקים יש מטרה ברורה ומיידית אם יעברו את אחוז החסימה: העלאת קצבת הזיקנה ל5,500 ₪ לקשיש.

ד"ר עפרה אור. צילום: אודי גורן

יצחק מספר כי רמת-גן יוצאת מן הכלל בדאגתה לרווחת הקשישים. הוא מתגאה בהסדר החנייה בחינם לקשישים ובכ-50 מועדונים שנפתחו לרווחת האוכלוסייה. אמנם, ברמה הלאומית תמונת המצב מדאיגה, וחשוב ליישר קו. "אין סיבה שבכל עיר בישראל לא יהיו לגיל השלישי את הזכויות הללו ואחרות. לצערי, חיברו את הקשישים כאוכלוסייה למשרד לשוויון חברתי שעונה על צרכי מגזרים רבים. התוצאה היא שגם ממשלתית הפכנו להיות חלק מתמונה רחבה ולכן אין מי שממש שם אותנו בראש סדר העדיפויות. אני מאמין שחייבת להיות בישראל מפלגה שתדאג לאזרח הוותיק ותפעל באופן ספציפי לרווחתו ולזכויותיו."

גם לבוחרים שעדיין מתלבטים, יצחק זיו מציע פתרון: "אני חושב, וכך גם שכנעתי מצביעים, שברגע שמוותרים על זכות הבחירה אזי מחזקים את המתמודד שאינכם מעוניינים בו. החלופה היא הצבעה לסבא. אם לסבא שלכם יהיה טוב- גם לכם יהיה טוב."

עפרה מוסיפה: "בל נשכח כי הצעירים היום יהיו בעתיד וותיקים. בל נשכח כי נטל אחזקת סיעודיים מוטל על משפחותיהם. א/נשים צעירים נוטים לשכוח זאת כיוון שאינם רוצים לחשוב על מה שיקרה… אך אם נדאג עכשיו, בהווה, לחוקק חוקים לטובת הוותיקים, להיטיב עמם בכל תחומי חייהם, לשפר את מצבם הכלכלי והחברתי ולהתאים מערכות המשרתות את כלל האזרחים גם לטובת הוותיקים/ות (כמו מערכת הבריאות, לדוגמה), כל אזרח ואזרחית יתוגמלו מכך. זוהי מטרתנו ולשם אנו מכוונים עם הניסיון רב השנים שלנו, חכמת חיינו והמטרה הבוערת בנו".

לקריאת התוכניות והמטרות המפורטת ניתן להיכנס לאתר המפלגה: https://www.vatikim-party.org/

Exit mobile version