Site icon מקומון רמת גן

מה זה פיטורים שלא כדין?

פיטורים
צילום: אנה שבץ

לצערנו, בזמן אחרון ובצל משבר קורונה בתקופה אחרונה בשנת  2020 וגם בתחילת שנת 2021 יותר ויותר מעסיקים מפטרים עובדים שלא כדין.

סוגיות שונות, כגון:

איסור פיטורים בזמן המחלה

איסור פיטורים במהלך טיפולי פוריות, היריון ולאחר הלידה

איסור פיטורי עובדת השוהה במקלט לנשים מוכות

איסור פיטורי עובד המשרת בשירות מילואים

איסור פיטורים של עובד נכה מלחמה

איסור פיטורי עובד עקב הגשת תלונה או תביעה.

איסור פיטורי עובד בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

איסור פיטורי עובד שהוא הורה של חלל צה"ל, אלמן או אלמנת צה"ל

איסור פיטורי עובד החושף שחיתויות במקום עבודתו

איסור הפליית עובד בעת פיטוריו: סעיף 2 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע, כי מעביד לא יפלה בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, בכל אחד מאלה:

1)   קבלה לעבודה;

2)   תנאי עבודה;

3)   קידום בעבודה;

4)   הכשרה או השתלמות מקצועית;

5)   פיטורים או פיצויי פיטורים;

6)   הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

עוד קובע סעיף 2 לעיל, איסור על הפליה עקיפה – קביעת תנאים שלא ממין העניין. המשמעות הראשונית והפשטנית של פסילת תנאי שלא ממין העניין היא, כי כל תנאי שאינו מתייחס לביצוע התפקיד – ייחשב לתנאי מפלה, אם יש לו תוצאה הפוגעת בקשר לקבלה לעבודה, לתנאי עבודה, לקידום בעבודה, להכשרה או להשתלמות מקצועית, לפיטורים או לפיצויי פיטורים (ע"ב 4517/03 שרה דהן נ' מעיין חיים ושלום).

ועוד, סוגיות רבות בתחום יחסי עבודה.

כמה אפשר לדרוש פיצוי בגין פיטורים שלא כדין?

עובד שפוטר מעבודה שלא כדין זכאי לדרוש פיצוי בגין פיטורים שלא כדין עד 50,000 ₪. ראו למשל, סעיף 10 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי בית הדין רשאי: א.   לפסוק פיצויים, גם אם לא הוכח נזק ממוני. בגין פגיעה עקב הטרדה מינית רשאי בית הדין לפסוק פיצוי עד 50 אלף ש\"ח, ללא הוכחת נזק. ב.   להוציא צו מניעה או צו עשה, אם הענקת הפיצויים בלבד לא תהיה צודקת. התיישנות: הוראות החוק קובעות התיישנות של 12 חודשים מיום שנוצרה העילה.

חשוב לזכור, כי מי שמוסמך לפסוק בגין פיצויי פיטורים שלא כדין זה רק בית הדין האזורי לעבודה או בית הדין הארצי לעבודה לאחר שידון בערעור שיוגש ע"י מי מהצדדים במהלך הליך משפטי. כמובן, שהרבה תלוי בעורך הדין מנוסה שמייצג אותך בהליך משפטי ואולם, לא פחות חשוב לאיזה שופט או שופטת נופל התיק ובאיזה מחוז הגשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה. אין זה סוד, כי פסיקה בעניין תשלום גובה הפיצוי, משתנה משופט לשופט בבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ.

כדי לקבל פיצוי מקסימאלי בגין פיטורים שלא כדין, יש לפנות למומחים עורך דין דיני עבודה בחיפה אשר מומחה בדיני עבודה ויכול להעריך פוטנציאל זכייה בתיק עוד במהלך פגישה ראשונה.

יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה בקריות מבצע חישובי שכר ובדיקות שכר עפ"י תלושי השכר, דפי נוכחות, דוחות פנסיה וכו' על מנת לוודא כי הלקוח שפנה אליו קיבל כל תשלומים וזכויות להם זכאי כדין מכח חוקי מגן בעבודה וצו הרחבה שחל על עיקר עיסוקו של המעסיק.

 

מאמר זה נכתב על ידי יעקב שניטמן, עורך דין לענייני עבודה למעלה מ-15שנים. מתמחה בכל תחומי דיני עבודה ובטיפול משפטי לשכירים ומעסיקים ביעילות ובזמן הקצר ביותר. מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

Exit mobile version