Site icon מקומון רמת גן

מהי חקירה באזהרה?

קרדיט - Canva

חוק סדר הדין הפלילי קובע כי כל אדם רשאי להגיש תלונה למשטרה. בנוסף נקבע בחוק שאם נודע למשטרה על ביצוע עבירה, הן על-פי תלונה והן בכל דרך אחרת, תפתח חקירה.

כאשר יש חשד לביצוע עבירה, התפקיד של המשטרה הוא לאסוף ראיות. מתחילה סריקה של זירת הפשע ומציאת עדויות וראיות לפשע האפשרי, ולאחר מכן סוקרים את המעורבים והקשרים ביניהם. בשלב מסוים יקבע על פי הראיות האם להגיש כתב אישום, או לחילופין, במידה ואין בדבר עניין לציבור, התיק ייסגר.

חקירה באזהרה היא החקירה המשטרתית המתבצעת כנגד חשוד בביצוע עבירה, כאשר לפני לקיחת החשוד לחקירה, השוטר מודיע לו על זכויותיו – הזכות להיוועץ עם עורך דין, או הזכות לשמור על השתיקה, בכל מצב ותרחיש. ניתן לסכם את זכות השתיקה בביטוי "למה הדג בצלחת?…כי הוא פתח את הפה".

זכות היוועצות עם עורך דין היא חשובה מאין כמותה וניצול שלה יכול להוציא אתכם מהאשמות חמורות ועונשים חמורים אף יותר.

לא כל חקירה מובילה לכתב אישום ולמשפט; עם זאת יש לחקירה במשטרה השפעות נלוות ויש מנעד רחב של גורמים שאיתם צריך להתנהל מולם בחכמה, במקום העסק, במשפחה ובכל סביבה אחרת.

מעצר ארוך וקנס משמעותי הם רק חלק מהעונשים המתקבלים בעקבות האשמה בפלילים. יתרה מכך, גם מעורבות שלכם בתיק וסגירתו מכל סיבה שאינה חוסר אשמה, יכולה להוביל לבעיות בעתיד בהיבטים שונים של החיים שלכם כגון עיסוק במקצועות שונים, צה"ל או שרות הביטחון קבלת רישיון לנשק, אשר מחייבות עבר פלילי נקי.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין טרם החקירה המשטרתית

על מנת להיערך מבעוד מועד לחקירה תחת אזהרה, יש לפנות לעורך דין בשלב מוקדם ככל הניתן ובטרם תחל החקירה. אם החקירה כבר החלה, זכותך בדין להפסיקה; וחוקרי המשטרה מחויבים לעצור את החקירה ולאפשר לך לממש את זכות להיוועץ בעורך דין.

במקרים רבים אדם מזומן לחקירה לצורך מתן עדות  ומוצא את עצמו נחקר תחת באזהרה, על מנת לחסוך הסתבכות פלילית, יש חשיבות עליונה להכנה מקדימה לחקירה ומומלץ להיות מיוצג על ידי  עורך דין פלילי.

עורך דין אשר בקיא בתחום המשפט הפלילי מכיר את עבודת השוטרים על בוריה ואת סוג השאלות העולות בחקירה של חשוד בפלילים. לכן, כאשר אתם עומדים בפני חקירה באזהרה, התייעצות עם עורך דין יכולה להכין אתכם אליה כראוי. מלבד השאלות בחקירה עצמה, עורך הדין יכול להכין אתכם גם לכל דבר אחר -כיצד להתנהל בתוך חדר החקירות ומחוצה לו, עם מי מותר לכם לדבר ועל מה, אילו פרטים כדאי לכם להשאיר מחוץ לשיחה ואילו פרטים כדאי לכם להזכיר, וכן, יצירת גרסא אחידה שתוכלו להיצמד אליה לכל אורך ההליכים הפליליים כדי לשדר שאתם דוברי אמת. כיוצא בזאת, עורך הדין שלכם יכול גם לפקח על עבודת המשטרה במקרה שלכם ולוודא כי כל ההליכים נעשים בהתאם לחוק, שדבריכם לא הוצאו מהקשרם ושחוקרי המשטרה אינם מפעילים עליכם לחץ או טקטיקות מסוימות כדי לגרום לכם להודות באשמה ללא רצונכם.

לא לוותר על התייעצות עם עו"ד, גם אם אין לך כל קשר לעבירה, ודווקא חשודים תמימים צריכים עורך דין אף יותר.

עבודה עם עורך דין מיומן להתנהלות בראש שקט

במידה ונעצרתם בעקבות האירוע לפני או אחרי ביצוע חקירה באזהרה, עורך הדין יכול גם לפעול למען שחרורכם או להביא לאלטרנטיבות חלופיות למעצר בפועל, כמו מעצר בית. במידה והתיק מגיע לבית המשפט, עורך הדין פועל גם לייצג אתכם בכבוד בערכאות ולהוביל לזיכוי בתיק. בגלל העונשים האפשריים הכבדים המעורבים בתיקים פליליים, רצוי לבחור את עורך הדין שלכם בקפידה.

משרד עורכי דין אליאב פנקס בעל ניסיון מוכח ועשיר בניהול מאות תיקים פליליים והובלת כל לקוח לתוצאות מיטביות תוך מתן ליווי מקיף ויחס אישי זמינות לאורך כל שעות היממה ופעולה בשקיפות מלאה. המשרד בוחן לעומק ויוצר אסטרטגיה משפטית אישית עבור כל תיק ותיק בעודו נלחם בנחישות עבור השגת התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח. פנו עכשיו כדי לקבל ייעוץ משפטי יעיל אשר מותאם במיוחד למידותיכם.

Exit mobile version