Site icon מקומון רמת גן

מהו צו הריסה ללא הרשעה?

קרדיט - canva

בישראל הרשויות מוצאות עצמן מתמודדות עם תופעה חוזרת של בניה בלתי חוקית ובנייה ללא היתר. חשוב לזכור כי אדם המבצע עבירות אלה בעצם מואשם גם בפלילים בנוסף להריסת המבנה. המדינה יכולה בעצם לבקש עבור מבנה מסוים צו הריסה אפילו ללא הרשעה במקרים מיוחדים, על סמך סעיף 212 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה- 1965.

לפי חוק זה בעצם מתאפשר לוועדה מחוזרית לתכנון ובנייה או לרשות מקומית כלשהי להגיש בקשה לבית המשפט לצו הריסה ללא הרשעה במידה ולא ניתן בעצם למצוא את האזרח שביצע עבירות בניה או שאין דרך להעמיד אותו לדין או בכלל להוכיח מי היה האחראי על ביצוע העבירה, או אם האדם שביצע את העבירה נפטר.  בעצם לפי סעיף זה בית המשפט יכול להורות על הריסת מבנה אם בוצעה העבירה לפי הפרק העשירי לחוק העוסק בעבירות ועונשין, ובית המשפט רשאי בעצם להורות לפי סעיף 205 להריסה ללא הרשעה אם האדם היה מורשע בעבירה.

מהי בעצם עבריינות בנייה?

כאשר יש עבירות בנייה בעצם מתקיימת עבריינות בנייה שאיתה צריך להתמודד, כאשר המטרה כי לשמור על הסדר הציבורי גם באמצעות הריסה של מבנים בלתי חוקיים. לקבל צו הריסה ללא הרשעה זה לא עניין פשוט כי מדובר בצו שניתן כנגד אדם שאין לו הרשעה פלילית ובתי המשפט צריכים לתת את הדעת לפי שהם מאשרים צו מסוג זה.

צריך לזכור שעבירות בנייה הם בעצם פגיעה בזכות הקניין ולכן גם פגיעה בזכות יסוד במשפט בישראל. על הרשות יש להוכיח שורה ארוכה של שיקולים מול בתי המשפט כדי לקבל אישור שכזה, ובית המשפט מצידו לא יאשר את הצו אם יוכח שהמשיב לא קיבל את ההזדמנות הראויה להציג את טענותיו ולהתנגד להריסה

מה יגרום לבית המשפט לאשר את הצו?

כאשר בית המשפט מוצא לנכון, בדרך כלל כאשר האינטרס הציבורי גובר על האינטרס האישי של המשיב, או כאשר אין אפשרות למצוא אותו.

נוטריון הוא אדם שהוסמך על ידי משרד המשפטים לאשר לאמת ולערוך מסמכים משפטיים מסוימים ולחתום עליהם, על מנת להפוך אותם למאושרים בעיני בית המשפט ככאלה שנחתמו מרצונם החופשי של החותמים, ויכולים לשמש כראיה בבית המשפט.

אם נתקלתם בעבירות בנייה מסוג זה ואתם מחפשים נוטריון בנתיבות, באפשרותכם לפנות לרעות אביטל- עורכת דין פלילית המתמחה בעבירות בנייה ופועלת ברחבי הדרום ובנתיבות.

Exit mobile version