Site icon מקומון רמת גן

מהו אבחון דיסגרפיה?

קרדיט - Freepik

דיסגרפיה היא לקות למידה אשר לרוב תופיע בילדות. כבר בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, היה אפשר לשים לב לכך שיש סימנים שיכולים להעיד על כך שהילד לוקה בדיסגרפיה. היא יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים כגון: כתב יד שאיננו קריא, כתיבה בכיוון הפוך, גודל אותיות לא תקין, כתיבה איטית, קושי לארגן את הכתב, העדר יכולת לכתוב כפי שנדרש מבחינת המוסכמות של הכתב ועוד. חשוב להבין כי דיסגרפיה יכולה לבוא ידי ביטוי בקשיים נוספים בתחומי הכתיב וכן בתחום ההבעה בכתב. אם עולה חשד כלשהו שילד לוקה בדיסגרפיה, הרי שבכדי לסייע לו חשוב מאוד לשלוח אותו לעבור אבחון דיסגרפיה. במידה והתגלה כי הוא אכן לוקה בלקות המדוברת, יש לבחור את דרך הטיפול המתאימה.

כיצד דיסגרפיה תבוא לידי ביטוי בתחומים נוספים?

דיסגרפיה תבוא לידי ביטוי גם בתחום הכתיב שכן, תלמיד הלוקה בדיסגרפיה יסבול מקושי באיות מילים וכן משגיאות כתיב מרובות. בתחום ההבעה בכתב יהיה לו קושי לבטא ידע או רעיונות שונים וכן, הוא ינסח בצורה שגויה משפטים. רמת התוכן הכתוב שלו לא תהיה גבוהה וכן, הוא ינסה להימנע עד כמה שניתן מכתיבה או במקרים שבהם הוא נדרש לכתוב בכל זאת, הוא יכתוב תשובות קצרות ביותר. דיסגרפיה מוגדרת כאחת מבין לקויות למידה אשר חשוב ביותר לאבחן וזאת בכדי להעניק לילד טיפול מתאים שיאפשר לקדם אותו, למרות הלקות.

מה צריך לדעת על אבחון דיסגרפיה?

כאמור, דיסגרפיה יכולה להתגלות כבר בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, אך היא יכולה להתגלות גם בשלב מאוחר יותר. ככל שיעלו הדרישות הלימודיות, כך יהיה יותר קל להבין כי התלמיד סובל מקושי כלשהו ובהתאם לכך הוא יופנה לאבחון מתאים. אבחון דיסגרפיה למעשה מתבצע במסגרת אבחון פסיכו דידקטי או אבחון דידקטי כאשר המטרה היא להבין האם התלמיד סובל מלקות למידה בכתיבה ובמידה והוא אכן סובל ממנה בהתאם לאבחון, לבנות עבורו תוכנית טיפול מתאימה שתסייע לו להתקדם.

חשיבות האבחון המוקדם של לקויות למידה

חשוב לדעת כי יש ערך רב לאבחון מוקדם של ליקויי למידה שונים לרבות דיסגרפיה שכן, ככל שמאבחנים את לקות הלמידה בגיל צעיר יותר, כך יש יכולת לקדם את התלמיד יותר לאור המודעות לקשיים שלו והענקת אלטרנטיבות לימודיות שיקלו עליו. על כן, אם אתם רואים שהילד שלכם מתקשה בכתיבה, בכתיב או בהבעה בעל פה או, אם הצוות החינוכי במוסד הלימודים מפנה את תשומת ליבכם לקשיים שהילד מתמודד עימם שעלולים להעיד על דיסגרפיה, הרי שחשוב מאוד לגשת עימו לאבחון מסודר בכדי לסייע לו.

Exit mobile version