Site icon מקומון רמת גן

כשצריך, היא מגיעה באוטובוס כדי להציל אנשים: הכירו את המתנדבת שרה ביקלס

שרה ביקלס, 77, מתנדבת המלווה מטופלים בבדיקות דם סמוי, ומסייעת להם לעבור את התהליך מהר וביעילות

שרה ביקלס, בת 77, היא גיבורה של ממש אך אנונימית לרוב הציבור לו היא מסייעת, וגם בגילה המתקדם היא ממשיכה להציל את חייהם של רבים מתושבי העיר. לפני קרוב לעשרים שנה היא יצאה לפנסיה, לאחר 32 שנות עבודה מסורות במכבי שירותי בריאות. למרות פרישתה לגמלאות, עוסקת ביקלס ב-15 שנים האחרונות בסיוע לבדיקות ממוגרפיה ובדיקות לחולי סכרת בסניף מכבי בעיר. לא מדובר רק בסיוע טכני, אלא בדיני נפשות: "בארבע השנים האחרונות אני מצילה חיים של אנשים שצריכים לעבור בדיקות של דם סמוי בצואה", אמרה ביקלס. "אנשים פוחדים ולא מכירים את החשיבות של הבדיקה, ולכן אנשים בריאים לא באים להיבדק. אולם למי שנתגלה אצלו דם סמוי, חשוב שייבדק במהרה. זה יכול להציל את חייו".

היא גרה ברמת גן ליד אצטדיון המכתש. "הייתי חולת סרטן בעצמי והבראתי", היא משתפת בנוגע לחיייה האישיים, "בעלי בגיל של מעל ל-80. יש לנו שני ילדים ו-3 נכדים". עיקר עבודתה ההתנדבותית היא שיחות עם עשרות מטופלים מדי חודש, במטרה לתזכר אותם להיבדק בדיקת גילוי דם סמוי בצואה.

עפרה ברשן, מנהלת מרחב גבעתיים במכבי שירותי בריאות, מציינת כי מטופלים מספרים כי ביקלס נוסכת בהם בטחון: "שרה מהווה חלק חשוב ביותר ממערך הבדיקות שלנו, ובלעדיה מטופלים רבים לא היו ניגשים לבדיקה ולמכון הגסטרו. התעקשותה לדאוג כי כל מטופל יבצע את הבדיקות הנדרשות משתווה רק למחויבותה לסייע למטופלים אלו לעבור את התהליך בצורה קלה ככל האפשר".

"הצלתי אשה שעמדה לנסוע לארה"ב, ולבסוף בעקבות בדיקה שנמצאה חיובית היא לא נסעה אלא טופלה בצורה מיידית וניצלה. היא הודתה לי לאחר הניתוח", אומרת ביקלס בגאווה. "יש לי המון מכתבי תודה, ושלחו לי גם הרבה תודות גם בוואטסאפים. היו מקרים בהם ליוויתי באופן אישי אישה לבדיקה שבה היא היתה זקוקה לתמיכה. אני לא נוהגת, אז אני מסתדרת. פעם נוסעת באוטובוס ופעם במונית".

שרה ביקלס. קרדיט תמונה: יחצ

לדבריה של ביקלס, ישנם לא מעט מחסומים שמונעים מאנשים לקבל את הטיפול המיטבי, ותפקידה בשלבים רבים של התהליך חשוב ביותר: " ככלל, אנשים לא ממהרים להבדק. לאחר מכן, הרבה אנשים קובעים תור, אבל לא הולכים לבדיקה. לכן, יומיים לפני אני מתקשרת אליהם כדי לתזכר, אך בזה העניין לא נגמר, משום שחשובה תשומת הלב לפרטים – לדוגמא, חלקם צריכים לקחת כדורים לשלשול בכדי שהבדיקה תהיה נקייה. דוגמא אחרת היא חולי סוכרת או בעלי משקל עודף שצריכים לעשות את הבדיקה בבית חולים. רוב האנשים עוברים בדיקה פשוטה ויוצאים בסדר. אצל העשרה אחוזים שיוצאים חשודים בבדיקה, צריך להמשיך ולברר עד שמוצאים משהו או בכדי לשלול בעיה".

ביקלס נמצאת במכבי מגיל 27. במשך שנים היא ניהלה את המעבדה הביוכימית וביצעה סוגים שונים של בדיקות. "אני מרגישה ממש מחוייבת לקופת החולים" היא אומרת, "כשעבדתי ממש נדלקתי על התחום, ולכן בעשר שנים האחרונות אני פועלת בהתנדבות מלאה. במשך שנים לימדתי המון אנשים כיצד להבדק בצורה נכונה. לא כולם שמחים שמישהו מתקשר ומתחיל לדבר אתם על בדיקה שהם צריכים לעבור. יש רבים שרואים בזה חדירה לפרטיות. הם שואלים, מה פתאום יש לי את הידע עליהם. אני מסבירה שאני יודעת פרטים רק לגבי מי שבריא ואין לי פרטים לגבי החולים. צריך כושר שכנוע לעבודה הזו".

 

 

 

Exit mobile version