Site icon מקומון רמת גן

כמה מהר נוסעים אופניים חשמליים?

מה המהירות אליה מגיעים אופניים חשמליים והאם הגיע הזמן לבטל את ההגבלה שקובעת רק עד 25 קמ"ש?

מאות אלפי ישראלים מתניידים על גבי אופניים חשמליים, ונכון לנתונים רשמיים של רשות המסים, מדובר על ענף שמייבא ארצה כ-40,000 כלים בשנה.

באתר האינטרנט "הרוכב החשמלי" צאשר הוקם מתוך מטרה להוות מרכז מידע מוביל בתחום, זיהו את הפוטנציאל ובעיקר את הצמא לידע. ככל שהדגמים משתפרים וכלל שמתרבים השחקנים בשוק (יבואנים וחנויות כאחד), כך עולה הצורך במוקד מידע מקצועי ואובייקטיבי שיספק מענה.

האתר, המהווה נקודת מפגש לכ-120-150 אלף רוכבים חשמליים בשנה, מפעיל גם מוקד מקצועי שמקבל עשרות פניות ביום מלקוחות המחפשים אופניים ממונעים (ללא עלות מצד הלקוח).

אחת השאלות הנפוצות שעולות בשיחות הייעוץ הללו היא "כמה מהר נוסעים אופניים חשמליים?". באתר הרוכב החשמלי מסבירים כי זוהי שאלה "טריקית", שכן לצד הוראות חוק ברורות, המגבילות אופניים חשמליים ל-25 קמ"ש לכל היותר, אפשר כיום (באופן בלתי חוקי) "לפתוח" את האופניים ולהגביר את מהירותם.

מה אומר החוק?

"דבר ראשון צריך להבין מה אומר החוק", מסבירים באתר "הרוכב החשמלי", "לאור הביקורת הרבה שהופנתה כלפי רוכבי אופניים חשמליים, בעיקר בנושאים של בטיחות והשתלבות בתנועה, המדינה נקטה בשני צעדים. בשלב ראשון הוחלט כי יש להגביל את המהירות המקסימלית של האופניים החשמליים ולהעמיד אותה על 25 קמ"ש. בשלב שני המדינה הגבירה את האכיפה".

תקנות התעבורה, תשכ"א-1961 קובעות כי אופניים חשמליים ("אופניים עם מנוע עזר") יהיו עם מנוע שהספקו המירבי איננו גבוה מ-250 וואט, וכי יש להקפיד ש"כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים, ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש".

צילום: יח"צ הרוכב החשמלי

מה קורה בפועל?

מומחי ה"רוכב החשמלי" טוענים כי למרות ההוראות הנ"ל, חלק ניכר מהרוכבים מבצע את הפעולה הטכנית הפשוטה יחסית של "פריצת הגבלת ה-25 קמ"ש". אופניים חשמליים שנפתחו יכולים להגיע למהירויות גבוהות יותר בהתאם לכוח הסוללה, המנוע והבקר.

"אופניים חשמליים בבסיס שלהם הם אופניים רגילים. מה שהופך אותם לחשמליים זה מנוע שמורכב בד"כ על הגלגל האחורי וכן סוללה, בקר וידית שליטה", מסבירים באתר, "התקן הישראלי קובע כי המנוע יכול להיות עד 250 וואט והסוללה עד 48 וולט. בפועל ישנם מנועים חזקים יותר ואפילו מנועים של 350 וואט, 500 וואט ו-750 וואט שהם כוח סוס אחד. במעבדות המרכיבות אופניים חשמליים בהתאמה אישית אפשר למצוא אפילו מנועים של 1,000-2,000 וואט".

המנוע והבקר הם בסוף הפרמטרים החשובים ביותר לגבי המהירות של האופניים החשמליים. מנועים חזקים יכולים לייצר כלים דו-גלגליים שמגיעים למהירות של 40-50 קמ"ש (ויותר). כך גם סוללות בעלות עוצמה של 55-60 וולט משפיעות על המהירות וההאצה.

האם הגבלת המהירות מיותרת?

היות שהמדינה מצד אחד מגבילה את מהירות האופניים החשמליים ל-25 קמ"ש, ומצד שני רוב מכריע של הרוכבים "פותח" את האופניים ונוסע מהר יותר, נשאלת השאלה האם הסוסים לא ברחו מהאורווה? כלומר, האם יש טעם בהגבלת המהירות לאור השכיחות של פריצתה והקושי לאכיפתה?

רבים בענף האופניים החשמליים מאמינים כי הגיעה השעה שהמדינה תעשה "חישוב מסלול מחדש". במקום להפעיל משאבים "מיותרים" בהגבלת מהירותם של אופניים חשמליים, עליה להשקיע בחינוך לרכיבה נכונה, סלילת שבילי אופניים (ליצירת הפרדה בין אופניים חשמליים להולכי רגל ורכבים), אכיפת אמצעי זהירות (כמו קסדה) וכדומה.

חשוב להדגיש כי מנועים חזקים מאפשרים גם פתרון לא רק מבחינת המהירות אלא גם בנושאים נוספים כמו טווח נסיעה, התמודדות עם עליות (עבור מי שרוכב על אופניים חשמליים בחיפה או ירושלים, למשל) והאצה קבועה.

Exit mobile version