Site icon מקומון רמת גן

כל מה שצריך לדעת על ייבוא סחורות לישראל

ייבוא סחורות לארץ הוא חלק בלתי נפרד מאמצעי הקנייה הן של אזרחים פשוטים והן של יבואנים. יש התוויות מיוחדות לייבוא סחורות בידי יבואנים לשימושים תעשייתיים, ויש גם התוויות לייבוא סחורות לצורכי שימוש אישי. במאמר זה נתמקד בהתוויות ובתנאים ליבוא אישי לשימוש אישי של אזרחים בחייהם הפרטיים.

מהו יבוא וכיצד הוא מטופל במכס

יבוא הוא סחורה תוצרת חוץ הנכנסת לגבולות הארץ באוויר, בים או ביבשה. כל סחורה שמגיעה לגבולות הארץ – גם כזו המיובאת בידי אזרחים ולא בידי עוסק מורשה ומיועדת לשימוש אישי – נבדקת במנהל המכס של רשות המיסים. פקידי המכס אחראים לוודא את חוקיות המשלוח והסחורה המיובאת ולהחליט אם היבואן חייב לשלם מיסים בגינה.

התנאים ליבוא אישי

כל אזרח ישראלי רשאי לייבא סחורות לארץ לשימושים אישיים או משפחתיים ובתנאי שהסחורות המיובאות אינן אסורות על פי חוק ושיש בידי המייבא הרשאה מטעם רשות ממשלתית מוסמכת לייבא אותן ככל שהדבר נדרש. המייבא יכול לייבא את הסחורות הן בקנייה ישירה בעת שהותו בחו"ל והן באמצעות הזמנתן במִרשתת. משלוח הסחורות לארץ ייעשה בסיוע חברות שילוח פרטיות או באמצעות דואר ישראל.

הנפקת אישורים לייבוא מטעם רשויות מוסמכות

ישנן סחורות שלא יאושרו לשחרור ממנהל המכס אם לא יציג המייבא אישור מטעם רשות ממשלתית מוסמכת לשחרורן גם אם המייבא הוא אדם פרטי והסחורה מיועדת לשימוש אישי. כדי לייבא לארץ מוצרי תקשורת יש לקבל אישור לכך ממשרד התקשורת; ייבוא צמחים וזרעים חייב ברישיון משרד החקלאות; רכבים וחלקי חילוף לרכב יש לייבא באישור משרד התחבורה בלבד; מוצרי מזון ותוספי תזונה ייובאו רק באישור שירותי המזון של משרד הבריאות; ומוצרים ששימוש בהם מחייב עמידה בדרישות התקינה של מכון התקנים הישראלי, מחייבים קבלת אישור ממכון התקנים או ממעבדות מוסמכות.

תמונה: pexels

כמה סחורות אפשר לייבא בייבוא אחד?

"צו יבוא אישי" מגדיר כמה סחורות יכול אדם פרטי לייבא בייבוא אחד. אפשר לייבא עד 30 יחידות של מוצר אחד במשלוח שעלותו הכוללת היא עד 1,000 דולר אמריקני. אפשר לייבא עד 5 יחידות של מוצר אחד במשלוח שעלותו הכוללת גבוהה מ־1,000 דולר. לא מכול המדינות אפשר לייבא סחורות. ישנן הגבלות החלות על ייבוא סחורות ממדינות שאין לישראל יחסים דיפלומטים איתן, ואף ייתכן שהייבוא מהן יהיה אסור בתכלית.

סחורות שלא חלים עליהם תנאי יבוא אישי

למרות האמור לעיל ברוב המקרים ייבוא סחורות לשימוש אישי לא יחייב את המייבא לעמוד בתנאי היבוא האישי, והסחורות יהיו פטורות מכך כל עוד יצהיר המייבא שהן מיועדות לשימוש אישי או משפחתי בלבד.

תשלום מס על יבוא אישי

ייתכן שבעבור סחורות מסוימות יידרש המייבא לשלם מס ערך מוסף, מס קנייה או מכס. אם ערך המוצרים באותו משלוח אינו עולה על 75 דולר (למעט סחורות כגון אלכוהול וטבק), לא יידרש המייבא לשלם בעבורם מס. תשלומי מע"מ ומס קנייה עלולים לחול אם ערך המוצרים במשלוח עולה על 75 דולר ומגיע ל־500 דולר. תשלומי מע"מ, מכס ומס קנייה יחולו אם ערך המוצרים במשלוח נע בין 500 ל־1,000 דולר.

כיצד לייבא בחוכמה?

כדאי להתייעץ עם עורך דין מכס בכל הנוגע ליבוא אישי וכדי לא להיקלע לחוסר הנעימות הכרוכה בהתנהלות מול רשויות המכס. כדי לייבא בחוכמה בקשו מהספק שממנו אתם מזמינים את הסחורה, לציין על גבי המשלוח את הערך הממשי שלו. ודאו שחשבונית הקנייה כוללת את הפרטים הבאים: פירוט הסחורה, דגם, ארץ ייצור, כמות הפריטים, ערכם במטבע זר ומטרת השימוש שלהם. כמו כן דאגו להצהיר על תכולת המשלוח כך שההצהרה תתאים הן לפירוט הספק והן לתכולת המשלוח. והחשוב מכול – תתחדשו ותיהנו!

 

 

 

Exit mobile version