Site icon מקומון רמת גן

כל מה שחשוב לדעת לפני שפונים לקלינאי תקשורת

קלינאות תקשורת היא שיטת התערבות המתמקדת בעזרה לאנשים עם הפרעות דיבור, שפה או בליעה. קלינאי תקשורת הם אנשי מקצוע מאומנים ומנוסים שעובדים עם בני כול הגילאים.

קלינאות תקשורת היא תחום שמסייע לאנשים עם קשיי תקשורת שעלולים להוביל, בין היתר, לבעיות נפשיות והתנהגותיות, לרמות ירודות של ביטחון, ולקשיים באינטראקציה החברתית. לפני שאתם פונים לקלינאי תקשורת, בוודאי תרצו לדעת איך טיפול זה יכול לעזור לבעיה הספציפית שלכם.

  1. קלינאי תקשורת – איך הוא יכול לשפר בעיות בהגייה?

הטיפול בהגייה (בארטיקולציה), חשוב מאוד לאנשים עם הפרעת דיבור. הפרעה זו מוגדרת כהפקה לא טיפוסית של צלילי דיבור (המאופיינת בעיוות, בהחלפה, בהשמטה ו/או בתוספת צלילים), שעלולה להפריע להבנה של הדיבור.

כאשר אנשים לומדים להפיק נכון את הצלילים, הם גם משפרים את כישורי התקשורת והביטחון העצמי שלהם. אחת הדוגמאות הנפוצות היא ילדים שלא מסוגלים להפיק את הצליל ר׳. חלקם ימשיכו להתקשות בהפקת ה-ר׳ גם בבגרותם, רק בגלל שלא טופלו בילדות.

יש מספר דרכים בהן קלינאי התקשורת יכול לעזור לאנשים לשפר את הגיית המילים. למשל, משחק שכולל קוביות ולוח. הילד מטיל את הקובייה וכאשר היא נוחתת על צלילי מסוים, הוא אמור להגות את הצליל בקול רם.

  1. קלינאי תקשורת – איך הוא יכול לשפר בעיות בליעה?

אנשים עם הפרעות דיבור סובלים לעתים קרובות גם מקשיי בליעה. מצב זה ידוע גם בשם דיספאגיה (dysphagia). הפרעות בליעה יכולות להיות תוצאה של מגוון מצבים כמו:

קלינאי התקשורת ישלב בטיפול מספר טכניקות ותרגילים כדי לשפר את תהליך הקליטה בפה ולהפחית את הסיכון לשאיפת אוויר. טכניקות אלה יכולות להגביר את שליטת המטופל על כושר הבליעה שלו. חלק מהטכניקות הללו הן:

  1. קלינאי תקשורת – איך הוא מטפל בגמגום?

גמגום הוא מצב של בעיות בשטף הדיבור. קלינאי תקשורת יכול לעזור ולשפר את שטף הדיבור של המטופל, גם עד לנקודה שבו הגמגום ייעלם לחלוטין. הפחתת הגמגום נעשית על ידי שינוי אופן הדיבור של המטופל ובעזרת תרגילים לחיזוק הלשון.

המטפל עשוי להנחות את המטופל:

  1. קלינאי תקשורת – איך הוא מגדיל את הביטחון ומפחית את החרדה?

לרוע המזל, עם הדיבור הלא נכון או הלא ברור, מגיעות גם חרדה וירידה ברמת הביטחון העצמי. וזה די ברור, אנשים חוששים שמא ילעגו להם, בין אם אלה חבריהם לכיתה או העמיתים בעבודה.

קלינאי תקשורת מעניק למטופל בטחון בדיבור הטבעי שלו, ובכך הוא יכול להפחית את החרדה. כשאדם מצליח לדבר בלי תקלות, מטבע הדברים, ההערכה העצמית שלו עולה, וכך גם איכות החיים.

  1. קלינאי תקשורת – לשיפור המבטא ולהפיכתו למובן יותר

טיפול על ידי קלינאי תקשורת לא מיועד רק למי שסובל מהפרעת דיבור. איש מקצוע זה יכול לעזור גם לאנשים שמבקשים לשפר את המבטא בשפה כלשהי. שחקנים הם דוגמה מצוינת לאנשים שנעזרים בקלינאי תקשורת כדי לשנות מבטאים.

קלינאי תקשורת יכול גם לעזור לאנשים להתגבר על המבטא הנוכחי שלהם, על ידי למידה איך הם נשמעים כרגע. המטפל יתמקד במספר צלילים, כדי לקבוע אם ניתן לאמן ולתרגל את האדם להשיג את המבטא החדש שהוא מבקש, או לא. הצעד הראשון בהשגת מבטא חדש מתחיל בהבנת קצב הדיבור. כלומר, היכן להדגיש יותר והיכן פחות.

Exit mobile version