Site icon מקומון רמת גן

כיצד ניתן לטפל בדום נשימה בשינה?

תסמונת דום נשימה בשינה היא בעיה רפואית מוכרת ונפוצה, בשפה המקצועית הבעיה נקראת הפרעת נשימה חסימתית בשינה, התסמונת עלולה לגרום למחלות קשות ולמוות. תסמונת דום נשימה בשינה מחייבת אבחון מקצועי, בדרך כלל במעבדת שינה, לתופעה יש פוטנציאל נזק משמעותי וללא טיפול מתאים עלולים לסבול מלחץ דם גבוה, מהתפתחות מחלות לב וכלי דם ומשבץ מוחי.

מהם הגורמים לתסמונת דום נשימה בשינה?

הגורמים לתסמונת דום נשימה בשינה הם מגוונים, הבעיה מתרחשת בגלל קריסה של הרקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות. הקריסה של הרקמות הרכות גורמת להיצרות מעבר האוויר, ובגלל הקושי של האוויר לחדור לריאות האדם מתעורר פעמים רבות במהלך השינה בלילה כדי להסדיר את הנשימה שלו.

בגלל היקיצות המרובות במהלך השינה בלילה האדם סובל מעייפות ומתשישות מוגברת בבוקר, כאילו הוא לא ישן דקה בלילה. התסמונת מביאה לפגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופל, החולה עשוי לסבול מעייפות קיצונית, מקשיי ריכוז, מעצבנות יתר ועוד. בנוסף, מחקרים רבים הצביעו על קשר ישיר בין תסמונת דום נשימה בשינה לבין מעורבות גבוהה בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. לכן, מעבר לסיכון הבריאותי יש לתסמונת השלכות גם לגבי איכות חייו של החולה ומומלץ לפנות לאבחון מקצועי כדי להתאים טיפול המשפר משמעותית את איכות חייו של החולה.

צילום: rawpixel

הגורמים העיקריים לתסמונת דום נשימה בשינה הם: שקדים מוגדלים, חסימה בדרכי האוויר באף, בסיס הלשון הגורם לחסימת דרכי האוויר העליונות, מבנה הלסת התחתונה, מום מולד, עודף משקל, עישון, אלכוהול ועוד.

אבחון תסמונת דום נשימה בשינה

אבחון תסמונת דום נשימה בשינה מתחיל בבדיקה מהירה אצל רופא המשפחה, במקרים רבים הרופא יבקש גם מבן או מבת הזוג של המטופל להגיע לפגישה מאחר ובני הזוג מבחינים בתסמיני התופעה, ולרוב הם גם סובלים מהנחירות הנלוות לבעיה. לאחר סדרת בדיקות, כולל בדיקות דם, הרופא ימליץ לחולה לעבור אבחון מקצועי על ידי מומחה אף אוזן גרון. המומחה יבצע בדיקה גופנית פשוטה ולא פולשנית ובהתאם לממצאים יחליט האם לשלוח את החולה לבדיקה במעבדת שינה.

כיום יש אפשרות לעבור בדיקת שינה גם בבית, באמצעות מכשור רפואי מתקדם וטכנאי מגיע להתקין את הציוד ולהסביר למטופל כיצד לישון עם מסיכה על הפנים.

תוצאות הבדיקה במעבדת שינה מאפשרות למומחה לקבוע את דרגת החומרה של התסמונת ולהציע טיפול.

דרכי טיפול

טיפול בדום נשימה בשינה מותאם לחומרת ההפרעה ולמצבו הבריאותי של המטופל. במקרים קלים המומחה ימליץ על שינוי תזונתי ודיאטה להפחתת משקל, הוא ימליץ גם על שינוי בתנוחת השינה.

הטיפול המומלץ כיום בקרב המומחים הוא שינה בלילה עם מכשיר סיפאפ, המכשיר מזרים אוויר בלחץ קבוע ומאפשר למטופל לישון היטב ללא יקיצות מרובות. עם זאת, נדרשת תקופת הסתגלות לשינה עם מסיכה על האף והפה. שיטת טיפול נוספת היא באמצעות התקן דנטלי, אפשר להתייעץ עם המומחה או לפנות לרופא השיניים.

Exit mobile version