Site icon מקומון רמת גן

כיצד אור משפיע על מצב הרוח והבריאות

יכולים לדמיין את חייכם בלי אור? העולם ייראה כל כך חשוך ועצוב, לא כן? אז נכון שיש אנשים שאוהבים את הלילה והחושך, אבל אור הוא תמצית החיים ואור מספק יתרונות בריאותיים שקריטיים לתפקוד ולרווחה של כולנו.

מחקרים שונים הצביעו על כך שאור יכול לסייע בשיפור בפרודקטיביות של עובדים במשרדים ויכול להפחית מצב של דכדוך. אור טבעי הוא חשוב מאוד עבורנו, אבל לא תמיד אנחנו יכולים להימצא בחוץ ובאוויר הפתוח ולספוג אור טבעי. האלטרנטיבה היא אור מלאכותי המחקה אור טבעי ומאפשר לנו להמשיך בשגרת החיים באור.

כיום אפשר למצוא תאורה מתקדמת שמייצרת אפקט של אור טבעי ובעיקרון, תאורה מלאכותית המתוכננת היטב ומותקנת נכון מוסיפה נופך קסום לכל חלל ומאפשר גם ליהנות משהייה ממושכת במרחב ומההיבט הפונקציונאלי, לראות בבירור ולתפקד טוב יותר.

ההשפעה החיובית של אור על המצב הרגשי
אור מאפשר לנו לראות היטב כל מה שסביבנו והוא חשוב לתפקוד הפיזיולוגי ולערנות במיוחד כשאנחנו עוסקים בפעילות עיניים מאומצת בקריאה או בעבודה על המחשב וזקוקים לתוספת אור על מנת להפחית את המאמץ ולראות טוב יותר.

מחסור באור יכול לגרום גם לכאבי ראש ועייפות ולכן, חשוב לכוון את התאורה כך שהיא תספק את מנת האור לה אנו זקוקים. מחסור באור גם עשוי לגרום לדיכאון ואילו אור מספק יכול להעלות את רמת הסרוטונין להעלאת מצב הרוח והבריאות הנפשית.

מחקרים רבים ציינו את השפעת התכונות העיקריות של האור – בהירות, רוויה וגוון וכיצד הם יכולים להעצים רגשות. כך למשל, המחקרים הראו שאורות בהירים יכולים לעורר רגשות עזים.
למעשה, לאור יש השפעה פסיכולוגית במיוחד בימי החורף כאשר הימים מתקצרים והאור הטבעי פוחת יש חשיבות רבה להעלאת עוצמת האור בחללים סגורים לשיפור המצב הרגשי במיוחד למי שנוטה לסבול מהפרעה רגשית עונתית כמו דכדוך עונתי שנפוץ בעונה הקרה כאשר השמיים מעוננים. רמת האור משפיעה על הכימיה ומחקרים הצביעו על כך שאור המייצר חמימות יכול לשמור על סביבה מרגיעה יותר. זו הסיבה שבחדר השינה למשל נעדיף אור צהוב חם שמשרה את השלווה המבוקשת לתחילת וסיום יום או כשמתחשק לנו לברוח מטרדות השגרה.

כיצד האור משפיע על בריאותינו. תמונה: pixabay

מחפשים אנרגיה לשיפור התפקוד בעבודה ובלימודים?
אור הוא קריטי להעלאת התפוקה והפרודקטיביות של המשתמשים במיוחד נורות מסוג LED. האור יכול להפחית מתח, נמנום ולשפר את הריכוז והמיקוד לאורך זמן על אחת כמה וכמה בפעילות פאסיבית כמו ישיבה מול מחשב. חשוב מאוד לבצע את ההחלטה המושכלת היכן מבחינה אסטרטגית למקם את גופי התאורה כך שיעניקו את האור המבוקש בעת פעילות.

עוצמת האור היא פונקציה של העדפה אישית ולכן, יש לבחון אופציה זמינה לוויסות בין אור לבן או צהוב לפי סוג החלל (למשל, חדר ישיבות או לובי) ואופי הפעילות כמו גם השעה ביום.
התאורה החכמה המאפשרת שליטה למשתמש בנוגע לעוצמת האור, כיבוי והדלקה בהתאמה אישית, שיפרה מאוד את אופן צריכת האור לפי צרכי המשתמשים. יש מי שזקוקים ליותר אור מאחרים (לדוגמא בשל ראייה חלשה) והם יכולים להתאים את עוצמת האור לצרכיהם.

עם זאת, חשוב להתייחס למינון המומלץ לאור מלאכותי במהלך היום. מחקרים הראו שחשיפה לאור מלאכותי בשעות הלילה עלולה לשבש את השינה ואת היקיצה, כיוון שהוא משפיע על המלטונין הורמון השינה.

נסו לסדר בבית תאורה שתמקסם עבורכם את היתרונות של אור בחללים הנכונים ובעוצמה המועדפת כך שתוכלו ליהנות מכל היופי והטוב שאור יכול להציע לכם!

 

Exit mobile version