Site icon מקומון רמת גן

ירושות וצוואות – לא נושא למות עליו

ירושות וצוואות הם נושאים חשובים ומהותיים המעסיקים אותנו בשלב מסוים בחיים. כל פטירה של אדם קרוב, ובמיוחד פטירה של בן משפחה מקרבה ראשונה, מלווה בכאב וצער, ובמקביל להתמודדות עם האובדן והצער עלינו להתמודד גם עם נושא חלוקת העיזבון שהותיר אחריו המנוח, זהו נושא טעון רגשית עם השלכות פיננסיות על חיינו.

יש מקרים בהם העיזבון מחולק בין היורשים ללא דרמות וסכסוכים קשים, אך יש לא מעט מצבים מורכבים ומסובכים מבחינה משפטית, רגשית וכספית העלולים לגרום לסכסוכים מרים וקשים בין היורשים, למזימות מתחת לפני השטח, לתככים בתוך המשפחה ולמריבות קשות, וניתן לראות זאת בדיונים המתקיימים בתיקי ירושות וצוואות בבתי המשפט לענייני משפחה.

כדי לעשות סדר בנושא הטעון והסבוך של ירושות וצוואות הכנו עבורכם כתבה שיכולה לסייע לכם להבין את המורכבות בתחום, ובנוסף הכנו למענכם כמה טיפים חשובים לעריכת צוואה חוקית כדי למנוע סכסוכים משפחתיים ומאבקים משפטיים ממושכים ויקרים בין היורשים.

מהו הליך בדיקת קיום צוואה?

לאחר מותו של המנוח יש לבדוק האם הוא הותיר אחריו צוואה. אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה יש להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה להוצאת קו קיום ירושה, והיורשים יקבלו את חלקם בעיזבון המנוח על פי הוראות הדין.  כדאי לדעת כי החוק בישראל קובע כי יש להוציא צו קיום צוואה כדי לחלק את העיזבון של המנוח שהותיר אחריו צוואה. התהליך מתחיל באמצעות בדיקת קיום צוואה על ידי היורשים והרשם לענייני ירושה, היורשים מחפשים צוואה של המנוח במסמכיו, והרשם מבצע חיפוש במאגר מסמכי הצוואה שהופקדו אצלו.

צילום: פיקסביי

לאחר בדיקת הצוואה ואישור הנוסח שלה ניתן לה תוקף משפטי כמו פסק דין. רק לאחר אישור הצוואה והוצאת צו קיום לצוואה היורשים יכולים לקבל את חלקם בעיזבון המנוח. ראוי לציין כי הרשם לענייני ירושה חייב לפרסם מודעה בעיתונות וברשומות כנדרש בחוק כדי לאפשר למי שמעוניין להגיש התנגדות למימוש הצוואה לעשות זאת.

את הבקשה לבדיקת קיום צוואה מגישים לרשם לענייני ירושה. יש לצרף לבקשה קבלה על תשלום אגרה, את האגרה אפשר לשלם גם באינטרנט. חשוב לצרף לבקשה מסמכים שונים כמו צוואה אחרונה של המנוח, תעודת פטירה, קבלה על תשלום האגרה, אישור בכתב מכל היורשים על כך שהם מודעים להגשת הבקשה (או אישור שליחת דואר רשום ליורשים), ויש לצרף גם ייפוי כוח לעורך דין המייצג אם מגישים את הבקשה באמצעותו.

מה הדין במקרה שאין צוואה מופקדת אצל הרשם לענייני ירושה?

כאמור, בהיעדר צוואה מופקדת אצל הרשם לענייני ירושה או צוואה הנמצאת בין מסמכיו של המנוח, החוק קובע כי העיזבון יחולק בין היורשים לפי הסדר שנקבע בחוק. בישראל הדין הקובע מבוסס על קשר דם בין אבות לבנים, למעט בת הזוג שהיא היורשת היחידה ללא קשר דם למנוח.

טיפים לעריכת צוואה והפקדתה

Exit mobile version