Site icon מקומון רמת גן

טיפול בבריחת שתן אצל אנשים הסובלים מפגיעה בעמוד השדרה

האם ידעתם כי אלפי אנשים בישראל חיים עם רמה כלשהי של פגיעה בעמוד השדרה? פגיעה בחוט השדרה יכולה לגרום לשיתוק, קהות ובדרך כלל מלווה במידה מסוימת של בריחת שתן. אותות העצבים המווסתים את שלפוחית השתן והמעיים נקטעים לעיתים קרובות על ידי פגיעה בחוט השדרה.

בהתאם לחומרת הפציעה והיקפה, שלפוחית השתן ותפקודי המעיים יכולים להיות מושפעים בדרכים שונות. סוג זה של בריחת שתן נקרא שלפוחית נוירוגנית או מעי נוירוגני.

ברוב המקרים בפציעות מסוג זה, נעזרים המטופלים במוצרי ספיגה המונעים בריחת שתן על מנת להצליח להתמודד עם בריחת הצרכים.

הסימפטומים של הפרעות נוירוגניות של שלפוחית השתן והמעיים יכולים לנוע בין ריקון לעיתים קרובות מדי או ריקון לא מספק על מנת לשמור על פעילות סדירה. זיהומים בדרכי השתן יכולים להיות נפוצים גם הם ולהסתבך אם הם לא מטופלים בזמן.

סימנים לשלפוחית נוירוגנית

סימנים למעי נוירוגני

 

הבנת עמוד השדרה הנפגע

כדי להבין את ההשפעות של פגיעה בעמוד השדרה כדאי להבין שעמוד השדרה מחולק לארבעה חלקים על ידי פונקציות. החלק העליון נקרא עמוד השדרה הצווארי והוא שולט על הפונקציות של הידיים והזרועות. המקטעים מתחתיהם נקראים גביים והם שולטים על תפקודי החזה והבטן. המקטע הבא הוא האזור המותני אשר שולט על הרגליים, הברכיים ושאר פונקציות הרגליים. לבסוף יש את מקטעי העכוז, ששולט בין היתר בישבן, בשלפוחית השתן, במעיים ובפונקציות מיניות.

למרות שאזור העכוז שולט בשלפוחית ובמעיים, פגיעה בחלקים אחרים של עמוד השדרה יכולה גם להשפיע על ההמשך. יש אזור בין עמוד השדרה לבין גזע המוח המווסת את האותות המגיעים מהמוח לאזור העכוז. כאשר אותות אלה מופרעים על ידי מחלה או פציעה אזור העכוז נותר ללא הוראות נאותות מהמוח. זה עלול לגרום להתכווצויות לא רציוניות של שלפוחית השתן ולחוסר הרפיה של השרירים הטבעתיים. מצב זה נקרא detrusor sphincter dyssynergia (DSD).

מצב נוסף הנגרם על ידי נזק בחלק גבוה יותר של עמוד השדרה נקרא דיספלקסיה אנטומית. לחץ דם גבוה פתאומי יכול להיות אינדיקטור למצב זה. סימפטומים אחרים יכולים לכלול כאבי ראש קשים, הזעה, סומק, צמרמורות, תחושת חרדה ודופק איטי.

עזרה עבור בריחת צואת ושתן

על אף שמצבים חמורים אלה יכולים להתרחש בעקבות פגיעה בעמוד השדרה, המצב הנפוץ ביותר שמשפיע על בריחת צרכים הוא שלפוחית או מעיים נוירוגניים. אם זה מה שאתם חווים יש הרבה דברים שאפשר לעשות על מנת לעזור בשמירה על אורח החיים הרגיל.

ישנם מוצרים סופגים כמו רפידות לבריחת שתן, תחתוני ספיגה למבוגרים וחיתולים למבוגרים, שעוזרים לשמור עליכם יבשים ועל דיסקרטיות של המצב. ישנם גם מגוון של קטרים זמינים אשר נועדו, בעזרת הטכנולוגיה העדכנית ביותר, להיות דיסקרטיים ויעילים. הרופא שלכם יכול לרשום תרופות שיכולות לעזור, ובמקרים מסוימים ניתוח יכול להיות אופציה. אם המעיים הנוירוגניים משפיעים עליכם, ישנן דרכים שונות לרוקן את המעיים באופן קבוע, כאשר אתם בוחרים, כל שתוכלו לקבל בחזרה את השליטה בתחום זה של החיים.

כסא גלגלים צילום pixbay

 

Exit mobile version