Site icon מקומון רמת גן

הקול העברי מראשית ימיו

מוזיקה היא פסגת חייהם של רבים וטובים, אך רק מעטים בקיאים במוזיקה העברית במרוצת השנים ובמה שעבר עליה בתחומי השירה, הלחן והנגינה. הנה כמה אירועי מפתח בהתפתחות המוזיקה ופרטים על מנגינות שתועדו ונשמרו עד היום

מוזיקה יהודית, ארץ ישראלית וישראלית ליוותה את ההיסטוריה של העם היהודי מתחילתו. למרות שיהודים מזוהים עם המילה הכתובה יותר מאשר עם תווים ונגינה, יש למוזיקה השפעה אדירה על התהוות המסורת ועל תחושת הגיבוש בארץ ישראל ובגולה. עם זאת, גם אנשים שמגדירים את המוזיקה כפסגת חייהם לא תמיד בקיאים בתהפוכות שעברו על מוזיקה עברית במרוצת השנים ועל האופן שבו היא השתנתה.

כיום יש באתר הספרייה הלאומית מחלקה ייעודית שעוסקת בנושא וממנה ניתן לצאת למסע יוצא דופן בנבכי המוזיקה היהודית. בין החומרים שנמצאים במחלקה ניתן למצוא דפוסים של ספרים ותווים, הקלטות וידאו ואודיו על תקליטים, תקליטורים וקלטות וכמובן חומרי ארכיון. בתוך חומרי הארכיון מסתתרים פנינים של ממש כגון טיוטות של יצירות, רשימות מחקר, מכתבים, קטעי עיתונים וכמובן הקלטות פרטיות.

מלחינים את היהדות החדשה

בשביל להבין את הקול העברי מראשית ימיו צריך להתמקד בפועלם של המלחינים הבולטים. הארכיונים של סשה ארגוב, משה וילנסקי, יאיר רוזנבלום ונעמי שמר למשל כוללים מלבד מוזיקה כתובה ומוקלטת גם טיוטות נוסחים סופיים. יש גם פריטים הקשורים לתהליכי הכתיבה והביצוע של השירים שהפכו לקלאסיקה ישראלית והפניות למקורות השראה.

כמובן שלא תמיד הייתה היהדות מרוכזת סביב המלחינים הגדולים. החלוקה האתנית בתוך היהדות מוצאת גם היא ביטוי בתוך השירים והמוזיקה, כמו שאפשר לראות בהקלטות המתעדות זאת. בארכיונים נמצאות הקלטות של קטעי תפילה ופיוט, זמירות, טקסים, שירי עם ומוזיקה אמנותית שהופקו בידי אנשי מוזיקה עוד במאה ה-19 ובעיקר החל מראשית המאה ה-20.

משפיעים ומושפעים מהסביבה

מה שמייחד את הקול העברי מראשית ימיו הוא השילוב בין המנגינות של התפילות בבתי הכנסת לבין מוזיקה פופולארית. במקביל, כמעט רק במוזיקה עברית אפשר למצוא כל כך הרבה השפעות זרות. כמו בתחומים אחרים, גם בתחום המוזיקה ידעו אמנים יהודים להטביע את חותמם על הסביבה שבה הם נמצאים, אך במקביל גם להשתמש בה על מנת לשאוב השראה ורעיונות.

המלחינים היהודים פעלו בארץ ובגולה ורק עם הקמת המדינה באמצע המאה הקודמת החל הקולי העברי לקבל ביטוי ברדיו המקומי. בתחום הזמר העברי בולטות הקלטות שנעשו על ידי "קול ישראל" החל מימיו הראשונים, בעיקר משנות ה-50 של המאה ה-20.

בנוסף, בארכיון של "קול ישראל" יש מעל 10,000 סרטי הקלטה של שירים עבריים שבוצעו בשנות ה-60 וה-70 והם זמינים להאזנה בספרייה הלאומית ובאתר האינטרנט. מאז אותם שנים ועד היום המשיכה המוזיקה להשתנות אך בהיקפים פחות דרמטיים וכמעט ללא השפעות של תרבויות זרות מהגולה.

הקול העברי מראשית חייו.צילום pixbay

 

Exit mobile version