Site icon מקומון רמת גן

הסכם ממון: כך תשמרו על הרכוש ותחסכו כסף ועוגמת נפש

בני זוג שעומדים לפני נישואים לרוב אינם חושבים על חלוקת הרכוש ביום שאחרי הפרידה. כיצד הסכם ממון יכול להעניק לבני הזוג ודאות משפטית ולהסיר מליבם חששות מפני נישואים ממניעים כלכליים?

הסכם ממון הוא למעשה חוזה שנערך בכתב ועליו חותמים שני בני הזוג. ההסכם יכול להיעשות בין בני זוג לפני הנישואין או אחריהם, בין ידועים בציבור, כמו גם בין בני זוג מאותו המין. במסגרת ההסכם בני הזוג יכולים להסדיר את ענייני חלוקת הרכוש לפי בחירתם ולהחליט על המשטר הרכושי שיחול ביניהם במהלך הקשר ועל חלוקת הרכוש במקרה של פרידה או גירושין.

כיצד מבטיחים כי הסכם הממון יהיה תקף ומחייב?

כאשר מדובר בבני זוג שעורכים הסכם ממון לפני הנישואים, כדי להקנות לו תוקף מחייב הם נדרשים לקבל אישור של נוטריון או של רשם נישואין. לעומת זאת, כדי להקנות להסכם ממון תוקף מחייב לאחר שבני הזוג נישאו, הם מחויבים לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני בהתאם לחוק יחסי ממון. אם בני הזוג לא אישרו את ההסכם ולא ניתן לו תוקף מחייב על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, הרי שההסכם אינו תקף.

ברוב המקרים הסכם ממון כולל שני חלקים, כאשר החלק הראשון מתייחס לחלוקת הרכוש שנצבר על ידי כל אחד מהצדדים לפני הנישואין. החלק השני לרוב מתייחס לחלוקת הרכוש שנצבר על ידי הצדדים החל מתאריך הנישואין או מתחילת החיים המשותפים. במסגרת ההסכם ניתן להחליט על חלוקת הרכוש במהלך החיים המשותפים כמו גם על חלוקת הרכוש המשותף לאחר הפרידה. במסגרת הסכם הממון ניתן להתייחס לנכסים מסוגים שונים כולל נכסי נדל"ן, מתנות, ירושות, כלי רכב, מיטלטלין, כספים וחסכונות בחשבונות בנק, זכויות סוציאליות מהעבודה ועוד.

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון?

בניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור, הסכם ממון אינו מיועד לעשירים ולזוגות עתירי נכסים בלבד. לנוכח שיעור הגירושין הגבוה בישראל, בשילוב העובדה שגיל הנישואים עולה בהתמדה ובני זוג רבים מגיעים לקשר עם כספים ורכוש או לחילופין חובות, ישנה חשיבות רבה לעריכת הסכם ממון לפני הנישואים.

באמצעות עריכת הסכם ממון, בני הזוג יכולים להקנות לעצמם ודאות כלכלית במהלך החיים המשותפים ואחריהם. ההסכם נועד בין היתר למנוע מצב שבו אחד מבני הזוג מתחתן ממניעים כלכליים במטרה להתעשר על חשבון הצד השני לאחר הפרידה. כאשר בני הזוג עורכים מראש הסכם ממון, הצד שמגיע לקשר עם רכוש רב יותר יוכל להגן על עצמו ולרשום על שמו את רכושו. בדרך זו ניתן להסיר חששות מפני נישואים ממניעים כלכליים.

סיבה נוספת לעריכת הסכם ממון היא חיסכון בזמן במהלך הליכי גירושין. במקרים רבים סוגיית חלוקת הרכוש מהווה קרקע פורייה למחלוקות ולסכסוכים במהלך הגירושין. קיומו של הסכם ממון תקף ומחייב עשוי לצמצם את היקף הסכסוכים הקשורים לרכוש במהלך הגירושין ולחסוך זמן וכסף לשני הצדדים.

הסכם ממון עשוי לצמצם תביעות רכוש במסגרת הליכי גירושין

יתרון נוסף שגלום בהסכם ממון הוא יכולתו למנוע ניסיונות סחטנות עתידיים שאחד הצדדים עלול להפעיל  על הצד השני כדי לגרום לו לוותר על זכויותיו ורכושו. בעוד ההסכם אמנם אינו חוסם את הצדדים מהגשת תביעות משפטיות בענייני רכוש, הוא עשוי לצמצם את היקפן ולקצר את ההליכים המשפטיים באופן משמעותי.

נוסף על כך, עריכת הסכם ממון עשויה להוות הגנה מפני חובות עתידיים לצדדים שלישיים. במסגרת ההפרדה הרכושית בהסכם הממון ניתן לקבוע כי נושים לא יוכלו להיפרע מרכושו של בן הזוג שאין לו קשר ליצירת החובות של בן הזוג השני.

חשוב להבהיר כי כדי שההסכם יהיה מחייב ותקף יש להקפיד כי בני הזוג יתנהגו ברוח ההסכם. כלומר התנהגות שחורגת מהוראות ההסכם עשויה ללמד על כוונת שיתוף בנכסים. לצורך הדוגמה, במצב שבו בני זוג קבעו בהסכם ממון כי בית המגורים יהיה שייך לאחד מבני הזוג בעוד בפועל בני זוג התגוררו בבית או השכירו אותו ואת דמי השכירות הפקידו לחשבונם המשותף, הם חשופים לאפשרות שתיוחס להם כוונת שיתוף בבית אשר עלולה לגבור על ההוראות בהסכם הממון.

כיצד לערוך הסכם ממון הוגן שיהיה תקף ומחייב?

כדי להצליח לגבש הסכם ממון הוגן שהיה מותאם לרצונות הצדדים ולצרכים הספציפיים שלהם, חשוב לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום הסכמי הממון. חשוב לזכור כי מדובר בהסכם משמעותי וחשוב מאין כמותו אשר מסדיר את ההיבט הכלכלי בחייהם של בני הזוג. לפיכך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין שמתמחה בתחום דיני המשפחה בכלל ובהסכמי ממון בפרט. עורך דין מנוסה בתחום כבר ערך בעבר הסכמי ממון רבים ולכן יידע לסייע לבני הזוג לגבש הסכם שמתאים לרצונותיהם ולצרכיהם במדויק. מעבר לכך, עורך דין שמתמחה בתחום הסכמי הממון יבהיר לבני הזוג מה המשמעות של כל סעיף בהסכם וילווה אותם עד להגעה להסכם האופטימלי עבורם.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכמי ממון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

Exit mobile version