Site icon מקומון רמת גן

הסדר חובות לפושט רגל בישראל – איך זה עובד על פי החוק והאם זה באמת ׳משתלם׳ לך?

נקלעתם למצב פיננסי קשה וחושבים על פשיטת רגל? תשכחו מהחוק הישן. אתם כבר לא פושטי רגל ואף אחד לא מחפש להעניש ולהקשות עליכם. החוק החדש מתייחס למצבכם כאל: ׳חדלות פירעון ושיקום כלכלי׳ ומטרתו היא לעזור ולשקם אתכם.

אם תבינו מה אומר החוק החדש על ההליכים להסדר חובות, תוכלו לקבל החלטה מושכלת – האם הליכים אלה מתאימים למצב הפיננסי שלכם או לא?

מה אומר החוק?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע״ח – 2018, נועד להסדיר את פירעון החובות של חייב (יחיד או תאגיד) שעלול להימצא במצב של חדלות פירעון. החוק לחדלות פירעון מתייחס אך ורק להליכים שנפתחו לאחר ה-15 בספטמבר, 2019.

מהי בעצם חדלות פירעון? מדובר במצב כלכלי שבו חייב לא יכול, או לא יוכל, לעמוד בתשלומי החובות שלו במועד שנקבע; או מצב שבו החובות של החייב עולים על שווי נכסיו הנוכחיים.

לפי החוק החדש, ברגע שהוצא צו לפיו חייב הוא חדל פירעון, ונפתח לגביו צו לפתיחת הליכים – היחסים של החייב עם הנושים שלו יוסדרו במאוחד, עד לסיום הליכי חדלות הפירעון. הפתיחה בהליכי חדלות פירעון יכולה להיעשות ביוזמתו של החייב, הנושה או היועץ המשפטי לממשלה.

מטרות החוק החדש להסדר חובות

לחוק החדש המתייחס לחדלות פירעון יש שלוש מטרות:

מטרות אלה מבהירות שכוונת החוק היא לסייע לאדם שנקלע לקשיים פיננסיים המונעים ממנו לפרוע את חובותיו שהצטברו בתום לב ולא כתוצאה מהונאה, ולאפשר לו לפתוח דף חדש, כאשר בסיום התהליך יזכה לקבלת הפטר.

הלוך הרוח של החוק החדש להסדר חובות, שונה מזה שהדריך את הליכי פשיטת הרגל ׳שהענישו׳ את בעל החוב בהליכים שהתארכו במקרים רבים למשך שנים רבות. לעומת פשיטת הרגל הישנה, החוק החדש להסדר חובות מנסה להחזיר את בעל החוב למסלול החיים הכלכלי הרגיל, והוא עושה זאת גם על ידי הגבלת תקופת תהליך החזר החוב לכ-4.5 שנים בלבד.

מהם הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי שבהם יכול לנקוט החייב?

הגשת בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון – אשר תסייע לחייב:

גם הנושה רשאי מבחינתו להגיש בקשה לבית המשפט לפתיחה של הליכי חדלות פירעון נגד החייב.

משרד המשפטים מפרסם באתר שלו מדריך מקיף בכול הנוגע להליך חדלות פירעון לחייב יחיד, שכדאי לעיין בו ולהשתמש בו על מנת להגיע למסקנה מושכלת אם באמת כדאי לכם, כחייבים, להיכנס להליך זה, או אולי לנסות למצוא פתרונות אחרים שיחלצו אתכם מהחובות אליהם נקלעתם.

Exit mobile version