Site icon מקומון רמת גן

הלבנת הון – על מימדי התופעה בארץ ובעולם

עם חקיקת ׳חוק איסור הלבנת הון, התש״ס – 2000׳, הצטרפה ישראל למדינות בעולם שהתגייסו למאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור. חוק זה מעניק לרשויות האכיפה כלים נוספים שיסייעו להם להיאבק בפשיעה המאורגנת. החוק החדש מאפשר לישראל לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים שקבע ארגון ה-FATF (Financial Action Task Force).

חוק איסור הלבנת הון מתייחס הן לאמצעים למניעת הלבנת הון והן לענישה בגין עבירה זו:

כדי למנוע הלבנת הון, מטיל החוק תפקיד אקטיבי על גופים כמו: בנקים, חברות כרטיסי אשראי, בתי השקעות, חברי בורסה או סוחרים באבנים יקרות. על הגופים הללו:

למעשה, למניעת הלבנות הון, מינתה המדינה את הסקטור הפיננסי כ׳שומר סף׳ שאמור:

חומרת העבירה הפלילית הכרוכה בהלבנת הון בישראל באה לביטוי בעונשי המאסר החמורים שנעים בין 10-5 שנים. חומרה זו אמורה לבטא את העמדה המוסרית לפיה הלבנת הון היא פעילות שעשויה לסייע באופן משמעותי לפשיעה חמורה ויש להיאבק בה ולהוקיע אותה. חומרה זו גם מבהירה למה חשוב להצטייד בליווי משפטי של עורך דין פלילי.

שימו לב לחומרת הענישה: עבריין שמואשם בגין ביצוע עבירה מסוימת שממנה הפיק רווחים, יוענש גם בגין אותה עבירת מקור וגם בגין עבירה על חוק איסור הלבנת הון. ולפעמים, העונש בגין הלבנת הון יהיה חמור יותר מהעונש בגין עבירת המקור.

על הארגון הבינלאומי FATF

הארגון הבינלאומי, FATF, הוא כלב השמירה העולמי המגן על החברה מפני הלבנת הון ומימון טרור. גוף בין-ממשלתי זה קובע את הסטנדרטים הבינלאומיים שנועדו למנוע פעילויות בלתי חוקיות אלה שפוגעות בחברה. כגוף, הקובע את המדיניות, פועל ה-FATF כדי לחולל את הרצון הפוליטי הנדרש על מנת להביא לרפורמות בחקיקה וברגולציה של כל מדינה, בתחומים אלה.

יותר מ-200 מדינות ואזורי שיפוט, ובתוכם גם מדינת ישראל, התחייבו ליישם את ההמלצות והתקנים שפיתח וקבע ה-FATF. תקנים אלה מבטיחים מענה גלובלי מתואם למניעת פשע מאורגן, שחיתות וטרור. הארגון מסייע לרשויות לרדוף אחר כספי העבריינים העוסקים בסחר סמים, סחר בבני אדם ופשעים אחרים, ופועל גם להפסקת המימון של נשק להשמדה המונית.

ה-FATF מקפיד לסקור כל העת את הטכניקות הקיימות להלבנת הון ולמימון טרור, ולעדכן את התקנים שלו, כך שיוכל לטפל בסיכונים חדשים. לדוגמה: הסדרה של נכסים וירטואליים, כמו המטבעות הווירטואליות שהפופולריות שלהן עולה ואין מאחוריהן בנק מרכזי.

Exit mobile version