Site icon מקומון רמת גן

הידעת –  חינוך

עולם החינוך המרתק קיים מזה שנים רבות וחלק המעובדות הקשורות לעולם הזה יכולות להיות מפתיעות במיוחד. בדקו אילו מהעובדות הבאות לא ידעתם קודם לכן גם אם למדתם תואר שני בחינוך.

בית הספר העברי הראשון

בשנת 1886 נוסד בית הספר העברי הראשון (כן, שנים רבות לפני קום המדינה). בית הספר נוסד בראשון לציון ברח' אחד העם ומפתיע לגלות כי הוא קיים עד היום. ניתן אפילו למצוא כיתה משוחזרת מראשית ימיו של בית הספר.

התיכון הישראלי הראשון

שנים רבות לאחר מכן הוקם התיכון העברי הראשון. היה זה – גמנסיה הרצליה שהוקמה בתל אביב בשנת 1905. המוסד התחיל כשני חדרים בדירת המגורים של המקימים ד"ר יהודה לייב מטמון כהן ופניה מטמון כהן לאחר שהרעיון נהגה קודם לכן על ידי מנחם אוסישקין, בן ציון מוסינזון וד"ר פישר (שנקין).

תמיכת איינשטיין לאוניברסיטה העברית

תמונתו המפורסמת של איינשטיין, כתביו ואפילו שמו הם בעלי זכויות יוצרים שהוריש לאוניברסיטה העברית בישראל. בכל פעם שאתם רואים את שיערו המיוחד מתנוסס באתר כלשהו שרכש את התמונה בצורה חוקית – רכישה זו משמת על מנת לתמוך במוסד זה. עם זאת, בעוד שש שנים (2025) יפוגו זכויות היוצרים וכל אדם יוכל לעשות בהם שימוש כרצונו.

המורה הפרטי הראשון בהיסטוריה

מסוקרנים מי היה המורה הפרטי הראשון בהיסטוריה? קונפוציוס שהיה אדם ממשפחה עניה והתייתם מאב בגיל שלוש. על מנת להתפרנס הוא החל ללמד בתשלום ילדי משפחות עשירות בסין.

מתי החלו לקרוא את הכתובת על הקיר? על המצאת הלוח

הידעת? תמונה: pexels

מפתיע לגלות אך הלוח על הקיר הוא המצאה חדשה יחסית מהמאה השמונה עשרה. מורה סקוטי הבין כי הוא מתקשה ללמד את הכיתה כאשר לכל תלמיד לוח קטן משלו והמציא לוח התלוי על הקיר. הלוח היה קטן מדי ולכן ההמצאה "גדלה" על ידי מורה אחר באקדמיה הצבאית בארה"ב באותה שנה וכך החלה המסורת של לוח גדול בכל כיתה.

מתי התחילו ללמוד בבית הספר?

העיר השומרית מארי היתה המקום הראשון בו הוקם מוסד חינוכי שנראה כמו בית הספר של היום. מסתבר כי חמשת אלפי שנים של חינוך עברו על ההיסטוריה האנושית החל מאותם בתי הספר במקום שהיום מכונה… סוריה.

חוק לימוד חובה… לא תאמינו עד כמה הוא ישן

חוק לימוד החובה החל כבר בספארטה העתיקה. שם, ילדים החלו את תהליך החינוך מגיל שבע ועד הגיעם לגיל עשרים. אמנם, חלק ניכר מהחינוך כלל אימונים והכשרה צבאית אך הם למדו גם ספרות, מוזיקה ומתמטיקה.

מי המציא את המחברת?

המצאת המחברת נשארה כתעלומה, אך האגדה מספר כי החוברת עם הדפים הצהובים והשורות החלה כאשר עובד במפעל נייר בן עשרים וארבע בשם תומס הולי חיפש דרך לאגד דפים לכתיבה בשנת 1888  במסצ'וסטס. הוא אסף דפים ממספר מפעלים מקומיים, חיבר אותם וביצע בהם חיתוך על מנת לשוות להם צורה של פנקס מסודר. תריסר שנים לאחר מכן שופט מקומי ביקש ממנו לשפר את ההמצאה ולהוסיף קו תוחם בצד השמאלי של המחברת על מנת להקל על סידור האותיות הכתובות.

Exit mobile version