Site icon מקומון רמת גן

ההיסטוריה של מתחם התחנה בתל אביב

אווירה קסומה אפופת נוסטלגיה, הקרון האגדי שמקבל את פני המבקרים הנרגשים, הבוטיקים האינטימיים ורחש המסעדות, ההליכה בין המבנים ההיסטוריים שמשולה לצעידה במנהרת הזמן ושלל פעילויות התרבות התוססות אל תוך הלילה. מתחם התחנה בתל אביב הוא אחד ממרכזי הבילוי האהובים בעיר, מרחק הליכה קצרצר ממלונות ומהים התיכון, יפו העתיקה והטיילת שוקקת החיים.


מתחם התחנה שוכן בין הצד העתיק של יפו לשכונה הציורית נווה צדק והוא למעשה הוקם באזור של תחנת הרכבת ההיסטורית, שהיתה חלק מהמסע של נוסעים וסחורות בעבר ועם השנים ננטשה עד ששופצה ומותגה כאזור בילוי תל אביבי בו תיהנו ממגוון סגנונות של בילויים לכל המשפחה, זוגות אוהבים בחופשה רומנטית, חברים שמגיעים לשתות בירה ועוד.  

מאיפה בא הרעיון על תחנת רכבת בתל אביב?
הרעיון של הרכבת נרקם במוחו של משה מונטיפיורי, הנדבן הידוע, עוד בשנת 1857 אך ברגע שהאיש הבין שהמשימה לחיבור רכבת בין ירושלים ליפו תהיה פרויקט יקר במיוחד יותר מכפי שציפה ככל הנראה – הוא נטש את הרעיון.
עם זאת, בשנים שבאו תנועת הצליינים לישראל התגברה באופן משמעותי ויזם יהודי ירושלמי בשם יוסף נבון זיהה את הפוטנציאל הכלכלי שטמון ברכבת בין ירושלים ליפו ואף שכנע את הסולטן התורכי להעניק לו זיכיון להקמת קו הרכבת. נבון לא התכוון באמת להפעיל את הרכבת והוא מכר את הזיכיון לחברה צרפתית ברווח משמעותי.
המכירה הזו הפכה את החלום למציאות ממשית וכבר בשנת 1890 החלה העבודה הנמרצת לאחר טקס לציון תחילת העבודות. בשנת 1892 נחנך קו הרכב, שעד לא מזמן היה רק חלום מהמושבה הגרמנית והשתתפו בו 150 מוזמנים. משך הנסיעה בשנותיה הראשונות של הרכבת היה מירושלים ליפו כ-6 שעות שלמות והיו שתי מחלקות: מחלקה ראשונה ומחלקה שנייה ובזמנו המחיר למחלקה הראשונה היה גבוה למדי כ-50 גרוש לנוסע. בשנת 1898 אפילו בנימין זהב הרצל נסע ברכבת הישראלית הראשונה כדי לפגוש את הקיסר בירושלים.

מדוע המתחם לא היה פעיל עד שנות ה-2000?
בתחילת המאה ה-20 מגיעות משפחות עשירות לארץ וקובעות את משכנן סמוך לתחנת הרכבת העברית כמו משפחת וילנד מגרמניה, שהשתייכה לקהילה הטמפלרית והקימה את מפעל המלט הראשון בארץ.
אחרי מלחמת העולם הראשונה התורכים מפקיעים את המסילה ולוקחים את המסילות לקו המוביל לבאר שבע, והבריטים שמגיעים אחריהם מניחים מסילה בקו לוד יפו.
עם השנים, הבריטים משדרגים את קו מסילות הרכבת ואף מכריזים על הרשות המנהלתית לרכבות בפלסטין ומשיקים תחנת רכבת קרוב לבית הדר בתל אביב. האזור של התחנה ביפו בכאוס סביב הפרעות ובתחנה היפואית נוסדים מוסדות חירום. פעילויות המחתרת גורמות לחבלות בקו ושטח התחנה עובר לידי צבא ההגנה לישראל. רק בתחילת המאה ה-21, פרוץ שנות ה-2000, מנהל מקרקעי ישראל מעביר את שטח התחנה לעיריית תל אביב וזו כעבור עשר שנים של שיפוץ הופכת את המתחם למתחם בילויים ואיך אומרים? מאז הכל היסטוריה.

היום במתחם התחנה תמצאו בית ספר ללימודי עיצוב, חנות גלישה, גלריה לפריטי נגרות, קליניקה לאסתטיקה וכן מבחר מסעדות וברים כמו רג'ינה, ויקי כריסטינה, טש וטשה, טרמינל 4, האיטלקיה בתחנה ועוד. במתחם התחנה גם פעילויות יזומות לפי אירועים וחגים בשלל סגנונות ואפשר ליהנות מאווירה מיוחדת בשילוב מבנים בניחוח של פעם וכמובן תפאורה מסנוורת לעבר הים. חניון מסודר בעלות קבועה מאפשר לבאים להגיע בנוחות עם רכב פרטי ובסמוך מגוון תחנות אוטובוס.
מי שלן במלון דירות באזור ייהנה מכל מה שמתחם התחנה מציע לו משופינג משובח ועד מסעדות. 

 

Exit mobile version