Site icon מקומון רמת גן

ההבדלים בין לימודי חינוך לגיל הרך לבין חינוך מיוחד

היכרות עם המאפיינים השונים של לימודי חינוך לגיל הרך לעומת חינוך מיוחד יכולה לסייע לסטודנטים שמתלבטים איזה תחום התמחות לבחור. בנוסף, כדאי לשים לב לאופן שבו ההבדלים באים לידי ביטוי גם במומחיות המורה ובאופי תכנית הלימודים

(צילום באדיבות pixabay)

הכשרה להוראה בישראל נעשית בשני מסלולים שבסיומם זכאים הבוגרים לתואר אקדמי. המסלול הראשון הוא של לימודי הוראה במכללות האקדמיות לחינוך ואותו מסיימים עם תואר אקדמי מסוג B.Ed, בעוד המסלול השני הוא של לימודי הוראה בבתי ספר לחינוך באוניברסיטאות ובמסלולים להכשרת אקדמאים להוראה/במכללות האקדמיות, ואותו מסיימים עם תעודת הוראה לצד תואר ראשון במקצוע נפרד.

בכל אחד ממסלולי ההכשרה להוראה קיימת אפשרות לבחירת תחום התמחות. את תחום ההתמחות בוחרים כבר בשלבים מוקדמים של ההכשרה, על מנת להתאים את תכנית ונושאי הלימוד. היכרות עם ההבדלים בין תחומי התמחות בכלל ועם המאפיינים השונים של חינוך לגיל הרך לעומת חינוך מיוחד בפרט יכולה לשפוך אור על הנושא.

מה לומדים בכל מסלול הכשרה?

באופן עקרוני לא אמורים להיות הבדלים באורך מסלול ההכשרה, בדרישות ההתמחות או בתנאים לקבלת רישיון הוראה בין סטודנטים להוראת חינוך לגיל הרך לבין סטודנטים שלומדים חינוך מיוחד. עם זאת, קיימים לא מעט הבדלים באופי תכנית ההכשרה ובאוריינטציה שלה.

לימודי חינוך לגיל הרך מתמקדים בשנים שבין לידה עד גיל 6, לעומת חינוך מיוחד שממשיך עד התיכון. מטרת תכנית לימודי חינוך לגיל הרך היא להכשיר גננים וגננות להבין את הצרכים ההתפתחותיים של הילד, להקנות להם ידע בתכנון סביבות למידה תואמות התפתחות ולהסביר להם כיצד לבצע הבניה של הלימודים.

לחילופין, בלימודי חינוך מיוחד מכשירים אנשי חינוך ומומחים להוראה ולסיוע לתלמידים במסגרות שונות שנמצאות לעיתים מחוץ למערכת החינוך הרגילה. בנוסף, בלימודי חינוך מיוחד יכולים הסטודנטים לבחור התמחות באוכלוסייה מסוימת או בסוג ליקוי, בעוד בחינוך לגיל הרך ההכשרה היא כללית ומקיפה.

איך מתבטאים ההבדלים בכיתה?

ההבדלים בין חינוך לגיל הרך לבין חינוך מיוחד ממשיכים גם בכיתות. בשני המקרים אמנם זקוקים התלמידים לדרכי הוראה ייחודיות ולסביבת למידה עם מאפיינים שמתאימים להם, אבל מומחיות המורה בחינוך המיוחד שונה מזו של המורה בחינוך הרגיל.

בחינוך לגיל הרך המורה צריך להיות מומחה בתחום הדעת ובתכנים ולהקנות מיומנויות יסוד אקדמיות. לעומת זאת, בחינוך המיוחד המורה מומחה בהוראה מתקנת ובמיומנויות חשיבה מופשטות.

כמו כן, ההבדלים בין לימודי חינוך לגיל הרך לבין חינוך מיוחד אמורים להכין את המורה לאופי השונה של תכנית הלימודים. בחינוך הרגיל לגיל הרך יש תכנית לימודים מקיפה, מסורתית וכזו שכוללת ספקטרום רחב של תחומי ידע. מנגד, בחינוך המיוחד נדרש המורה לפתח תכנית לימודים ששמה דגש על היבטים מעשיים, תרפיות, למידה משמעותית ודרכי הערכה אלטרנטיביות.

Exit mobile version