Site icon מקומון רמת גן

האם ניתן לפתוח תיקי מזונות סגורים לאחר הלכה החדשה של בית המשפט העליון

כידוע, ביום 19.7.17 חלה מהפכה בנוגע לפסיקת מזונות ילדים קטינים בגילאי 6-15 וניתן פסק דין, בהרכב של 7 שופטי בית המשפט העליון, במסגרת בע"מ 919/15 ו-1799/רים, בהתבסס על יחס הכנסות ההורים ועל יחס זמני השהות של הילדים אצל הורים.

כך לדוגמא, כאשר להורים  הכנסות דומות וזמני השהות של הילדים עם הורים שווה או כמעט שווה, אף הורה לא יצטרך להעביר להורה האחר כל סכום וההורים יחלקו בהוצאות החריגות בלבד בחלקים שווים ולא משנה איזו הגדרה ניתנה בענין המשמורת.

אולם, מה יעשו בתי המשפט, כאשר מגיעה לפתחם תביעה להפחתה או ביטול של דמי מזונות שנקבעו בעבר, על ידי פסק דין או הסכם, בהתבסס על  הלכת 919, הקובעת כי מקור החיוב לילדים בגילאי 6-15 השתנה ואינו עוד על פי דין תורה?

צילום: shutterstock

כלל ידוע הוא כי על מנת להגיש תביעה להפחתת גובה המזונות, על האב להוכיח כי חל שינוי נסיבות מהותי, שלא היה צפוי בעת מתן פסק הדין למזונות. ואכן, לאחר פסיקת הלכת בע"מ 919, היו שטענו, ובצדק, כי שינוי ההלכה ושינוי מקור החיוב, נחשב לשינוי מהותי ביותר בנסיבות, שלא היה צפוי וכי עצם שינוי הלכה יכול להוות שינוי נסיבות מהותי כזה לצורך חישוב מחדש של גובה המזונת שעל האב לשלם, אם בכלל, זאת בהתאם ליחס ההכנסות של ההורים ויחס זמני השהות של הורים עם הילדים.

גם השופטים שטוענים כי הלכת בע"מ 919 מהווה לכשעצמה שינוי מהותי בנסיבות לצורך פתיחת תיק המזונות הסגור, מתנים זאת בכך כי על התובע להגישה בתום לב, באופן שאב שאינו מקיים את זמני השהות שנקבעו עבורו עם הילדים כלל או חלקית, לא יהא זכאי לחישוב בהתאם להלכה החדשה.

רוב שופטי בית המשפט לענייני משפחה, קבעו כי ההלכה החדשה לבדה, אינה יכולה להוות שינוי מהותי בנסיבות ותביעות שהתבססו רק על עילה זו – נידחו.

ביום 1.7.18, ניתן פסק דין על ידי כבוד השופט עובד אליאס, במסגרת תמ"ש 4542-03-16, שהיה הראשון שקבע כי ההלכה החדשה לכשעצמה, מהווה שינוי נסיבות בתיקים סגורים.

אולם ביום 17.9.18, ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בלוד, על ידי כבוד השופטים ויצמן, גלר וגורמן, במסגרת עמ"ש 62263-10-17, בו נקבע כי כשמדובר בתביעה להפחתת גובה המזונות, שהוסכמו במסגרת הסכם גירושין כולל, מטעמים של שינוי נסיבות, לא תשמש הלכת 919/15 כעילה יחידה לשינוי הנסיבות אלא אך ורק באם יוכח ראשית דבר, שינוי נסיבות עובדתי אשר בית המשפט יסבור כי יש בו להצדיק את שינוי שיעור המזונות הוא יוס15 (להלן:"הלכת 919").

צילום: shutterstock

כאשר מגיע לבית המשפט לענייני משפחה, תיק מזונות חדש, על בית המשפט, לפסוק בהתאם להלכה החדשה ולקבוע את גובה מזונות הילדים ואופן החלוקה בין ההויף ויבחן לצורך אומדנם גם את השפעת הלכת 919/15 על שיעור המזונות.

אבל, נקבעה קביעה חשובה בפסק דין זה, לפיה, אם בעבר הדרישה לשינוי בנסיבות היתה דרישה לשינוי מהותי, הרי שבעקבות פסק דין זה, בחינת שינוי הנסיבות העובדתי תעשה, מחד, באופן קפדני פחות, ומאידך, תוך הקפדה על דרישת תום ליבו של המבקש. פסק דין זה התייחס רק למזונות שנקבעו בהסכם גירושין ולא למזונות שנקבעו במסגרת פסק דין מזונות.

לסיכום: אמנם, בעקבות פסק דין זה, שהינו פסק דין מנחה, ההלכה החדשה לבדה לא מהווה שינוי נסיבות, לצורך פתיחת תיק מזונות סגור שנקבעו בהסכם, אולם אם האב יצליח להוכיח שינוי נסיבות עובדתי קל מבעבר ויוכיח כי הינו תם לב, הרי שקיים סיכוי גבוה כי בית המשפט יפסוק בהתאם להלכה החדשה.

 

מאמר זה נכתב באדיבות: עורך דין גירושין גרטל גרבר

המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית

Exit mobile version