Site icon מקומון רמת גן

האם ניתן להתנגד לתמ"א 38

בוודאי לא פעם שמעתם על פרויקט תמ"א 38. מדובר בפרויקט אשר מטרתו היא לחזק בניני מגורים ישנים מפני רעידות אדמה, באמצעות שיפוץ המבנים, תוספות בנייה ועוד. תהליך השיפוץ והבנייה המתבצע במסגרת פרויקט תמ"א 38, מעלה את הערך של דירות המגורים והופך אותן לדירות איכותיות ויוקרתיות יותר למגורים. לכאורה, מדובר בפרויקט חשוב וטוב שכל הדיירים המתגוררים בבניין המקבל אישור לפרויקט זה, אמורים לשמוח בו מאוד, אולם, לא מעט דיירים בבניינים מעין אלו, אינם מעוניינים שהפרויקט יערך בבניין שלהם מסיבות שונות. מתוקף זכויות הדיירים, אותם דיירים יכולים להגיש התנגדות לבנייה.

מהי תכנית תמ"א 38

מטרתה של תכנית מתאר תמ"א 38 היא לחזק בנייני מגורים ישנים, אשר אינם עומדים בתקן על מנת להגן עליהם מפני רעידות אדמה. התכנית מעניקה לכל דייר בבניין מגורים זה הטבות כלכליות שונות ומעניקה להם זכויות בנייה שונות הכוללות בין היתר גם את הזכות להרחיב את שטח הדירה שלהם. למרות שלכאורה מדובר בתכנית אשר אמורה להיות חיובית מאוד עבור כלל הדירים המתגוררים בבניין אשר קיבל אישור לתכנית זו, אולם לא פעם לא כל הדיירים של הבניין העתיד לקבל את ההטבות הללו מתוקף התכנית, אכן מעוניינים בכך מסיבות שונות, כך לדוגמא: ישנם דיירים אשר לא מעוניינים לגור באתר בנייה כל משך זמן השיפוץ וכן, ישנם דיירים אשר לא מעוניים בתוספת קומות חדשות ושכנים חדשים לבניין.

עבודות התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38. צילום: אביחי טבק

התנגדות דיירים לתמ"א 38

על פי חוק המקרקעין, על מנת שפרויקט תמ"א 38 ימומש, יש צורך בהסכמה של אחוז מסוים מכלל דיירי הבניין. לעבודות חיזוק המבנה נדרש רוב של 51 אחוזים מדיירי הבניין, לעבודות הקשורות להרחבת הדירות ותוספות הבנייה נקדש רוב של 60 אחוז מהדיירים ולעבודות הקשורות להוספת דירות חדשות לבניין נדרש רוב של 66 אחוז מהדיירים אשר מקבלים על כך אישור מהמפקח על המקרקעין או בהסכמה כללית של כל בעלי הדירות. אם הושג רוב דיירים על פי החוק לצורך מימוש הפרויקט, עדיין ישנן עילות אשר בגינן דיירים אחרים המתנגדים יכולים לפעול כנגד הפרויקט.

בגין איזה סיבות יכולים להתנגד דיירים לתמ"א 38

כאמור, דיירים אשר אינם נכללים באחוז הדיירים שהיוו את ההסכמה לפרויקט התמ"א, יכולים לפנות מתוקף זכויות דיירים לעורך דין התחדשות עירונית, אשר יבחן את ההתנגדות שלהם ואת הסיבות לה ויחליט האם יש עילה להגשת התנגדות לפרויקט זה לוועדה המקומית או למפקח על המקרקעין. בעלי הדירות הקיימות במבנה בו עתיד להתממש הפרויקט וכן דיירים המתגוררים בדירות מגורים סמוכות לבניין זה, יכולים להגיש התנגדות לפרויקט לוועדה המקומית לתכנון ובניין בגין סיבות שונות כגון: תוספות הבנייה יכולות להפריע לנוף, הבניין מחוזק כבר מפני רעידות אדמה, הבניין החדש איננו יתאים לאופי השכונה ועוד. הועדה תבחן את הטענות השונות ולאחר מכן תחליט האם העילה תתקבל ובגינה יש לדחות את מימוש הפרויקט או לבטל אותו. במידה והועדה החליטה שלא לקבל את ההתנגדות, הדיירים המתנגדים יוכלו להפנות את ההתנגדות למפקח על המקרקעין, אשר יבחן את ההתנגדות ויכריע באופן סופי בסוגיה.

עורך דין התחדשות עירונית- מדוע הוא רלוונטי בתהליך הגשת התנגדות לתמ"א 38

איש המקצוע הרלוונטי עבור דיירים המתנגדים לתכנית הוא עורך דין התחדשות עירונית, הבקיא ומומחה בתחומו. עורך דין מעין זה יסייע לדיירים המתנגדים למצוא את הסיבות המתאימות להתנגדות זו, אשר יש להן את הסיכוי הגבוה ביותר להביא את הועדה לתכנון ובנייה או המפקח על המקרקעין, לאשר את ההתנגדות ולבטל את מימוש תכנית תמ"א 38 בבניין שבו הם מתגוררים או בבניין הסמוך למקום המגורים שלהם, בו עתיד להתממש הפרויקט.

המאמר נכתב ע״י עורך דין מקרקעין המומחה בתחום תמ״א 38 – דניאל גולשה 03-5502739

Exit mobile version