Site icon מקומון רמת גן

האם ניתוח החלפת מפרק הוא הליך מסובך

אחוז גבוה מבני 60 ומעלה יסבלו מתופעה של שחיקת סחוס במפרק הברך. הדבר יכול לגרום לכאבים וכן לקשיים שונים בתפקוד התנועתי היומיומי שלהם והסיבות לכך שונות. עיקר הסיבות קשורות לגיל ולתהליכים דלקתיים שונים אשר נובעים מחוסר פעילות גופנית או פעילות גופנית לא מבוקרת. לא פעם יש ברקע גם גורמים גנטיים.

חשוב לדעת כי מפרק הברך הוא המפרק הגדול במפרקי הגוף, העצמות מופרדות זו מזו על ידי סחוס שהוא שכבה דקה וחלקה אשר מגנה עליהן מפני שחיקה וחיכוך. המיניסוקס בולם את זעזועי הברך ורקמה שמפרישה נוזלים שומניים מונעת גם היא את חיכוך העצמות. בברך המתפקדת באופן בריא כל המרכיבים פועלים באופן הרמוני אך אם אחד מהם נשחק עלול להתחיל תהליך דלקתי שגורם לנזק שחיקתי בסוס, ברקמה הסינובאלית, בעצם התת סחוסית, בקופסית וברצועות הברך.

מתי פונים לרופא?

אם אתם סובלים מכאבי ברכיים שלא חולפים ומתגברים, מומלץ מאוד לפנות לרופא המשפחה אשר יפנה אתכם לבדיקת דם וצילום. כמו כן הוא ימליץ על טיפול רפואי ראשוני של נוגדי דלקת וכאב בצורה מבוקרת ומוגבלת. במידת הצורך הרופא יפנה אתכם לטיפול פיזיותרפיה ובמקביל גם לבדיקה מקיפה אצל אורתופד מומחה.

בשלב הראשון סביר להניח שהאורתופד ימליץ על המשך הטיפול השמרני והפיזיותרפיה, אך במקרים ולא תהיה תגובה לטיפולים הללו יהיה מקום לשקול ניתוח להחלפת מפרק הברך הפגוע בשתל מלאכותי אשר עשוי ממתכת ופוליאתילון, במבנה אשר מחקה את תנועת הברך המקורית. לא מעט אנשים חוששים מניתוח להחלפת ברך וינסו כל טיפול ודרך אפשריים בכדי להקל על הכאבים שלהם אולם, אם איכות החיים שלכם נפגעת והטיפולים לא עובדים, חשוב שתדעו שמדובר על ניתוח שלא מעט אנשים עוברים ועל אף שיש בו סיכונים כאלה ואחרים כפי שיש בכל ניתוח, הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים.

מהם הסיבוכים בניתוח החלפת ברך?

ניתוח החלפת ברך הוא ניתוח שאורך כ45 דקות והוא כולל את הסרת משטחי הסחוס הפגומים, הרכבה של שתל דמה ובדיקת התפקוד של השתל. לאחר מכן מרכיבים שתל קבוע וסוגרים את הפצע.

סיבוכים הקשורים לניתוח יכולים להיות: זיהום שטחי או עמוק של הפצע  אשר יחייב ניתוח חוזר עם מפרק זמני ואנטיביוטיקה. לאחר שהזיהום יעלם יבצעו ניתוח נוסף עם מפרק חדש. סיבוכים נוספים של הניתוח יכולים להיות: פגיעה בכלי דם, פגיעה בעצב שטחי או עמוק, שבר של עצמות האגן או הירך, הבדל באורך של הרגליים,  פריקת המפרק המלאכותי. כמו כן, יכולה להיווצר גם פקקת ורידים, תסחיף או אירוע לבבי, כאב שאריתי או ממושך וכן הצורך בניתוח חוזר לאחר 15 עד 30 שנים.

חשוב מאוד להבין שעל אף הסיבוכים, מדובר על ניתוחים נפוצים ביותר, אשר לא מעט אנשים עוברים בהצלחה. הניתוח המדובר יכול לשפר באופן ניכר את איכות החיים של האדם.

תופעות נפוצות לאחר ניתוח החלפת ברך

אחת התופעות הנפוצות לאחר ניתוח החלפת ברך היא ירידה משמעותית בתיאבון. חשוב לנסות לחזור לאכילה סדירה בהדרגה וכן לשמור על תזונה מאוזנת, בריאה ועשירה, כך תחזקו בצורה מהירה יותר את השרירים שלכם ותזרזו את הליך ההחלמה. יתכן כי בימים שלאחר הניתוח תחושו כאב ועל כן, כדאי מאוד להצטייד במשככי כאבים. לעיתים תקופת ההחלמה עלולה להיות ארוכה יותר בעיקר במקרים שבהם יש צורך להחליף את שני הברכיים, אך חשוב לזכור כי גם אם תקופת ההחלמה מתעכבת, אל תחששו וחכו בסבלנות. אחוזי ההצלחה בניתוחים הללו גבוהים במיוחד ועם מפרק ברך דש תוכלו לחזור לתפקוד תנועתי תקין ללא כאבים לאורך שנים רבות.

Exit mobile version