Site icon מקומון רמת גן

דמי הבראה – כל מה שהחוק מעיד עליהם

לא כל העובדים מודעים לזכויות שלהם בכלל, ולזכויות שלהם בתחום של דמי הבראה. כך, למשל, על פי החוק, עובד שעבד מינימום שנה במקום עבודה, זכאי לקבל את דמי ההבראה, שמתבססים על סך של ארבע מאות שלושים ושניים ₪ ליום אחד במגזר הציבורי, או לחלופין שלוש מאות שבעים ושמונה ₪ במגזר הפרטי. במידה והתפטרתם, או פוטרתם, ובהתקיים התנאים של השלמת שנת עבודה, תהיו זכאים כדין לדמי הבראה, אף במידה וההכרזה על סיום התקשרות עובד ומעסיק חלה בטרם השלמת שנה של עבודה במלואה. ואף באם פוטרתם, שלא כחוק, בטרם השלמת שנת עבודה, מ שעיכב אתכם מלהשלים אותה, תהיו זכאים לדמי הבראה. במידה ונתקלתם בקשיים, לתבוע את הזכויות שלכם, כי אז הגיעה השעה לפנות לשירותיו הנאמנים של עו"ד דיני עבודה.

כיצד נעשה החישוב של דמי הבראה?

החוק מגדיר באופן מפורש את החישוב של דמי הבראה, תוך כדי בחירה בנוסחה ספציפית, שעל פיה יקום וייפול דבר. הסכום הייחודי שמגיע בתמורה ליום הבראה אחד שלכם, מוכפל באופן סיסטמתי בכמות הימים של הבראה שמגיעים לכם בעבור השנה שבה הייתם מועסקים. הווה אומר – כמות הימים שקבועים בהסכם הקיבוצי שחל על כל עובדי מדינת ישראל. המספר של הימים של הבראה מאמיר ככל שהוותק שלכם במקום העבודה גבוה יותר. ובמידה שאתם מתעניינים לדעת מה הדין של מי שעובד במשרה חלקית, כי אז תדעו שאף אתם זכאים לדמי הבראה, וזאת כמובן בכפוף לשנות הוותק שלכם, ברם, התעריף של דמי ההבראה יהיה הרבה יותר נמוך פר יום עבודה. החישוב הנכון לתמחור של דמי ההבראה למי שמועסק במשרה חלקית, בא לידי ביטוי בכך שצריך להכפיל את הסך הכללי של דמי ההבראה בשביל משרה מלאה, באחוזים של המשרה החלקית שבה אתם עובדים.

האם יש הבדל במספר ימי ההבראה במגזר הציבורי לעומת במגזר הפרטי?

אכן, יש בפירוש הבדל בין מספר ימי ההבראה במגזר הציבורי, לעומת מספר ימי ההבראה במגזר הפרטי, אשר מזכים אתכם בדמי הבראה. ונתחיל את הדיון בבחינת התרחיש של דמי הבראה בהיבט של המגזר הציבורי. המכסה של הימים מצוינת בבירור בהסכם הקיבוצי. לשם המחשה, נגיד כי עובדים בתחום ההוראה, בשנה הרביעית לעבודתם, זכאים לתשעה ימי הבראה, שלא כמו במגזר הפרטי, שבו אפשר ליהנות מתשעה ימי הבראה. באופן כללי, עובדים בשנתם הראשונה, במגזר הציבורי, זכאים לחמישה ימי הבראה, וזאת בתנאי שהם עובדים כל השנה בזמן של תשלום דמי הבראה. לצורך העניין, נסביר כי במידה ותחילת העבודה הייתה בחודש ספטמבר 2021, הזכאות לדמי ההבראה יהיו רק בחודש יולי של שנת 2022. ואילו הכול שונה במגזר הפרטי, ולהלן נסביר. במגזר הפרטי תהיו זכאים לחמישה ימי הבראה בשביל שנת העבודה הראשונה שלכם. תזכו ביום נוסף בגין שנות העבודה השניות והשלישיות שלכם. בעוד יום הבראה תזכו בשביל שנות העבודה הרביעית ועד העשירית שלכם. וכולי. מקווים שהבנתם את הלך הרוחות.

Exit mobile version