Site icon מקומון רמת גן

דו"ח סוף שנה, לא סוף העולם

אתם מרגישים את זה. השמיים הופכים קודרים יותר, אנשים הופכים לחוצים יותר והרואה חשבון (שאולי אין לכם) כבר התקשר מספר פעמים והבטחתם לו שאתם תחזרו אליו בהקדם.

צילום:pixabay

כן, חודש דצמבר נמצא כאן במלוא הדרו והדו"חות השנתיים משתרכים אחריו ומטילים אימה על עצמאיים לאורך כל קצוות קשת התעסוקה. אז על מנת להוריד את מפלס האימה אנחנו מציגים לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת וכל מה שתצטרכו לעשות כולל שיטות ייעול וטיפים שיעזרו לכם להגיש את דו"חות סוף השנה לפני שתספיקו להגיד "בירוקרטיה".

קודם כל תאוריה

בישראל, נהוגה שיטת מיסוי המכונה "ניכוי מס במקור", שזה במקור אומר שבהינתן חישוב גובה התשלום למס הכנסה המבוצע באופן שנתי, בפועל אנחנו (בתור שכירים כן?), מבצעים תשלומים למס הכנסה אחת לחודשיים. ההפחתות בגין התשלומים למס הכנסה מתבצעות בהתאם להערכות לגובה ההכנסות הצפויות ברמה השנתית, כאשר החישוב מסתמך על סטטיסטיקות של שנים קודמות. בסוף השנה הקלנדרית, נדרש מכם (כעצמאים כן?) להגיש דו"ח הנושא את השם "דין וחשבון על הכנסות בארץ ובחו"ל" – אבל אתם כנראה מכירים אותו בתור "דו"ח מס הכנסה". הדו"ח מרכז את כל ההכנסות ברוטו ונטו כאחד שצבר העסק בשנה החולפת. בהתאם לדו"ח המוגש נקבעת רמת המיסוי שנדרשת מכם לשלם לאורך השנה. ברב המקרים, הסכומים ששולמו בפועל אינם זהים לסכום שצף מהדו"ח, לפיכך סביר ביותר שתצטרכו לשלם את ההפרש בגין ההכנסות של השנה, או לחילופין לקבל החזר מס במצב בו תשלומי המס בפועל עלו על התשלום הנדרש. עד כאן הכול בתאוריה, בפסקאות הבאות תבינו בדיוק מה צריך להיות, לאחר מכן תבינו מה אתם צריכים לעשות על מנת לבצע את זה בצורה הפשוטה והיעילה ביותר.

דו"ח מס הכנסה  – מה הוא כולל בפועל?

אז ככה, דו"ח מס הכנסה מתחלק ל-3 חלקים – אזור פרטים אישיים, אזור פרטי העסק והאזור העיקרי של הדו"ח שם תפרטו על כל ההכנסות הקלנדריות של העסק אשתקד, כמו גם על ההוצאות. נעשה לכם את זה מסודר:

כל הכנסות העסק בשנה האחרונה, כולל הכנסות מעבודות נוספות – למשל: הכנסות מהשכרת רכוש, רווחים מתיקי השקעות ודיבידנדים, הכנסות מקצבאות, דמי מילואים, דמי לידה, כספי הביטוח הלאומי וכל הכנסה נוספת.

נוסף אליהם חשוב לציין גם הכנסות מחו"ל אם היו, גם כאלו שאינן חייבות במס.

את כל הנתונים יש לרכז כולל ניכויים וזיכויים הקיימים בעסק על מנת להפחית את המס השולי שעל העסק לשלם.

הגשת הדו"ח

קיימים כמה טפסים אשר אחד מהם מתאים לסטטוס שלכם ואותו תצטרכו למלא – לרב מדובר בטופס 130 עבור עצמאים, פטור או מורשה. את ההגשה יש לבצע לצד כל הטפסים והאסמכתאות שיצוינו בטופס באופן מדויק ובזמן. תוצאות הדו"ח הן למעשה סך המיסים שהיה על העסק לשלם בשנה האחרונה, חשוב לזכור שתוצאות הדו"ח השנה ישפיעו על ההכנסה הצפויה שלכם בשנה הבאה (כלומר במקדמת המס שאתם משלמים בכל חודשיים). יש בפניכם אפשרות להגיש את הדו"ח בצורה מקוונת באתר רשויות המס וכן תוכלו לבחור (משום מה) גם בהגשה פיזית במשרדי מס הכנסה.

טיפים לייעול

אם הבנתם את הפסקאות לעיל, וגם אם לא, אתם וודאי עדיין מלאי חשש לקראת ההגשה – אז חשוב שתדעו, קיימות מערכות מקוונות בדיוק לאנשים כמוכם, מדובר במערכות ייעודיות לניהול דו"ח וכן להפקת חשבוניות באינטרנט. כמעט וכל המערכות מאפשרות מילוי מקצועי ומדויק של הדו"ח השנתי בלא יותר מכמה קליקים. מילוי מקוון הוא סוג של תעודת ביטוח למילוי פרטים נכונים, כולל ווידוא, ושליחה באופן ישיר למס הכנסה.

אז גם אם הבנתם את הפסקאות לעיל, וגם אם לא, תשתמשו במערכת מקוונת, מדובר במערכת שתאפשר לכם לא לשנות את לוח הזמנים המקצועי שלכם גם בהינתן דצמבר ודו"חות סוף השנה. לא מעט עצמאיים כבר עושים שימוש מתמיד במערכות ניהול מקוונת, ככה שאם עדיין לא קפצתם על הרכבת הזו, היא עוצרת בתחנה הבאה אצלכם. בשורה התחתונה, הסיבה שבשמה הקמתם את העסק הזה היא בכדי להרוויח כסף ולהגשים את עצמכם (זה התסריט האידיאלי), לכן אל תהססו להשתמש בכל עזרה שניתנת לכם על מנת להימנע מבקיאות בנוסח הדו"ח, בחישובים וטבלאות מורכבות, וכן תתרכזו בסיבה לשמה יצאתם לדרך העצמאית שלכם מלכתחילה.  

 

Exit mobile version