Site icon מקומון רמת גן

גניבה ממעביד – על מה בדיוק מדובר?

באופן כללי, החברה ומערכת המשפט רואות במעשי גניבה כמעשים חמורים הפוגעים באמון הבסיסי שנותן אדם באחר. עבירות הגניבה מטופלות בחומרה, בין היתר, על מנת לייצר הרתעה, כאשר לצד עבירות הגניבה ה"רגילות", ישנן עבירות גניבה חמורות יותר – עבירות גניבה ממעביד.

עורכי הדין רונן מנשה וקובי רון, עושים קצת סדר בנושא. לאתר של המשרד: mr-adv.co.il

לצד עובדים נאמנים, ישנם עובדים שבוגדים באמון שניתן בהם ובוחרים לגנוב מהמעביד שלהם בדרכים שונות. מעשי גניבה מהמעביד יכולים להיות גם בהיקפים קטנים ובלבד ששווי הגזלה עולה על 1000 שקלים.

גניבה ממעביד – גניבה בנסיבות מחמירות

מערכת המשפט רואה בחומרה מעשים בהם עובד גנב מהמעסיק שלו. תפיסת המעשים בחומרה רבה באה לידי ביטוי גם בענישה במתן גזר הדין. לצורך העניין, אדם שגנב כ-5000 שקלים מארנק של חברו, עלול להישפט ולהיענש בחומרה. עם זאת, מלצר שגנב מקופת המסעדה בה הוא עובד סכום זהה, עלול להישפט ולהיענש באופן חמור יותר, שכן מדובר בעבירה חמורה יותר.

מעסיקים נותנים אמון מלא בעובדים שלהם, תוך שהם נותנים להם גישה לקופות, כספות, מחשבים, מידע מקצועי ומידע מסווג. על העובדים להיות נאמנים לבית העסק שדואג לפרנסתם, ובעת שהם לא עושים זאת, הם עלולים להסתכן בעבירה חמורה. הגניבה יכולה לבוא לידי ביטוי בגניבת ציוד ממקום העבודה, שימוש בציוד שלא למטרות עבודה, גניבת כסף וכן הלאה.

דוגמאות לגניבה מהמעסיק – לא רק מקופת המזומנים

כשחושבים על מעשי גניבה, חושבים בעיקר על פתיחת כספת או קופה, לקיחת מזומנים והכנסתם לכיס. בפועל, מדובר על מעשים רבים שיכולים להיות גניבה ממעסיק לכל דבר ועניין.

לא רק גניבת מזומן מהקופה (אילוסטרציה). pixabay

המעשה השכיח ביותר שכנראה ישנם עובדים שלא מייחסים לו משמעות רבה, הוא דיווח לא נכון על שעות העבודה. כך לדוגמה, מקרה בו יום העבודה מתחיל בשעה 8.00, אך העובד מאחר ומגיע רק לקראת השעה 9.00. ומבקש מעמיתו להחתים את כרטיס העבודה שלו במחשב כך שבדו"ח השעות שעת הכניסה שלו תהיה השעה 8.00 – הדבר הינו גניבה ממעביד. עובדים רבים עושים זאת לא במטרה ישירה לגנוב מהמעסיק, אלא דווקא למנוע מצב בו הם נקראים לשיחת הבהרה אצל הבוס שלהם על איחורים ואי רצינות בעבודה. בשורה התחתונה? זהו כאמור מעשה גניבה ממעביד לכל דבר ועניין.

העונש על גניבה ממעביד – עד 7 שנות מאסר

לא ניתן לקבוע מראש מהו העונש המדויק שיקבל כל עובד שגנב מהמעסיק שלו, שכן בסופו של דבר, העונש נקבע בהתאם לפרמטרים שונים, לרבות:

עובדים שנתפסו גונבים ממעסיקם, יכולים לקבל גזר דין שיכול להגיע עד ל-7 שנות מאסר מאחורי סורג ובריח. רק לשם השוואה, במקרים של עבירות גניבה "רגילות", בית המשפט יכול להטיל עונש של עד 3 שנות מאסר.

עוד על גניבה ממעביד: https://www.mr-adv.co.il/experties/criminal-law/theft-from-an-employer/

Exit mobile version