Site icon מקומון רמת גן

בזכות ערנותה של השיננית, אותרה מחלה ממנה סבל ילד בן 5

לא כולם יודעים כי במסגרת טיפול שיננית, ניתן לאתר לעתים מחלות שמקורן אינו בחלל הפה, כמו סוכרת, סרטן, מצבי לחץ ודחק ועוד. מחלות אלו משפיעות על מצב בריאות הפה, תגובת החניכיים לטיפול השיננות, ריח הפה, נגעים שונים בחלל הפה ומאפיינים נוספים בחלל הפה ששיננית מבחינה בהם בעת הטיפול.

זה מה שקרה לנאוה מנג'ם, תושבת רמת גן, שיננית בכללית סמייל מזה 19 שנים, הצליחה לזהות מחלה עוד בטרם התיישב המטופל על כיסא הטיפולים. היה זה ילד בן 5 שהגיע לטיפול. עקב הבל פה החריג שלו הבינה מנג'ם שישנה בעיה עמוקה יותר, ואכן, לאחר בירור מעמיק יותר הוא אובחן עם דלקת חניכיים חריפה שאינה תואמת לגילו.

"הכל התחיל לפני בערך 4 שנים" מספרת מנג'ם. "אז הגיעה אליי מטופלת בשנות ה-30 לחייה שכתוצאה מדלקת חניכיים שהייתה לה היא סבלה גם מדימום ומאובדן שיניים. בסדרת הטיפולים שעשיתי לה ביצענו הסרת אבנית ומשקעים מעל ומתחת לחניכיים ותדרכתי אותה כיצד אפשר לשמור על היגיינת פה עם אבזור מתאים כדי לתחזק ולשמור על בריאות השיניים והחניכיים. מאז, המטופלת מגיעה אליי לטיפולי תחזוקה שגרתית אחת ל-4 חודשים. באחד הטיפולים סיפרה על בנה בן ה-5 שמדמם מהחניכיים למרות שהיא מקפידה איתו על צחצוח וטיפולים. הצעתי שתביא אותו איתה לטיפול הבא רק כדי שאביט בו" מספרת נאוה מנג'ם.

טיפול שיניים. אילוסטרציה צילום: unsplash

ברגע שנכנסו למרפאה, הבחינה מנג'ם בהבל פה חריג שכבר התריע על בעיה. לדבריה: "ממבט ראשון זיהיתי שמדובר בריח פה הנובע מנוכחות חיידקים ומחלת חניכיים. מצב הפה לא תאם את גילו הצעיר של הילד והסתבר, שלילד יש נויטרופניה עם אטיולוגיה לא ידועה. בשפה פשוטה  נסביר כי הילד סבל מהיעדר תאי דם שתפקידם להילחם בחיידקים ועקב כך מערכת החיסון שלו נחלשה משמעותית. הילד נמצא במעקב במרפאה המטולוגית, אך ההורים לא הונחו לעקוב אחרי מצב הפה, שהרי החניכיים נפגעות  כשהמערכת החיסונית מוחלשת.

"באותו הרגע ביקשתי מהרופא אישור להפנות את הילד לצילום פה (פנורמי) ונשלח מכתב לרופא המטפל בבקשה לבצע בדיקת דם עדכנית. האם לקחה את הילד לבצע צילום וביקשה להעבירו אליי. ברגע הראשון שהבטתי בצילום – הבנתי במה מדובר – דלקת חניכיים חריפה".

השיננית נאוה מנג'ם. עירנות מקצועית. צילום: פרטי

"התייעצתי עם מנהל המרפאה והתקשרתי בנוסף למספר רופאים מומחים ברפואת שיניים לילדים ושלחתי אליהם את הצילום. גם הם הבהירו מיד שהילד חייב להיות בבירור וטיפול קפדני על מנת להציל את השיניים שלו ולמנוע פגיעה חמורה בעצם הלסת האוחזת את השיניים. המלצתם הייתה הפנייה למרפאת השיניים באוניברסיטת תל אביב על מנת שיוכל להיבדק על ידי מספר רופאים מומחים ברפואת חניכיים וכן ברפואת שיניים לילדים".

מיותר לציין כי מאז הילד מטופל ומחלת החניכיים האטה את קצב התקדמותה. כמו כן, בימים אלו המקרה נלמד באוניברסיטת תל אביב.

גם בתקופה זו אסור להזניח את הביקורים השגרתיים במרפאת השיניים לבדיקת רופא וטיפול שיננית וזאת למען שמירה על בריאות הפה והבריאות הכללית.

Exit mobile version