Site icon מקומון רמת גן

בדיקת שמיעה לילדים – מדוע חשוב לבצען אותן ומתי יש לעשות זאת?

הרבה פעמים הורים יכולים לראות שהילדים שלהם לא מתייחסים למה שהם אומרים, לא בגלל שהם עושים להם דווקא או בגלל שהם כועסים עליהם, אלא פשוט כי הם לא שומעים מה הם אומרים. הרבה פעמים, הורים מקבלים פניות ממורים של הילדים על כך שהם לא מרוכזים בכיתה, על כך שהם לא משתתפים או פעילים יותר מדי אך לא בצורה ובזמן הנכון ובכך הם גורמים להפרעות בכיתה

יכולות להיות לכך סיבות שונות, אחת מהן מאוד נפוצה וקלה לאיתור, מדובר על בעיות שמיעה בקרב ילדים. אומנם נהוג לעשות בדיקת שמיעה לילדים מהרגע בו הם יוצאים לאוויר העולם, על מנת לדעת האם יש לילד בעיה של חרשות או שמא הוא לקוי שמיעה ברמה מסוימת, אך בדיקות שמיעה נהוג לעשות לאורך תקופה מסוימת, על מנת לבחון האם היא השתנתה, כלומר האם מצב השמיעה התדרדר או שמא הכל תקין ואין שום בעיה.

יש חשיבות לביצוע בדיקת שמיעה לילדים לא רק מסיבות בריאותיות, שהן כמובן סיבות מאוד חשובות ואסור לזלזל בהן. יש חשיבות לבדיקות שכאלה גם מסיבות חברתיות וכן מסיבות של התפתחות נכונה.

ילד שמתמודד עם בעיות שמיעה, יכול להתקשות מאוד בסביבה החברתית שלו. זה נכון במספר מובנים, ראשית, הוא עצמו יתקשה להסתגל לסביבה, שנית, ילדים יתקשו לקבל אותו ובמקרים רבים, לצערנו, הם עלולים גם לצחוק ולגלגל עליו, שלישית, הרבה פעמים זה עלול לפגוע בביטחון העצמי שלו.

צילום באדיבות pixabay

כאמור, מלבד הסיבות החברתיות יש גם סיבות אחרות של התפתחות נכונה. למשל, ילדים שמתמודדים עם בעיות שמיעה, מן הסתם יתקשו לשבת בכיתה ולהבין את המורה, הם יתקשו להבין מה ההורים אומרים להם, מה הם שומעים בטלוויזיה ובכלל. אלא דברים שיכולים לפגוע בהם קשות בכל מה שקשור לתהליך ההתפתחות שלהם.

מלבד זאת אנחנו צריכים לזכור, שאם לא נבצע בדיקת שמיעה לילדים שלנו בזמן, הבעיה עלולה להחמיר ולהשפיע על ההתפתחות שלו בעתיד.

מתי נכון לבצע בדיקת שמיעה

כאמור, נהוג לבצע בדיקת שמיעה כבר מהרגע בו הילד יוצא אל אוויר העולם. במידה והבדיקה יוצאת טובה, הרי שלאחר מכן הן יהיה נהוג לבצע את הבדיקה אחת לשנה במספר שנים, על מנת לוודא שאכן רמת השמיעה לא השתנתה.

בכל מקרה, נכון יהיה לבצע בדיקות שמיעה גם במקרים מיוחדים, למשל, בעקבות מחלה, בפרט מחלה שקשורה לסינוסים, במקרה והילד מתמודד עם דלקת באוזניים (דבר נפוץ אצל ילדים למשל אחרי שנכנסים מים אל תעלות האוזן).

כמו כן, יש לבצע בדיקות שמיעה בכל מקרה בו מורים או גורמים מוסמכים אחרים מעירים על כך שהילד לא מרוכז, לא קשוב ויש חשש שלא מדובר בעניין מנטאלי אלא בכך שאיננו שומע את מה שנאמר בכיתה.

Exit mobile version