Site icon מקומון רמת גן

אתרי הנצחה ברמת גן

העיר רמת גן, כמו לא מעט ערים בישראל, שוזרת בהיסטוריה שלה גם שמות, פנים וסיפורים של אנשים שכבר אינם פה. אתרי הנצחה פזורים ברחבי העיר ונותנים לה קשר ישיר, גם בשנת 2016, עם ההיסטוריה שלה ושל המדינה כולה.

רמת גן היא דוגמה טובה לדרך שבה הפכו גנים ציבוריים, כיכרות ופינות ציבוריות לבעלי ערך מוסף, בזכות אנדרטאות ואתרים להנצחה שמספרים את סיפורה של העיר.

סקרנו כמה מהאנדרטאות ואתרי ההנצחה של רמת גן.

הר הבנים ובית יד לבנים:

אתר הנצחה גדול שנמצא בראש רחוב מעלה הבנים, על אחת מגבעות רמת גן. זהו מרכז הנצחה גדול ובו מספר מוסדות, ביניהם בית יד לבנים בו מרוכזים שמותיהם של נופלי העיר בכל מערכות ישראל. בית יד לבנים נמצא לצד אנדרטת השואה.

השילוב בין זכרון השואה לזכרון הבנים הנופלים, הפך את המקום למרכז שאליו מגיעות משפחות להתייחד עם יקיריהם, אך גם למרכז לימודי אליו מגיעים תלמידים ללמוד על השואה ועל התקומה. אירועי הזכרון בעיר נערכים בדרך כלל באתר הנצחה זה.

אנדרטת חללי מלחמת תש"ח

בגן אברהם שנמצא ברחוב שרת בעיר נמצאת אנדרטת חללי מלחמת תש"ח. זהו אתר הנצחה מרווח עם רחבה שבה ניתן לערוך טקסים וקיר הבנוי ממצבת אבן גדולה עליה חקוקם שמותיהם של 111 לוחמים שנפלו במלחמת העצמאות והיו ילידי רמת גן ותושביה.

בצד המצבה שילבו המעצב והאדריכל אשר חירם והפסל יעקב לוצ'נסקי תבליט ועליו אריה פצוע, מטאפורה ברורה לנוכח המקום והנושא.

צילום: עמיעד טאוב

אנדרטת דב גרוניר וחללי האצ"ל

במרכז כמת גן, על דרך ז'בוטינסקי, נמצא פסלה של חנה אורלוף – גור האריה. הפסל הוא למעשה אתר הנצחה קטן המוקדש לעולה הגרדום דב גרונר ולשלושה חיילי האצ"ל שנפלו בזמן ההתקפה על משטרת רמת גן. בנוסף, חקוקים על האנדרטה שמותיהם של חללי האצ"ל תושבי רמת גן או כאלו שנפלו בפעולות להגנה על בית המשטרה.

עיצוב הפסח שם דגש על דימוי הכפיר – "גור אריה יהודה". האריה הצעיר מול האריה הבוגר – היישוב העברי מול האימפריה הבריטית.

אנדרטת המחתרות

בדרך בן גוריון בסמוך לרחוב אבא הלל נמצאת אנדרטה מפורסמת מאד, אנדרטת המחתרות. את האנדרטה פיסל מנשה קדישמן והיא כוללת שלושה ברושים מפוסלים המסמלים את ההגנה, הלח"י והאצ"ל. זהו מתחם אנדרטאות שכולל גם אנדרטה המוקדשת לצליחת נחל הירקות במלחמת העולם הראשונה. את המתחם כולו תכננה אדריכלית עיריית רמת גן, ד"ר רחל אסף.

כל האנדרטאות שציינו כאן, לצד רבות אחרות שמוצבות ברחבי העיר רמת גן, ביניהן אנדרטת הבנים ברמת שקמה, האנדרטה לזכרו של נחום רוזנברג ואתר הנצחה לנפגעי פעולות איבה בהר הבנים, מדגישות כיצד זכרונותיה של עיר יכולות להישזר בתכנון המקומי ולתת כבוד לנופלים דרך פסל, מבנה או אנדרטאות מעוצבות, שיש מאחוריהן סמל ומסר.

המאמר באדיבות סטודיו שיגן- עיצוב אנדרטאות ואלמנטים של הנצחה וזיכרון

Exit mobile version