Site icon מקומון רמת גן

איך נייצב את מצבנו הכלכלי בזמן משבר הקורונה ואחריו?

משבר הקורונה אינו רק משבר רפואי-בריאותי, אלא גם משבר כלכלי שנכנס אל הכיסים של כולנו, שכירים ועצמאים כאחד. איך אפשר להתמודד עם המשבר הזה ומה יעזור לנו לייצב את מצבנו הכלכלי, כדי שנעמוד על הרגליים לאחר שהחיים ישובו למסלולם? ריכזנו עבורכם כמה טיפים להתנהלות אחראית הן בהווה והן בחלוף הסערה.

כתבה פרסומית בשיתוף מימון ישיר

משבר הקורונה מכתיב לנו מציאות כלכלית חדשה

משבר הקורונה הוא משבר רפואי שפוגע בבריאותם של אנשים רבים, אך הוא גם משבר כלכלי שנוגע כמעט בכל אחד ואחת מאיתנו. השכירים נפגעים כאשר חברות רבות מצמצמות פעילות וכתוצאה מכך מפטרות עובדים או מוציאות אותם לחל"ת. עצמאים וביניהם בעלי עסקים קטנים, מתמודדים במקרה הטוב עם ירידה בהכנסות ובמקרה הפחות טוב עם אפס הכנסות. בנוסף לכך, כל תמהיל ההוצאות הרגיל שלנו משתבש וכל ההתנהלות הכלכלית המשפחתית משתנה. בתוך כל התמונה הזו האופק אינו ברור והעתיד מעורפל – איש מאיתנו לא יודע עד מתי יימשך הסגר, מתי אפשר יהיה לשוב לעבודה סדירה, ואיך בכלל ייראה היום שאחרי. ההווה החדש והעתיד המעורפל גורמים לאנשים רבים לשאול את עצמם בדאגה אם ואיך יצליחו לשרוד את המשבר מהבחינה הכלכלית.  במצב כזה, חשוב להיערך לבאות על ידי גיבוש "אסטרטגיית יציאה" שבעזרתה ניתן יהיה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי. במסגרת אסטרטגיה זו ניתן לנקוט בצעדים שונים כפי שיפורטו להלן.

הפחיתו בהוצאות ככל שניתן – גם עכשיו וגם ביום שאחרי

נכון לעכשיו, לטווח הקרוב וגם לתקופה הראשונה לאחר החזרה לחיים רגילים – כדאי מאוד להפחית בהוצאות. אמנם חלק מההוצאות כמו דלק, בילויים, חו"ל וכיו"ב ירדו כרגע ממילא, אך מאידך עדיין יש הוצאות רבות על מוצרי מזון ועדיין רבים מאיתנו רוכשים מוצרים שונים אונליין. הטיפ הוא לרכוש בצורה מאוזנת, לא לאגור מלאי לתקופה ארוכה ולא להתפתות למותרות שיכבידו על התקציב. במחשבה על היום שאחרי, מומלץ לרכוש בעיקר מוצרי מזון בסיסיים שאינם מתכלים במהרה כמו קמח, סוכר, שימורים וכיו"ב שיוכלו לשרת אתכם גם כשהמשבר יחלוף.

לשמור על יציבות בתקופות קשות. צילום: Pexels

את ההתנהגות הקפדנית עם התקציב המשפחתי כדאי לאמץ גם בחלוף הסערה – להפחית ביציאות למסעדות ולאכול יותר בבית, לא לרוץ מיד ולהזמין כרטיסי טיסה אלא לנהוג בזהירות ובאחריות, להמתין בסבלנות ולוודא שהדברים אכן שבים למסלולם. חשוב להסתכל כמה חודשים קדימה ולבדוק מהו התקציב הנדרש כדי לצלוח תקופה מאתגרת כזו עם מינימום נזקים.

הקפיאו מנויים שונים שאין בהם שימוש כרגע

במסגרת החיסכון בתקציב וייעול ההתנהלות הכלכלית, מומלץ לבטל או להקפיא כל מנוי שאין בו שימוש כרגע – למועדוני כושר, לתיאטראות, לחוגים, למשחקי ספורט ועוד. ככל שתחסכו בהוצאות הפנאי שאינן רלוונטיות כרגע, כך יהיה לכם יותר כסף פנוי שיסייע לכם להשתקם בהמשך.

הגדילו מסגרות אשראי והקפיאו משכנתאות

אם אתם צופים ירידה משמעותית בהכנסות, כדאי לפנות אל הבנקים וחברות האשראי כדי להגדיל את המסגרות שלכם. הרעיון הוא להגדיל מסגרת לא במטרה לבזבז יותר אלא כדי לקבל טווח ביטחון ולהימנע מחריגות. בתקופה שבה רוב הרכישות שלנו נעשות אונליין ובכרטיסי אשראי, יש חשיבות להרחבת המסגרות.

כמו כן, בעלי המשכנתאות שביניכם יוכלו לבקש מהבנק הקפאת תשלומי משכנתא באופן זמני. צעד כזה עשוי לתת לכם מרווח נשימה משמעותי. מאידך, אל תיכנסו לפאניקה בכל נושא החסכונות וההשקעות – בעניין הזה עדיף להיות זהירים ולא לנקוט בצעדים ושינויים דרסטיים כמו משיכות או שינויי מסלול, הן בשל רגישות התקופה והן בהיבט ההסתכלות לטווח ארוך.

הגדילו הכנסות על ידי עבודה זמנית

תתפלאו אבל גם את התקופה הקשה הזו אפשר למנף כדי לפתח אפיקי הכנסה נוספים ולהקטין את הגרעון. אפשר למצוא עבודה זמנית במשלוחים או בסופרמרקט, או להיענות להצעות עבודה שונות שמוצעות באינטרנט כמו מוקדי שירות ומכירות, בק אופיס, סקרים וכיו"ב.

טיפ לעצמאים להווה ולעתיד לבוא – בססו תשתית לעבודה מרחוק

לעצמאים שיכולים לספק את שירותיהם מרחוק בצורה דיגיטלית, זהו זמן טוב להיפתח לעולם הדיגיטל ולהשתלב בו. אפשר לנצל את הזמן שנפל לידכם לצורך בניית תשתיות לעבודה מהבית ותכנון האסטרטגיה העסקית בתום עידן הקורונה.

כשהמשבר יעבור – כולנו נשתקם

בסופו של דבר משבר הקורונה יהיה מאחורינו, וחשוב שכאשר זה יקרה נדע להתנהג בצורה נבונה ומושכלת. בתחילת הדרך חלק מהאנשים יחזרו לעבודה, וגם אם בשלב הראשוני זה לא יקרה במתכונת מלאה, הרי שעדיין תהיה עלייה בהכנסות. כשהדבר יהיה נכון כלכלית, אפשר יהיה גם להיעזר במידת הצורך בלקיחת הלוואה שתסייע לגשר על הפער שנוצר בתקופה הזו. עם זאת, זכרו – גם כשהכול יחזור לכאורה לקדמותו, כדאי להיות זהירים ומתונים בהוצאות ובהתחייבויות השונות שאנחנו לוקחים על עצמנו. אם כבר קורונה, אז לפחות שנפיק ממנה לקחים ונעשה שינויים לטובה.

* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.
* אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
* מס' רישיון 54414.
*יש לעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות.

Exit mobile version