Site icon מקומון רמת גן

איך נולדה שיטת ה-NLP וכיצד היא רלוונטית לחיינו?

בשבוע שעבר "קפצנו למים" והסברנו על שיטת NLP ועל העקרונות המרכזיים בשיטה. עכשיו אני רוצה לקחת צעד קטן אחורה ולספר לכם כיצד נולד ה-NLP, על איזה רקע הוא הוא יושב – וכיצד הוא רלוונטי לחיינו.

מאת: אנה אוקונב

NLP זו גישה שפותחה באמצעות מודלינג (דיגום) של התנהגויות עם מיקוד מיוחד על אותם התנהגויות שעושות את ההבדל בין ביצוע של "גאון" לביצועיו של האדם הממוצע באותו תחום. המטרה העיקרית היא ללמוד כיצד ניתן לשכפל את "הגאונות" ולהפוך אותה למודל שניתן ללמידה.

בשנות ה-70 של המאה הקודמת כאשר סטודנט נלהב (ריצ'רד בנדלר) ופרופסור באוניברסיטה סנטה קרוז קליפורניה ג'ון גרינדר) הוקסמו מהגאונות האנושית שבאה לידי ביטוי בתוצאות יוצאות דופן של אנשים מסוימים. סקרנותם הגדולה והתצפיות שערכו איפשרו להם לחשוף את דפוסי התנהגות הייחודיים לגאונים בולטים במיוחד.

הפעולה החשובה ביותר שהם ביצעו נקראת modeling והיא גם נחשבת למרכיב חשוב ביותר ב-NLP. מודלינג זה תהליך בו נלמדים דפוסי השפה וההתנהגות בהקשר לתחום הגאונות של האדם.

בנדלר וגרינדר החלו את חקירתם באמצע ושלוש הגאונים בולטים: ורג'יניה סאטיר, פריץ פרלס ומילטון אריקסון. שלושה גאונים האלו מתחום הטיפול הנפשי, חוללו שינויים יוצאי דופן באנשים איתם עבדו. הגיוניות שלהם הייתה ברמת תת המודע, זה לא היה משהו שניתן להבחין בו על פני השטח. כאשר הם נשאלו מה מייחד אותם, לא הייתה להם תשובה ברורה אם בכלל. גרינדר ובנדלר ישבו במחצית "הגאונים" כאשר הם סופגים כל תנועה, כל מילה, כל הבעה.

עם מעט ידע בתחומם של גאונים אלו ועם מעט ידע בתחום הפסיכותרפיה בנדלר במהלך השנתיים של חקירה מלאת התלהבות ותשוקה בודדו את תבניות התנהגות של הגאונים ויעצרו מודלים מובנים לשכפול גאוניות וכך למעשה נולד ה-NLP.

גרינדר ובנדלר אספו סביבם חבורה של אנשים שמטרתם ללמוד יותר ויותר על ההתנהגות ומצוינות האנושית. אל החבורה הזו הצטרף אנתרופולוג בעל שם עולמי גרגורי בייטסון.

ב-1975 פרסמו בנדלר וגרינדר את שני המודלים הראשונים של ה-NLP. ספרים אלו זכו לפרסום רב ותחום ה_NLP החל להתפרסם בעולם. אנשים מתחום הטיפול, ההתנהגות והתקשורת הבינו שיש כאן הזדמנות עבורם ללמוד כלי באמצעותו הם יוכלו להיות ג להיות הגאונים בתחומם ולהפיק גם הם תוצאות מדהימות ויוצאות דופן.

גרינדר ובנדלר החלו להעביר קורסים בהם לימדו יישומים שונים של המודלים שחשפו. הקורסים האלו הוכיחו שהמודלים של NLP ניתנים להעברה לאחרים, כלומר אלו שלמדו אותם יכלו ליישם אותם בהצלחה בתחומים שלהם כגון: תהליכי שינוי, טיפול, חינוך, ספורט, מכירות, ניהול, מנהיגות ומו"מ.

מה שהתחיל בסקרנות ורצון ללמוד את סוד הקסם של הגאונים, התפתח עכשיו לתחום בינלאומי הנוגע באינסוף תחומים, ועל כך – בפעם הבאה.

אנה אוקונב היא מדריכת NLP ומרצה בתחום
Exit mobile version