Site icon מקומון רמת גן

איך מרגיש דיכאון קליני?

אנשים רבים סובלים מדיכאון הגורם לפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי שלהם ובאיכות חייהם. הדיכאון עלול לגרום לקשיים בעבודה ובקריירה, לקשיים חברתיים ומשפחתיים, לבעיות בזוגיות ועוד. מי שסובל מדיכאון קליני חש חסר ערך והוא עשוי לחוות ייאוש רב, חוסר הנאה מדברים שונים וחוסר תקווה. כדאי לדעת כי יש סוגים שונים של דיכאון והתופעה באה לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות, ולתופעה יש תסמינים מוכרים שיכולים להיות פסיכולוגיים והתנהגותיים ו/או תסמינים גופניים.

מהו דיכאון קליני?

דיכאון נחשב לתופעה שכיחה באוכלוסייה, ואחת מכל חמש נשים ואחד מכל עשרה גברים יחוו את התופעה בשלב מסוים בחייהם. הדיכאון מוגדר כהפרעה פסיכיאטרית השייכת לקבוצת ההפרעות במצב הרוח, ובמקרים בהם חווים מצב רוח ירוד וחוסר עניין בפעילויות היומיום לאורך תקופה הנמשכת מעל שבועיים – המטפל סובל מדיכאון קליני.

לפי הסטטיסטיקה מדובר בתופעה נפשית נפוצה, וכאחד מכל עשרה ישראלים יחווה דיכאון בשלב מסוים בחייו, ויש הסובלים מדיכאון קליני הגורם לירידה ניכרת בתפקוד היומי בעבודה, בשעות הפנאי, בחברה ובמשפחה.

לדיכאון הקליני יש תסמינים שונים, התסמינים העיקריים של התופעה הם:

דרכי טיפול בדיכאון קליני

את הטיפול לדיכאון הקליני מתאימים רק לאחר אבחון מקצועי ושלילת בעיות אחרות. יש סוגים שונים של דיכאון ,למשל דיכאון לאחר לידה, לכן הטיפול חייב להתאים לתופעה ולתסמינים שהמטופל חווה.

האבחון נעשה על ידי פסיכיאטר מוסמך ומנוסה, תהליך האבחון כולל שיחות עם המטופל ובני משפחתו. הטיפול המומלץ כיום מבוסס על שילוב בין תרופות נגד דיכאון לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי. יש שיטות טיפול מתקדמות המיועדות למצבים של דיכאון קליני כמו טיפול בגזעי חשמל (ECT), גרייה מגנטית (EMS), קטמין ואסקטמין.

אילוסטרציה. צילום: אנדרו ניל
סוגי דיכאון

יש סוגים שונים של דיכאון:

הקשר בין דיכאון לחרדה

הקשר בין תופעת הדיכאון לתופעת החרדה ידוע עוד מהמאה הרביעית לפני הספירה לאחר שהיפוקרטס הצביע על הקשר בין שתי התופעות. הסטטיסטיקה והמחקרים העדכניים בעולם הרפואה מצביעים על קשר הדוק וישיר בין התופעות, ולמעשה כ-67% מהאנשים הסובלים מדיכאון חווים גם חרדה, כאשר החרדה מתאפיינת בחוסר שקט כללי, בהתפרצויות זעם וכעס, בסף גירוי נמוך ועוד.

אדם הסובל מדיכאון קליני מתמשך עלול לסבול גם מתסמיני החרדה. הנתונים מוכיחים כי כ-20% מהמטופלים המאובחנים בדיכאון קליני סובלים גם מחרדות קשות, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי להתאים טיפול מיטבי לאדם.

Exit mobile version