Site icon מקומון רמת גן

איך לוודא שרצף הזכויות שלנו נשמר בהחלפת עבודה?

סיום עבודה והתחלת עבודה חדשה עשויים להיות תקופה מבלבלת ולא פשוטה עבור רובנו. דווקא אז, חשוב לשים לב שהזכויות שלכם בקרן הפנסיה ובעת סיום העבודה נשמרות כדי שתוכלו לקבל את כל מה שמגיע לכם

נדמה שהכלכלה הישראלית פורחת ונתוני האבטלה מעולם לא היו נמוכים יותר, אך כשעוברים מנקודת המבט של המשק לנקודת המבט הכלכלית האישית שלכם, התמונה עשויה להיות שונה. לא אחת קורה שאנחנו עוזבים מקום עבודה כי קיבלנו הצעה טובה יותר במקום אחר, ולעתים מקום העבודה שלנו הוא שיוזם את הפרידה הזו או שהעסק נמכר לבעלים חדשים אך אנחנו לא זוכים להמשיך איתם. תהא אשר תהא הסיבה לכך, לאורך השנים רבים מאיתנו יחליפו כמה וכמה מקומות עבודה. כעובדים אנחנו זכאים לזכויות סוציאליות מסוימות ועזיבת מקום עבודה, גם אם לצורך החלפה במקום עבודה חדש, מחייבת אותנו לשים לב שהזכויות שלנו נשמרות. הזכויות שלנו בקרן הפנסיה, דמי הבראה, פדיון ימי חופשה ושחרור כספי הפיצויים הם רק חלק מהזכויות שאנחנו עשויים להיות זכאים להן.

כיצד תוודאו שהכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה נשמר?

כל עובד שכיר זכאי לחיסכון פנסיוני בו מופקדים עבורכם הכספים לפנסיה. ההפקדה החודשית לקרן הפנסיה מאפשרת לכם לצבור חיסכון לגיל הפרישה, אך גם מבטיחה לכם כיסוי ביטוחי למקרה של מוות או נכות עוד לפני כן.

כל עוד ישנן הפקדות לקרן הפנסיה הכיסוי הביטוחי נשמר. לאחר עזיבת מקום עבודה הכיסוי הביטוחי שלכם בקרן הפנסיה יימשך עוד חמישה חודשים, כאשר עלות הכיסוי הביטוחי תיגבה אוטומטית מהחיסכון הקיים שלכם בקרן. אם לא תתחילו לעבוד אצל מעסיק חדש במהלך תקופה זו, עליכם להודיע לקרן הפנסיה ולהסדיר המשך תשלום עבור הכיסוי הביטוחי כדי שתהיו מכוסים וגם כדי לא לאבד את הוותק שצברתם בקרן הפנסיה לצורך תקופת האכשרה הנדרשת לביטוח.

תוכלו להסדיר המשך תשלום עבור הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה למשך התקופה שבה היו הפקדות רצופות לקרן לפני סיום ההעסקה שלכם ולא יותר מ-24 חודשים בסך הכל. כלומר, חמישה חודשים שבהם הכיסוי הוארך אוטומטית ועוד 19 חודשים נוספים לכל היותר.

מה מגיע לכם לאחר סיום עבודה אצל המעסיק?

בעת סיום עבודתכם אצל המעסיק הקודם, חשוב לוודא שאתם מקבלים פיצוי עבור ימי החופשה ודמי ההבראה בהתאם לחלק היחסי של השנה שבו עבדתם אצל אותו מעסיק. ימי חופשה שנצברו לזכותכם ולא ניצלתם תוכלו לפדות בכסף ולקבל כתשלום חד-פעמי בהתאם למספר הימים שצברתם ולגובה השכר שלכם.

גם אם עזבתם את מקום העבודה בחורף או בכל עונה אחרת, תהיו זכאים בכל זאת לדמי הבראה חלקיים שישולמו לכם בעת עזיבת מקום העבודה בהתאם לחלק היחסי של השנה שבה עבדתם.

צילום: shutterstock

בנוסף, לאחר סיום העבודה, חשוב מאוד לקבל מהמעסיק שלכם מכתב המאשר את סיום העסקתכם וכי הוא משחרר לטובתכם את הפיצויים שנצברו בחיסכון הפנסיוני. במקרים רבים תהיו זכאים לקבל מהמעסיק גם טופס 161 המפרט את נתוני עבודתכם אצל המעסיק ואת סכומי הפיצויים ששולמו לכם ושיעור המס החל עליהם. מסמכים אלה יאפשרו לכם להחליט מה לעשות עם כספי הפיצויים שלכם ולבדוק האם אתם זכאים לזכויות נוספות בתקופה שעד התחלת העבודה החדשה.

מה עושים עד התחלת עבודה חדשה?

לאחר שהשלמתם את התהליכים מול המעסיק הקודם ודאגתם להמשך הכיסוי הביטוחי שלכם בקרן הפנסיה, אתם תהיו עסוקים וודאי בחיפוש עבודה חדשה. עד התחלת העבודה החדשה יתכן שתהיו זכאים גם לדמי אבטלה. לעזיבת מקום עבודה יכולה להיות משמעות כלכלית נוספת הקשורה לחסכון הפנסיוני – בדקו האם עזיבת מקום העבודה הקודם משפיעה על דמי הניהול שתשלמו בקרן הפנסיה. באותה נשימה, גם לאחר עזיבת מעסיק קודם או בעת התחלת עבודה חדשה אצל מעסיק חדש תוכלו תמיד לשקול להעביר את החיסכון שלכם לפנסיה לקרן פנסיה נבחרת, המוכרת גם בשם קרן ברירת מחדל. בקרן הנבחרת תהיו זכאים לדמי ניהול מופחתים למשך עשר שנים, ללא קשר למקום העבודה שלכם. חשוב לעדכן את המעסיק החדש בהקדם על כך שיש ברשותכם חיסכון פנסיוני קודם ועל קרן הפנסיה שבה תרצו להמשיך לחסוך.

גם אם עוד לא מצאתם עבודה חדשה, כדאי לנסות ולהיערך לירידה בהכנסות שלכם ולהתאים את התקציב החודשי. לפני שאתם ממהרים למשוך את כספי הפיצויים שעלולים להקטין את החיסכון שלכם לפנסיה בכ-40% ולפגוע בהטבות המס שתוכלו לקבל בעת הפרישה לפנסיה, נסו לבדוק אם תוכלו להסתדר בינתיים גם בלי כספי הפיצויים. התקופה שבין עבודות היא וודאי פחות נעימה, אך חבל להמשיך לשלם עליה גם לאחר הפרישה לפנסיה.

 

אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

Exit mobile version