Site icon מקומון רמת גן

שברי מאמץ

ישנם לא מעט שברים שונים העוברים על גוף האדם, לעיתים שברים אלו קורים מטעות אנוש או מחבלה כזו או אחרת, אך ישנם שברים שמתקיימים גם כן מטעות אנוש אך ללא כל כוונת תחילה או אפילו מחשבה כי פעולה שכזו תגרום לשבר. למי שכבר הבין אנו מתייחסים לשברי מאמץ, שהרי הם בניגוד לשברים רגילים אינם "נראים" לעין אנושית ולמעשה אינם נגרמים עקב טעות כמו נפילה מסולם, אלא משימושים שעיקרם ספורטיביים ואמורים להטיב לגוף האדם.
שברי מאמץ מאפיינים בעיקר את אוכלוסיית המתאמנים אבל לא רק. ומכיוון שגם האבחון יכול להיות מתעתע וגם החזרה לשגרה משברי מאמץ, המאמר הבא יסביר את אופי הטיפול האבחון והשיקום שכרוכים בשברי מאמץ.

קבוצות סיכון ודרכי אבחון

ישנם כמה קבוצות הנמצאות בדרגת סיכון של שברים באופן תמידי, אך לשברי מאמץ כמה סיכונים שונים המתלווים אליהם כמו תשישות של השרירים, חלשה של העצמות ואפילו מבנה כף הרגל. בכל הקשור לקבוצות החשופות לשברי מאמץ אלו בעיקר ספורטאים/חיילים שממחסור במנוחה או במאמץ מוגבר עלולים לסבול משברי מאמץ, והקבוצה השנייה היא כמובן נשים בהריון שעלולות ליצור שברי מאמץ עם מחסור הסידן והליכה מרובה. מקרים כמו מחלת אוסטיאופורוזיס הגורמת להיחלשות של העצמות, המעסה גבוהה מידי של אימונים שונים עלולה גם היא להביא לשברי מאמץ דרך. את שברי המאמץ ניתן לאבחן במרבית המקרים דרך תיאור המקרה של המטופל, אך מומלץ לבצע גם בדיקת דגימות שתאשר זאת.

תמונה: freepik

איך משתקמים ונמנעים

טיפול בשברי מאמץ דורש לא מעט תכנון ארוך טווח כאשר בראש ובראשונה חשוב לנוח עד כמה שניתן ולבצע טיפולי פיזיותרפיה, טיפול ומנוחה טובה יצליחו לצמצם עד כמה שאפשר את הכאבים ובמידה נכונה גם להחזיר את המטופל אל חייו הרגילים בצורה די מהירה. אחד המרכיבים הטבעיים שעוזר בלא מעט תהליכים מטבוליים אותם עובר הגוף, הוא כמובן סידן. המינרל שמככב בעיקר על עטיפות גבינה צהובה וגבינה לבנה נחשב לאחד המינרלים החשובים לגוף האדם בבניית עצמות, כך שצריכה מאוזנת ומבוקרת של סידן יכולה לעזור גם באיחוי השברים והחזרה המהירה אל השגרה.

Exit mobile version