Site icon מקומון רמת גן

רואים תוצאות: תרופות לטיפול בהשמנה שכדאי להכיר

האם תרופות לטיפול בהשמנה באמת מסייעות לירידה במשקל? או שמא מדובר בתוצר מסחרי עם תוצאות חלקיות בלבד? לאור השיח המוגבר לגבי יעילותן של התרופות החדשות לטיפול בהשמנת יתר ובראשן זריקות ההרזיה, חשוב להתייחס ליעילות התרופות הקיימות ולהתאמתן לסוגים שונים של מטופלים.

קרדיט Freepik.com

הטיפול החדשני בהשמנת יתר: מהיר, יעיל וידידותי

בבסיס המאבק בהשמנה טמון עקרון אורח החיים הבריא, שמצריך אימוץ של דפוסי התנהגות לשמירה ולשיפור הבריאות, בין היתר במציאת דרכים יעילות להפחתה במשקל. בנוסף לשוק הדיאטות העשיר שמציע את דיאטת דש, הים תיכונית, 16:8 ואת הפעילות הגופנית על כל גווניהם ואפשרויותיהם, אושרו במשרד הבריאות תרופות מרשם להרזיה.

תרופות אלה מיועדות לבעלי עודף משקל של BMI 27 ומעלה, עם שני גורמי סיכון להשמנת יתר כמו כולסטרול גבוה, טרום סוכרת או טייפ 2, יתר לחץ דם ועוד. מי שעודף המשקל שלהם עומד על BMI 30, זכאים להשתמש בתרופות אלה גם ללא גורמי סיכון קיימים.

האם התרופה באמת תעזור לי?

תרופות לטיפול בהשמנה משיגות תוצאות יעילות ומוכחות בירידה במשקל, אך בדומה ליתר שיטות ההרזייה, אינן מהוות פתרונות קסם. אימוץ אורח חיים בריא מהווה חלק בלתי נפרד מהצלחת התהליך, שכן גם לאחר שתושג הרזיה, יש צורך להמשיך לשמור על הקיים מבלי לשוב לנקודת ההתחלה. כך או כך, הנתונים טובים: בין 5%-20% יופחתו מהמשקל בשנה, כאשר אצל חלק מהמטופלים יופיעו תוצאות משמעותיות תוך זמן קצר מתחילת השימוש בתרופה.

אילו תרופות לטיפול בהשמנה קיימות?

זריקות להרזיה

התרופות וויגובי ואוזמפיק, מכילות באופן סינטטי חומר פעיל בשם סמגלוטיד שפעילותו דומה להורמון GLP-1 המופרש לאחר ארוחה ונקשר לקולטנים במוח ששולטים בתחושת השובע והרעב. התרופה סקסנדה מכילה חומר פעיל בשם לירגלוטייד המיועד לטיפול בסכרת ולהשמנה.

באמצעות זריקות אלה ובשילוב עם תזונה תקינה ופעילות גופנית, תושג שליטה מחדש על המשקל, תוך צמצום משמעותי בתחושת הרעב והגעה ל-BMI תקין במהירות, גם יחסית בקלות.

כמוסות להרזיה

מלבד הזריקות, ניתן להשתמש בכמוסות כמו קונטרייב המבוססת על החומרים הפעילים נלטרוקסן ווולבורטין. המינון בתרופות אלה אינו קבוע והוא עולה בהדרגה, לעתים עם הצורך להמשיך ליטול אותן לשנים או לכל החיים. בנוסף, תרופות אלה אינן נכללות בסל הבריאות הממלכתי וניתן להשיג אותן רק באמצעות אישור מיוחד שניתן דרך טופס 29ג\' של משרד הבריאות.

תרופות נוספות בנגישות גבוהה יותר הן קסניקל, הבולמת את ספיגת השומנים בגוף ודורשת מרשם רופא והתרופה הוותיקה רזין, שמגבירה את תחושת השובע. כמוסות מוכרות אחרות כמו ריבלסוס למשל, מיועדות לטיפול בחולי סכרת בלבד ואינן ניתנות כתרופה לסובלים ממשקל יתר.

בשורה התחתונה

המאבק בהשמנת היתר פונה באחרונה לאמצעים ידידותיים, בעלי תוצאות טובות המושגות במהירות, לרוב ללא קשיים מיוחדים. יחד עם זאת, מתן תרופות לטיפול בהשמנה דורש ליווי ופיקוח רפואי הדוק, התאמה מדויקת של סוג התרופה והאמצעי לכל מטופל ונסיבותיו וקבלת החלטות על המשך הטיפול בהתאם להשגת היעדים, תוך הנחלת אורח חיים בריא ומטיב, לשיפור ארוך טווח של הבריאות הכללית.

Exit mobile version