Site icon מקומון רמת גן

קבלת תרומות לעמותה ללא בעיות מס

תורמים ונתרמים הולכים על ביצים סדוקות. מכאן מתחייבת הליכה זהירה. הזהירות נובעת ומתחייבת מהיחס המחמיר והבלתי סלחני של שלטונות המס כלפי המעלימים אותו ובשל החשש, הלא בלתי מוצדק כפי שמתברר לא אחת, מכך שתרומות עלולות להוות שביל בריחה מתשלום מס. קבלת תרומות לעמותה צריכה להיעשות באופן מסודר.

עמותות המתקיימות על תרומות חייבות בזהירות יתרה, במיוחד במקרים שבהם תורמים מבקשים להישאר עלומי שם וזהות. תקנות מחייבות רישום תרומה מעל לסכום 20.000 ₪. כל תרומה לעמותה צריכה להירשם במסמכי העמותה, אשר נדרשת בהם שקיפות מרבית.

כדי להימנע מבעיות מס על מנהלי העמותה להקפיד על:

  1. יש לנהל פנקס תורמים פנימי, שבו יירשמו כל הנכסים והכספים שהעמותה מקבלת כמתנה או כתרומה. פנקס זה צריך להיות פתוח לעיון חברי הוועד המנהל של העמותה, רשם העמותות ונציגים של נציבות רשות המסים. אם יש גופים נוספים שהוסמכו לבדוק את מסמכי העמותה- על המסמכים להיות גלויים גם לעיניהם.
  2. כל סכום שהתקבל צריך להירשם אולם ניתן לכבד בקשה של תורם להיוותר באלמוניותו גם גובה התרומה אינו עולה על הסכום המותר.
  3. במקרים חריגים, באישור מיוחד של רשם העמותות, ניתן להותיר באלמוניותו תורם שתרם מעבר לסכום הגג ( 20.000 ₪) בהינתן סיבות המצדיקות את הבקשה.
צילום: חופשי

קבלת תרומות לעמותה כבסיס לקיומן וכתנאי לפעילותן

רישום מסודר נדרש הן לצורך פיקוח ובקרה והן כדי לאפשר ניהול תקין של העמותה באופן שוטף. הרישום משרת אפוא את כולם. הוא מאפשר לחברי העמותה לדעת כמה כסף התקבל בה, להיכן נותב, האם השימוש בו היה מושכל ומוצדק. קבלת תרומות לעמותה מאפשרת אפוא את פעילותן. רובן ככולן מבוססות על תרומות ולכן מחויבים חברי העמותה לתת הסבר לכל הוצאה. תרומה, בין שהיא כסף ציבורי ובין שהיא כסף פרטי, היא מתנה וככזאת היא ודאי מוערכת ומבורכת, אבל מאחר שמדובר בכסף וכסף תמיד הוא נושא רגיש, וטוב  שכך, רישום מסודר וניהול תקין הם תנאי הכרחי לשקיפות נדרשת.

מתן בסדר היא מידה נאצלת. יש תורמים, בעיקר כאלה המכונים "כבדים", אשר חשוב להם להישאר אלמוניים, אף שבשורה התחתונה מי שצריכים לדעת את זהות התורמים יודעים אותה. יש לכבד את רצונם, וזאת מבינות גם הרשויות, אשר מתירות להחריג במקרים מסוימים תורמים שונים שתרומתם גבוהה יותר מ- 20.000 ש"ח.

הדבר האחרון שמאחלות לעצמן הנהלות של עמותות הוא להיתפס בהעלמת מס, לכן הן מקפידות על רישום מסודר. השקיפות משרתת גם אותן. פיקוח הדוק על עמותות הוא חשוב ומבורך. כל עמותה ודאי יודעת שהפיקוח מהווה אמצעי חשוב ניהול נכון.

תרומה מהווה מידה אנושית יפה ומרגשת. מי שיש להם תורמים לגופים ולעמותות שמטרתן ותכלית קיומן הוא לסייע לנזקקים. עמותות עושות את החברה שלנו טובה וחומלת יותר.

Exit mobile version