Site icon מקומון רמת גן

פריחת הגפן ופרייה

מי שמחכה לענבי הגפן הביתית שלו מתחיל לספור את הימים עם בוא האביב, אז מתחילה פריחת הגפן ובקרוב יופיעו הפירו הזעירים שילכו ויתפחו. אכן, מי שמוכן להשקיע בגידול גפן בחצר ייהנה מצמח נהדר, הנותן עם השנים מענה מצוין להצללה בקיץ, וגם את הענבים המתוקים – חמצמצים. יחד עם זאת, כדי ליהנות מהפירות יש לעמול, כלומר להכין את הגפן לקראת הבציר.

איך למקסם את התבואה

כאמור, פריחת הגפן מתחילה באביב, מעט אחרי הלבלוב שבא אחרי תרדמת החורף. מכאן והלאה הענבים יתפחו ויתמלאו במים, סוכרים טבעיים, נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים ועוד. מדובר בתהליך הבשלה המשתנה בין סוגי ענבים, כאשר ענבים שחורים ואדומים יבשילו בין מאי לאוקטובר, ואילו ענבים ירוקים בין יוני לנובמבר, אבל באופן כללי – ההבשלה מתרחשת בעיקר בחודשי הקיץ.

כאמור, כדי ליהנות מיתרונותיה של הגפן יש לטפל בה ולטפחה. ראשית, יש להבין מה יותר רוצים מהגפן – צל או פירות. אם התשובה היא צל הרי שיש לבצע גיזום מינימאלי בסוף החורך על מנת להשאיר יותר ענפים, להוריד ענפים קטנים ולא גדולים, ולתת לגפן את העיצוב והצורה המבוקשים. בנוסף, אם הכוונה היא לצימוח מהיר וקבלת צל, עדיף להוריד באביב את הפירות המבשילים כדי למקד את האנרגיה של הגפן בצמיחה, וגם להימנע מהלכלוך הלא רצוי של ענבים.

יחד עם זאת, מי שרוצה תבואה נאה בקיץ יהיה צריך לבצע גיזום (לזמור) את הגפן באופן מוקפד יותר. למעשה, הגיזום של גפנים הוא מאוד יסודי ונמרץ, ומה שצריך להשאיר הוא בין ארבע לשמונה זמורות בלבד, כלומר את הענפים החומים היוצאים מהענפים האפורים שבאים מהגזע. זכרו שזמורות מבוגרות לא מצמיחות פירות טובים, ולכן יש לבחור את היותר צעירות, יפות, בריאות והצומחות לכיוון הרצוי מבחינת העיצוב, ואת כל השאר לזמור. בנוסף, צריך לתת לזמורות שנשארו אורך אידיאלי עבור צמיחת האשכולות. האשכולות יוציאם מתוך "העיניים" של הזמורה ולכן יש להשאיר בין עשר לארבע עשרה כאלו החל מתחתית הזמורה. מעבר לכך את כל החלק העליון גוזמים.

מה עוד כדאי לעשות?

לאחר פריחת הגפן, כדי למקסם את התבואה יש לטפל היטב באשכולות הצומחים. ראשית, יש לוודא שאין כמות גדולה מדי של אשכולות המונעת מהצמח לספק אנרגיה לקבלת פירות טעימים, ומידת הצורך לדלל את האשכולות ואף את כמות הגרגירים בכל אשכול. בנוסף, לוודא שהאשכולות מקבלים מספיק אור שמש, ובמידת הצורך להוריד מעט עלים כדי לאפשר לאור לחדור. ובנוסף, אם ישנם אשכולות שנתפסו בין הענפים יש לשחרר אותם כדי שיוכל לצמוח באופן מרווח ונוח לגדילה.

 

 

Exit mobile version