Site icon מקומון רמת גן

ערכי PSA – אינדיקאטור ראשוני לסרטן הערמונית

מגיל 50 ומעלה מומלץ לבצע "בדיקת סקר" לאיתור סרטן ערמונית, אשר בודקת את רמות חלבון ה-Prostatic Specific Antigen. זאת, במיוחד אם כבר היו במשפחה מקרים של סרטן מסוג זה, אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה. חלבון ה-PSA מיוצר בערמונית ונמצא בנוזל הזרע וגם (בכמות קטנה) בדם. בדיקה זו חשובה ביותר, מאחר שמדובר בסוג סרטן, שהוא הנפוץ ביותר אצל גברים. מה חשוב לדעת על בדיקה זו?

הערכים ופענוח תוצאות הבדיקה

מהם ערכי  psaתקינים? מהם ערכים אשר מרמזים על חשד לסרטן ערמונית? אין לכך תשובה חד משמעית, מאחר שהדבר תלוי בגורמים רבים, דוגמת גודל הערמונית וגיל האדם שנבדק. רמות PSA נמוכות מאוד, אינן מצביעות בוודאות על היעדר סרטן. מצד שני, דלקת בערמונית או מצב של ערמונית מוגדלת, עשויים להיות סיבות לערכי PSA גבוהים מהרגיל. כך אגב, גם שפיכת זרע במשך היממה שלפני הבדיקה.

כללית, ככל שהערכים גבוהים, כך הסיכוי לסרטן ערמונית מוערך כגדול יותר. לדוגמה: סיכוי של 24%, כאשר מזוהים ערכי PSA של 2 עד 3. ערכי PSA מזוהים באמצעות בדיקת דם, כך שקל יחסית לבצע בדיקה מסוג זה. מצד שני, לא ניתן להסתמך רק עליה, מאחר שהיא מניבה גם לא מעט תוצאות חיוביות שגויות ותוצאות שליליות שגויות.

אבחון יתר וטיפול יתר?

אנו רגילים לקשר את המונח הרפואי "סרטן" למחלות מסכנות חיים, אך חשוב לציין, שלא כל מקרה של סרטן ערמונית הוא מסוכן! למעשה, רוב המקרים אשר מתגלים של סרטן הערמונית אינם מסוכנים ואינם דורשים כל טיפול שהוא. כך שבדיקת סקר מסוג PSA עלולה להיות מקור למה שמכונה אבחון יתר. הכוונה לזיהוי סרטן וטיפול בו (שהוא במקרה זה "טיפול יתר"), על כל הטרחה והדאגות בנידון למטופל וכמובן תופעות הלוואי הלא פשוטות של הטיפול. זאת, למרות שמדובר במצב סרטני שהוא ללא תסמינים, אשר התפתחותו איטית ושאינו מציב סיכון בריאותי משמעותי.

תמונה:
Depositphotos

בדיקת ההמשך המתוחכמת   

ביופסיית פיוז'ן היא טכניקה, אשר משפרת את היכולת לזהות סרטן ערמונית. היא עשויה להיות בשימוש, במקרה שבו התגלו ערכי psa חשודים. מדובר על ביופסיה (לקיחת דוגמת רקמה לבדיקת מעבדה) במסגרת בדיקת אולטרסאונד. משפרים את יעילות הביופסיה, בכך שמשלבים  את מה שהאולטרסאונד מציג עם תוצאות ה- MRIשבוצע קודם לכן, שבו סומנו האזורים החשודים בסרטן. השילוב (אשר ממנו נובע השם פיוז'ן) מתבצע במסגרת הדמיית מחשב בתלת ממד.

לסיכום

הבדיקה המדויקת ביותר לזיהוי סרטן ערמונית והערכת מצב התפתחותו, היא למעשה לקיחת דגימת רקמה ובדיקתה במעבדה. לכן, בדיקת ערכי PSA מהווה טכניקה אחת מתוך מכלול אפשרויות אבחון, אשר נכנסת לשימוש על פי שיקולי הרופא המטפל. אגב, בדיקת ערכי PSA מבוצעת גם כבדיקת מעקב תקופתית, בעקבות טיפול בסרטן ערמונית.

Exit mobile version