Site icon מקומון רמת גן

צו השעה: מתי צריך עורך דין ירושה?

אף אדם, אינו יודע מה יעלה בגורלו ואף אחד למעשה, אינו מעוניין לחשוב על הרגע שבו הוא יצטרך להיפרד מן העולם. מצד שני, כל אחד מאתנו יודע כי קיימות השלכות כלכליות על יקיריו, במידה ולא יכתוב צוואה מסודרת ותקפה מהבחינה החוקית.

זו הסיבה שרבים משכילים לכתוב צוואה מול עורך דין ירושה. הצוואה, הינה מסמך חשוב מאוד אשר מתייחס לרכושו של האדם שצבר בעבדה רבה במשך כל חייו כמעט ויש לשים לב על תוכנה ואופן עריכתה בצורה הכי מדויקת שרק ניתן.

החוק אשר מסדיר את נושא הירושה והצוואות במדינת ישראל, הינו חוק הירושה התשכ"ה 1965. חוק זה למעשה, עוסק בכל הנושאים השייכים אם במישרין ואם בעקיפין לתחום הצואות והירושות, התנגדות למתן צו ירושה או צו קיום צוואה ועוד נושאים אחרים. יש לכתוב את הצוואה כך שלא יהיה פתח לאי אילו שהן ספקות, פגמים או פרשנות, מה שיגרום לפגיעה בתוקפה או אפילו לגרום לביטולה באמצעות ביהמ"ש לענייני משפחה.

4 הדרכים לעריכת צוואה

ישנם 4 דרכים לעריכת צוואה: הראשונה היא צוואה הכתובה בכתב יד, כאשר כל אדם יכול לכתוב את צוואתו. מצד שני, צוואה זו, ניתן יהיה לפסול או לתקוף לאחר מות המוריש והסיבה היא שלא היה אף אדם אשר נכח בעת כתיבתה שיכול להעיד כי זה היה רצונו של המצווה {המוריש}. יש לציין, כי צוואה הנכתבת בכתב יד, חייבת להיכתב בכתב ידו של המצווה ולא ע"י הדפסתה של הצוואה או בכתב ידו של אדם אחר. יש לרשום את תאריך עריכת הצוואה וחתימתו של המצווה.

PIXABAY

את הצוואה יש להפקיד אצל רשם הירושות הנמצא בעיר בה גר המצווה. הצוואה השנייה הינה צוואה בפני עדים. יש להביא שני עדים אשר יהיו נוכחים בעת הבעת רצונותיו של המצווה אך במקביל, יש לנסח את הצוואה בכתב ולהחתים את שני העדים שהיו נוכחים בעת עריכתה. צוואה בעל פה מעוגנת בחוק הירושה על פי סעיף 20. הצוואה השלישית, הינה צוואה בפני רשות {סעיף 22 לחוק הירושה}. בצוואה זו,  המצווה יביע את רצונותיו  בעל פה או בכתב בפני גורמים משפטיים אשר מוגדרים בחוק כרשות. גורמים אלה, עשויים להיות: ביהמ"ש בישראל, כשאר הצוואה מועברת לידי שופט או רשם, ביה"ד הרבני או נוטריון מוסמך.

הצוואה הרביעית, הינה צוואה שבעל פה. צוואה זו, מעוגנת בחוק 23 לחוק הירושה. החוק בישראל מכיר בתוקפה המשפטי של צוואה זו, אך צוואה זו, מתקבלת בביהמ"ש רק במקרים חריגים, כגון בזמן שהמצווה לא הספיק לערוך צוואה בכתב והא נמצא על ערש דווי. את הצוואה יש לערוך מול שני עדים אשר מבינים את מה שהמצווה ביקש בצוואתו. על העדים, יוטל להעלות את צוואתו של המצווה בכתב יחד עם ציון תאריך הצוואה ולהפקיד את הצוואה ברשם הירושות בזמן שיהיה קרוב לתאריך של פטירת המצווה.

מדוע מומלץ לערוך צוואה מסודרת?

כל עורך דין ירושה, ימליץ לערוך צוואה, כל עוד המצווה בריא וצלול בדעתו. צוואה זו, תמנע סכסוכים משפחתיים לאחר לכתו של המצווה מן העולם. יש לציין כי אדם יכול לשנות מספר פעמים את צוואתו, כל עוד היה צלול ומיושב בדעתו. את הצוואה האחרונה יש לקרוא, לאחר כחודש מיום פטירת המצווה ויש לקבל את התוקף שלה באמצעות האפוטרופוס הכללי לבתי המשפט להלן "צו קיום צוואה".

Exit mobile version